QR-kódos és mobilos fizetés szoríthatja háttérbe a készpénzt

forrás: Prím Online, 2019. február 27. 17:40

Bár rekordszintre, 6117 milliárd forintra nőtt Magyarországon a forgalomban lévő készpénzállomány, és a napi bevásárlások 74 százaléka még mindig készpénzzel történik, egyre több innovatív fizetési megoldás érhető el hazánkban. Miközben sokan még a PayPass kifejezést is tanulják, teret hódít a mobil-, vagy épp a QR kódos fizetés, amely biztonságos, gyors, egyszerű, olcsó és kényelmes. Mit hozhatnak ezek a megoldások a magyar piacon? Mivel jár az Azonnali Fizetési Rendszer bevezetése július 1-jétől? Krocsek Attila, a BlockBen üzletfejlesztési igazgatója elemzi a trendeket.

Világszerte terjednek a különféle mobilfizetési megoldások, mint a WeChatPay vagy az AliPay: évente több trillió USD forgalmat bonyolítanak. Szingapúrban több mint 30 pénzügyi szolgáltató állapodott meg az egységes QR-kód alkalmazásáról: az SGQR, a „Singapore Quick Response Code” lesz az egyetlen QR-kód formátum az országban, minden pénzügyi mobilalkalmazás felismeri majd. Az innovatív fizetési megoldások Magyarországon is egyre népszerűbbek. A folyamatnak újabb lökést adhat az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR) július 1-jei bevezetése. Az AFR a banki átutalások reformja és valós idejűvé alakítása mellett új fizetési módok megjelenését is lehetővé teszi, például a QR-kód beolvasásával indítható azonnali fizetést.

 

 

Milyen trendek érvényesülnek a magyar fizetési piacon? „Rekordszintre, 6117 milliárd forintra nőtt Magyarországon a forgalomban lévő készpénzállomány 2018 végére a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint. A napi bevásárlások mindössze 26 százaléka történik bankkártyával” – magyarázza Krocsek Attila, a BlockBen üzletfejlesztési igazgatója. A magyar tulajdonú cég tavaly kapta meg az év innovatív terméke díjat a szingapúri Crypto Currency Expón.

 

Krocsek Attila hozzáteszi: továbbra is kevés a bankkártya-elfogadóhely hazánkban, számuk tavaly alig haladta meg a 110 ezret. Az üzletfejlesztési igazgató szerint ugyanakkor ez a tendencia a vásárlók szempontjából nem feltétlenül hátrány: világszerte teret nyernek és növekednek a kártyás fizetésen kívüli megoldások, mint a QR kódos fizetés vagy a mobilfizetés, amelynek több fajtája létezik. A vásárlók már Magyarországon is megtalálhatják a legfontosabb innovatív fizetési megoldásokat, ha helyettesíteni akarják a készpénzt: lehetségesek a QR, a vonalkód alapú tranzakciók vagy épp az NFC chippel történő mobilfizetés. Utóbbi megoldás jelenleg döntően kártyatársasághoz kötött, de várhatók a piacon olyan új megoldások, amelyeknek köszönhetően a kereskedői terminál és a pénztárcaszolgáltató direktben összeköthető.

 

„A fizetési piacon, ahogyan a gazdaság más területein is, csökken az ellátási lánc. Ahogyan például az élelmiszer- vagy a bútoriparban is közelebb kerül egymáshoz az előállító és a vásárló, kiesnek a közbeékelődött kereskedők, itt is megfigyelhető tendencia az ellátási lánc csökkenése, akár a kártyatársaságok térvesztésének árán is. A vásárlók és a kereskedők részéről egyre nagyobb igény lesz az olyan fizetési megoldásokra, amelyek gyorsak és kevés teendőt igényelnek” – mondja Krocsek Attila, aki további elvárásokat is sorol. Olyan megoldásokra lesz kereslet, amelyek egyszerűek, mert csökken a fizetésben részt vevő köztes kiszolgálók száma, olcsók, mert alacsonyak a fizetendő jutalékok, díjak, praktikusak, mert egy telefon vagy egy okosóra is elég lehet a fizetéshez, valamint biztonságosak, mert a QR-kódos fizetés például minden egyes tranzakcióhoz egyedi, saját pénztárcaazonosító kódot generál.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Fujitsu hatpontos akciótervet dolgozott ki a munkaerő átalakítására

Új akciótervében a Fujitsu hat olyan cselekvési pontot azonosított, amelyek révén a szervezetek túltekinthetnek a COVID-19 világjárvány által megkövetelt azonnali munkaerő-gazdálkodási intézkedésékeken. 

2020. június 3. 14:56

Cassandra mesterséges intelligenciával racionalizálja a call centerek működését

Az elmúlt két évben NKFI pályázati támogatásból valósította meg innovatív ügyfélszolgálati robotasszisztensét a Clementine, a hazai piac vezető adatbányász és szöveganalitikai megoldásokat szállító cége. A közel 180 millió forintos projekt eredményeként Cassandra rávilágít az ügyfélinterakciók rejtett, de hasznos információtartalmára, racionalizálja a call centerek napi működését, lehetővé teszi a működési és fenntartási költségek csökkentését, hozzájárul az ügyfélszolgálatok által nyújtott szolgáltatás minőségének javításához, támogatja az operátor kollégák szakmai fejlődését, és javítja az ügyfélélményt.

2020. június 3. 12:13

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Fél évig ingyenes az Adverticum „DataMe DMP adatok" szolgáltatása

2020. április 30. 09:47

Az LG történetének legjobb üzemi eredményét érte el 2020. első negyedében

2020. április 29. 17:15

Gigafelvásárlás az oktatási piacon

2020. április 21. 10:32

Az ABB ingyenessé tette a digitális szolgáltatásokat

2020. április 20. 09:20
online sportfogadás