Ne otthon bosszankodjunk, ha lassú a net

forrás: Prím Online, 2015. december 12. 10:12

Mit tehet a fogyasztó, ha jól működő internetet akar, meglepő számlákat azonban nem? Erre is kereste a választ a Napközben.

Nem mindenki elégedett az internetszolgáltató által biztosított adatátviteli sebességgel, bár annak idején a felek szerződésben rögzítették a feltételeket. Ezeket azonban Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője szerint a vevők sohasem olvassák el, a szerződéskötéskor nem is teszik eléjük. A fogyasztó két-három oldalas dokumentumot ír alá, amelyben legalább három helyen szerepel, hogy megismertük, és ezzel tudomásul vettük az általános szerződési feltételeket.

A teljes szerződést előre is el lehet kérni, és a szolgáltatók honlapján is fent vannak a szerződésminták. Az általános szerződési feltételek azonban ebben a szektorban 80-100 oldalt tesznek ki, nem valószínű tehát, hogy ha ezt megkapnák a fogyasztók, előrébb lennének, akkor sem olvasná el senki – mondta. Kispál Edit szerint azonban egy-két sarkalatos pontot mindig érdemes megnézni, például, hogy mi történik, ha a vevő késve egyenlíti ki a számláját, vagy hogy a cég mikor korlátozhatja, mondhatja fel a szolgáltatást. Arra is figyelni kell, mikor jár le egy határozott idejű szerződés, mert előfordulhat, hogy automatikusan meghosszabbodik határozatlan idejűre, de más, magasabb összegű számlát tartalmazó díjcsomaggal.

A fogyasztóvédelmi szövetség szóvivője szerint nem csak a szolgáltató, a vásárlók is minél hamarabb le akarják tudni a szerződéskötés folyamatát, és ma már egyre gyakoribb a telefonon kötött kontraktus. Utóbbinak annyi előnye van, hogy hangfelvételt kell róla készíteni, amit a vevő egyszer díjmentesen kikérhet. Többször előfordult, hogy ennek alapján a fogyasztó bizonyítani tudta, hogy nem az hangzott el, amit a szolgáltató cég állít.

Kispál Edit szerint azt is fontos tudni, hogy a garantált és a kínált sávszélesség nem ugyanaz, ennek ellenére sokan összekeverik a két fogalmat. Hangsúlyozta, hogy a szövetség tapasztalatai szerint a garantált sávszélességet szinte kivétel nélkül biztosítani tudják a szolgáltatók.

Az is gyakori, hogy a fogyasztók azért érzik lassúnak az internetet, mert nem veszik észre, hogy a házban nem csak ők használják a vonalat, hanem esetleg a kamasz gyerekeik is, akik videókat töltenek le, netes játékokat játszanak, hatalmas adatforgalommal, ami rögtön belassítja a netet.

Gáspár Ernő, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rádiómonitoring osztályának vezetője pedig arról beszélt, előfordul, hogy nem az internetszolgáltatás lassú, hanem a böngészett oldal webszerverének a kiszolgálása vontatott.

Az NMHH munkatársa azt is megjegyezte, nagyon sokan nem kellő gondossággal választanak maguknak internetet, például nem mérik fel, hogy milyen igényeik vannak, mire is kell nekik az internet, és milyen sávszélességet érdemes vásárolniuk.  Ezt főleg annak nehéz megfogalmaznia, akinek még nem volt internetje.

Kispál Edit azt tanácsolja, ha valaki hibát észlel, akkor ne otthon bosszankodjon, hanem jelentse be a szolgáltatónak, hiszen anélkül nem tud továbblépni. Ádám Szilveszter, az NMHH hírközlés-felügyeleti főosztályának helyettes vezetője hangsúlyozta, a szolgáltatónak csak az előfizetők által bejelentett hibákat kell kivizsgálniuk. A cégeknek 48 órájuk van megállapítani, hogy valóban hiba keletkezett-e, és ha igen, annak mi az oka, ha pedig a szolgáltató a felelős a rendellenességért, akkor a javítást 72 órán belül el kell végeznie.

Ádám Szilveszter kiemelte, ha a szolgáltató a hibabejelentések ellenére nem orvosolja a problémákat, illetve ha azok újra és újra felbukkannak, akkor erre hivatkozva a hűségidős szerződéseket is fel lehet mondani – anélkül, hogy a fogyasztónak kötbért kellene fizetnie. Persze ennek is feltétele, hogy legyen hibabejelentés – tette hozzá.

Gáspár Ernő felhívta rá a figyelmet, hogy az NMHH új webes portálján, a szelessav.net-en mindenki megmérheti vonalának a teljesítményét, és sok érdekes információt, tanácsot is olvashat az internethasználatról.

forrás: Napközben/Kossuth Rádió / hirado.hu

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az ABB eladta az Energetikai Hálózatok üzletágát a Hitachinak

Az üzletág eladása lehetővé teszi, hogy az ABB a kulcsfontosságú piaci trendekre és vevői igényekre, így a közlekedés és az ipar villamosítására, az automatizált gyártásra, a digitális megoldásokra, valamint magasabb szintű, fenntarthatóbb termelékenységre koncentráljon. 

2020. július 4. 18:09

A kisvállalkozásoknak is egyre biztonságosabb a felhő

A hálózati kommunikációs gyártó Zyxel bejelentette a Nebula Felhő Hálózati Megoldás legújabb frissítését. A tajvani központú vállalat ezzel az iparágban elsőként DPPSK funkciót kínál a biztonságosabb vezeték nélküli hálózatokhoz a KKV-k számára, akik így felhőből vezérelhető hálózati szolgáltatásokat is képesek nyújtani a Nebulán keresztül.

2020. július 4. 16:14

Új Webex fejlesztésekkel támogatja a Cisco a távmunkát és a visszatérést az irodákba

A távoli munkavégzést támogató biztonságos együttműködési megoldások az elmúlt időszakban kiemelten fontossá váltak – nemcsak az IT-vezetők számára. A Cisco piacvezető együttműködési megoldása, a Webex idén áprilisban félmilliárd bejelentkezést regisztrált, a résztvevők pedig összesen 25 milliárd percet töltöttek a platformon. Ez a megszokott forgalom háromszorosa volt. 

2020. július 4. 14:25

20%-kal nőtt a televíziók átlagos képátmérője az elmúlt öt évben

A háztartásokban világszerte egyre nagyobb televíziók jelennek meg, az átlagos méret az elmúlt öt évben 40-ről közel 48 colosra nőtt* , ez pedig a magyar otthonokban is meglátszik. Legyen szó régi eszközök cseréjéről, az első okostévéről, vagy a család harmadik készülékéről, a hazai felhasználók 73 százaléka számára fontos a képátmérő egy új tévé vásárlásakor, így a használatban lévő készülékek több mint egy harmada 43 colosnál is nagyobb, négyötöde pedig 5 évnél fiatalabb. 

2020. július 4. 11:48

Tovább nőtt a Huawei márkaértéke

A Huawei a tavalyi évhez képest két helyet javítva az előkelő 45. helyen végzett a BrandZ idei Top 100-as listáján. A cég zsinórban ötödik alkalommal kapott helyet a legértékesebb nemzetközi márkákat felvonultató rangsorban, márkaértéke kilenc százalékkal, 29,4 milliárd USD-re nőtt az elmúlt egy évben. 

2020. július 4. 10:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Újdonságok a szegedi informatikatörténeti kiállításon

2020. július 3. 18:53

Új funkcióval bővült a WIWE

2020. június 15. 16:23

Fél évig ingyenes az Adverticum „DataMe DMP adatok" szolgáltatása

2020. április 30. 09:47

Az LG történetének legjobb üzemi eredményét érte el 2020. első negyedében

2020. április 29. 17:15
online sportfogadás