5 tanács a biztonságos és hatékony távmunkához
Tudományos felmérés igazolja a távmunka hatékonyságát, a munkamódszer elterjedtsége azonban egyelőre elég alacsony. Magyarországon 2014-ben az alkalmazottak mindössze 3,4 százaléka dolgozott távmunkában, és ez az arány az EU-országokra vetítve is csupán 5,8 százalék.
Az alacsony számok mögött összetett okok húzódnak. Sok helyen például az is közrejátszik, hogy a munkaadó nincs tisztában azzal, hogyan gondoskodhatna a biztonságos és hatékony távmunka feltételeiről. Ezzel kapcsolatban ad néhány tanácsot a NetIQ Novell SUSE Magyarországi Képviselet, az informatikai biztonság egyik hazai szakértője.
1. Győződjünk meg arról, hogy adottak a feltételek!
A távmunkához első körben számítógépre és biztonságos internetkapcsolatra van szüksége az alkalmazottnak, ám nem mindegy, milyen eszközöket használ. Ideális esetben a munkáltató biztosít számára egy laptopot vagy tabletet, ami ugyan plusz kiadást jelent a vállalatnak, de egyúttal garantálja, hogy csak a munkaadó által jóváhagyott és előírt szoftverek futnak rajta a megfelelő beállítások mellett. Ez azért lehet fontos, mert a gép és az azon keresztül elérhető vállalati erőforrások védelmére érdemes mindig a legmodernebb biztonsági szoftvereket, vírusirtót és tűzfalat használni. Ebben nyújthat hatékony segítséget a Novell ZENworks Endpoint Security Management szoftver, amellyel az informatikai szakemberek a hordozható eszközökön is egyszerűen menedzselhetik a beállításokat, beleértve a portok, USB eszközök és alkalmazások felügyeletét, illetve az adatok titkosítását.
2. Gondoskodjunk a fájlok biztonságos eléréséről!
Ha az alkalmazott csak hetente vagy havonta egy-két napot dolgozik távmunkában, gyakran előfordul, hogy külső adathordozón viszi magával az aktuális feladatokhoz szükséges fájlokat, vagy e-mailben küldi át azokat magának, esetleg feltölti valamilyen ingyenes fájltároló szolgáltatásba. Ugyanakkor ez nehézkes, és biztonsági kérdéseket is felvet, ráadásul a tartósan távmunkában dolgozó kollégák mindenképpen valamilyen hosszú távú megoldást igényelnek ahhoz, hogy kényelmesen és biztonságosan hozzáférjenek a vállalati fájlokhoz. Ilyen eszköz lehet például a Novell Filr, amit "vállalati Dropbox" megoldásként is emlegetnek. A szoftver a vállalat meglévő fájlrendszerére és infrastruktúrájára alapozva bárhonnan, bármilyen eszközről elérhetővé teszi az adatokat úgy, hogy közben a biztonsági és megfelelőségi előírásoknak is eleget tesz. Segítségével a vállalat informatikai szakemberei részletesen szabályozhatják a hozzáféréseket, és a meglévő jogosultságokat alkalmazhatják a távoli és mobilos fájlelérések esetén is.
3. Biztosítsuk az alkalmazások egyszerű elérését!
A hatékony munkához az is szükséges, hogy a távoli helyen dolgozó alkalmazott ugyanazokat az alkalmazásokat tudja használni, mint az irodában ülő kollégái. Ennek az igénynek korábban csak úgy lehetett eleget tenni, ha a céges rendszergazda minden egyes távmunkát végző személy gépére egyesével feltelepítette a programokat. Mára már jóval egyszerűbb módszerek is rendelkezésre állnak, így többek között az alkalmazásvirtualizáció. A megfelelő eszköz, például a Novell ZENWorks Application Virtualization segítségével az informatikai szakemberek könnyen kezelhető virtuális alkalmazásokká alakíthatják a programokat, amelyek ezután manuális telepítés nélkül futtathatók akár a számítógép merevlemezéről, akár pendrive-ról vagy éppen böngészőből. Távmunkát végzők esetében ez utóbbi a leghasznosabb, hiszen ezzel a lehetőséggel bármilyen eszközről használhatják az adott alkalmazást külön installálás nélkül. A Novell megoldása ráadásul a biztonság fenntartásában és az adatszivárgás megelőzésében is segít. A Desktop Containers funkcióval az IT szakemberek csak hozzáféréssel rendelkező felhasználók számára elérhető környezeteket különíthetnek el. Az izolálható vágólap pedig megakadályozza, hogy a felhasználók tartalmakat másoljanak ki az adott alkalmazásból, ami nagyobb biztonságot jelent a vállalati adatokra nézve.
4. Felügyeljük a hozzáféréseket!
Mivel a távmunkát végzők a vállalati infrastruktúrán kívülről érik el a céges erőforrásokat, az ő esetükben különösen fontos a védelem szempontjából, hogy az informatikai szakemberek ugyanúgy ellenőrizhessék és szükség esetén visszakövethessék hozzáféréseiket, ahogyan az irodai felhasználók esetében. Az olyan modern eszközök, mint például a NetIQ Access Manager képesek egy kézben összpontosítani a webes felületen elérhető és a hagyományos alkalmazásokhoz való hozzáférést, illetve teljes körűen naplózzák is az egyes eléréseket. Ezáltal erős hitelesítés valósítható meg bármilyen webes alkalmazás esetében, miközben a felhasználó számára egyszerű marad a belépés az egypontos bejelentkezésnek köszönhetően.
5. Rögzítsük a végzett munkafolyamatokat!
Amennyiben egy kiemelt, rendszergazdai jogosultságokkal rendelkező kolléga dolgozik távmunkában, nagyobb a kockázat, hiszen ilyen hatáskör birtokában kritikus adatokhoz is hozzáférhetnek, illetve komolyabb károkat okozhatnak a rosszindulatú alkalmazottak vagy a hozzáférési adatokat ellopó kiberbűnözők. Éppen ezért ilyen esetben célszerű egy olyan, a kiemelt jogosultságokat felügyelő alkalmazást is igénybe venni az egyes tevékenységek monitorozására, mint például a NetIQ Privileged Account Manager. A megoldás segítségével távolról is ellenőrizhetők és valós időben is monitorozhatók az egyes műveletek.
Kapcsolódó cikkek
- Megújult NetIQ termékek a vállalati biztonságért
- 5 tipp, hogy jól működjön a távmunka
- Novellesek tippje az újévi fogadalmakat tevő rendszergazdáknak
- GroupWise: csoportmunka-megoldás félévente a felhasználók igényei alapján
- A távmunkát segítő fejlesztések a magyar Xeroxnál
- Öt tanács a naprakész, biztonságos szoftverekért
- Hatékonyabb munka, nagyobb adatbiztonság a ZENworks Mobile Management új kiadásával
- A pop-up irodáké a jövő
- Hogyan alakítsunk ki jövőálló munkahelyet?
- Novell Service Desk 7.1: szolgáltatásmenedzsment alfától omegáig
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem társadalmi és gazdasági hatásai révén is alapjaiban formálja át mindennapi életünket, az emberi döntéshozataltól kezdve, az iparágak hatékonyságán át egészen a közvélemény (át)formálásáig. A Neuron Solutions által szervezett AI Night rendezvény célja az volt, hogy elismert szakértőkkel és a különböző iparágak képviselőivel egy kötetlen beszélgetés keretében tárja fel azokat a kihívásokat és lehetőségeket, amelyekkel az AI használata során a vállalatok, a munkavállalók és a társadalom egésze szembesül.
Rangos szabadalmi díjat nyert az LG innovatív megoldása
Valószínűleg minden autóvezető találkozott már azzal a szituációval, amikor egy komplex csomópontban, bonyolult kereszteződésnél, ismeretlen útvonalon a megszokottnál nagyobb kihívást jelent a tájékozódás, a továbbhaladáshoz szükséges távolságok vagy az irányok azonosítása. Az LG Electronics (LG) által kifejlesztett kiterjesztettvalóság-technológia (AR) éppen erre kínál megoldást, mégpedig úgy, hogy az autóba épített kijelzőn egyértelmű, az irányokat mutató, könnyen értelmezhető utasításokat, illetve különböző vezetési forgatókönyveket jelenít meg 3D-s grafikák generálásával.
A KPMG a Corvinus stratégiai partnere lett
Stratégia megállapodást kötött Magyarország első számú üzleti, gazdaság- és társadalomtudományi egyeteme, a Budapesti Corvinus Egyetem és a KPMG, hazánk egyik vezető könyvvizsgáló, adó- és üzleti tanácsadó cége. Az egyetem és a tanácsadó cég közötti együttműködés három alappilléren nyugszik; ezek az oktatás, a kölcsönös tudásátadás, valamint a tehetséggondozás-, tehetségek utánpótlása.
A Xiaomi bemutatta az alapvető kulcstechnológiákon alapuló fenntartható fejlődési stratégiáját
Az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezményében résztvevő államok konferenciáján (COP29), mint az év legjelentősebb klímacsúcsán a Xiaomi Corporation (továbbiakban „Xiaomi” vagy a „Csoport”) – a fogyasztói elektronikai termékek és okoseszközök globális, vezető gyártója, amely az Internet of Things („IoT”) platform által összekapcsolt okostelefonokra és okoshardverekre épül – bemutatta a fenntartható fejlődést célzó stratégiáját, amely alapvető kulcstechnológiáin alapul. A vállalat emellett ismertette legújabb szén-dioxid-menedzsmenttel kapcsolatos fejlesztéseit a „Human x Car x Home” okos ökoszisztémájában, ami egy újabb stratégiai lépés a Xiaomi számára a klímakormányzás területén.
A Magyar Telekom 2024. harmadik negyedéves eredményei
A Magyar Telekom közzétette 2024. harmadik negyedévére vonatkozó, az EU által befogadott IFRS Számviteli Standardok szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit. A negyedéves pénzügyi jelentés nem auditált értékeket tartalmaz az összes pénzügyi időszakra.