NMHH: 11 százalékkal csökkentek az internetárak tavaly

forrás: Prím Online, 2019. május 7. 16:35

2018-ban 11 százalékkal mérséklődtek az internetszolgáltatások és ennél kisebb mértékben a mobilhang-előfizetések árai, elsősorban az internetáfa-csökkentés hatására – ezek a legfontosabb megállapításai a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb elemzésének, amely a távközlési szolgáltatások árait és piaci kínálatát vizsgálta. A dokumentumból kiderül az is: a kínált szolgáltatások köre folyamatosan változik, a konstrukciók több mint fele csak kevesebb mint egy év óta igényelhető. 

 

Árelemzés: tovább nyílt az árváltozási olló

Az előző évhez hasonlóan 2018-ban is a szabályozórendszer változása hatott leginkább a hírközlési árak alakulására. Az internetáfa 5 százalékra történő csökkentésének köszönhetően a legnagyobb szolgáltatóknál az önálló internetszolgáltatások döntő többségének bruttó ára – változatlan nettó árak mellett – 11 százalékkal mérséklődött, míg az internetet is tartalmazó szolgáltatáscsomagok árai 1–8 százalék közötti mértékben csökkentek. Az utóbbi években egyre inkább szétnyílt a nemzetgazdasági és a hírközlési árváltozás ollója: tavaly a hírközlési szektorban az árak 5,4 százalékkal estek, ugyanakkor 2,8 százalékos inflációt mértek a nemzetgazdaság egészében a KSH árstatisztikái szerint. 

 

Fogyasztóiár-indexek, 2009–2018 (%)

 

Forrás: KSH

Szolgáltatáskínálati elemzés: áttekinthetetlen a kínálat és folyamatosan új konstrukciókat vezetnek be

Nehezen áttekinthető a hírközlési szolgáltatók sokféle díjcsomagot tartalmazó kínálata és annak folyamatos változtatása. 2018 végén összesen 170 előfizethető csomag volt az öt kategóriában: vezetékes telefon, vezetékes internet, mobilinternet, feltöltőkártyás telefon és előfizetéses mobiltelefon. Mindezekből 88 csomag volt új, azaz 2018 januárja óta bevezetett konstrukció – ez az összkínálat több mint felét, 52 százalékát teszi ki. 

 

 

Az elemzés összesen 640 csomagot vizsgált, amelybe beletartoznak a már lezárt, de még előfizetőket tartalmazó csomagok is. Valószínűleg a csomagok számossága és gyakori változtatása részben az oka annak, hogy az NMHH megbízásából készült piackutatás szerint a mobiltelefont használók és a helyhez kötött internetet előfizető háztartások 60 százaléka még sosem váltott díjcsomagot. 

 

2018-as újdonságok a telefon- és internetszolgáltatásokban

A telefonszolgáltatások piacán tavaly a Telekom és az Invitel egyaránt szűkítette az újonnan előfizethető vezetékes tarifacsomagjainak számát. Általános tendencia, hogy a mobilszolgáltatások egyre nagyobb benne foglalt adatkeretet tartalmaznak, a roamingolásnál felhasználható adatforgalom is bővül. A szolgáltatók rendszeresen adatnövelő akciókat – pl. nyári adatduplázást – nyújtanak. 2018-ban újdonságként jelent meg a piacon a korlátlan nemzetközi hívást és EU-roaminghelyzetben a korlátlan adatforgalmat kínáló szolgáltatás.

 

2018-ban az internetszolgáltatások kínálatában megjelentek a Szupergyors Internet Program keretében otthoni használatra szánt mobilinternet-ajánlatok, amelyek olyan településeken érhetők el, ahol vezetékes technológiával gazdaságosan nem érhető el szélessávú internet. 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az ár vagy a környezettudatosság miatt veszünk használt cuccot?

Nemzetközi kutatás alapján a vásárlók 71 százaléka számára kulcstényező a termék környezeti hatása. Itthon ugyanez az arány mutatkozik meg, a legtöbben (72%) szívesen vásárolnak olyan terméket, amellyel a környezetért is tesznek. Ennél jelentősen kevesebben (31%) többet is fizetnének egy-egy zero waste holmiért – derül ki a Vatera legfrissebb felméréséből. A kutatás rávilágított arra, hogy a felhasználókat bár jellemzi a környezettudatos gondolkodásmód, a mindennapok gyakorlatában nem nyilvánul meg ekkora mértékben, ezért a Vatera újításokat vezet be az oldalán, hogy segítse felhasználóit a tudatos döntésekben. 

2019. szeptember 20. 12:04

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Mától rendelhetők az Apple legújabb termékei

Nem omlik össze az ekereskedelem: egy év haladék az erős ügyfélhitelesítésre

2019. szeptember 11. 08:34

A budapesti ITU Telecom World kulcsszava az 5G

2019. szeptember 9. 23:51

Az ESET az egyetlen kihívó a végpontvédelem területén

2019. szeptember 3. 13:26

30 év a hazai KKV vállalkozások fejlesztéséért

2019. szeptember 1. 13:27
online sportfogadás