Deloitte a CES-en: fókuszban a közlekedés és az autóipar jövője

forrás: Prím Online, 2020. január 13. 09:12

A Las Vegas-i CES (Consumer Electronics Show) alapvetően fogyasztói kiállítás, szórakoztatóelektronikai szemle. Évről évre mégis egyre több autóipari szektorra vonatkozó megoldást mutatnak be a résztvevő társaságok. Ennek fő okai az autóipar és közlekedés utóbbi években elindult, gyökeres átalakulása, illetve az, hogy a szoftveripar folyamatos fejlődése egyre több iparágat áthat, és befolyásolja annak működését – így van ez az autóiparral is. A 2020-as CES-en ez a trend még jobban körvonalazódott, mint korábban: soha nem volt annyira autóipari és közlekedési fókuszú a kiállítás, mint idén.

Annak ellenére, hogy az elmúlt 50 évben az autóipari szereplők dollármilliárdokat fektettek automatizációs megoldásokba és fejlett technológiákba, fejlesztéseikkel csak követik a negyedik ipari forradalom, vagy Ipar 4.0 színterét meghatározó adat és technológiai cégeket. Ebben az értelemben az autóipari szereplők hagyományos ipari cégeknek minősülnek. Ezt felismerve, a szektor komoly változtatásokat kíván eszközölni a jövőben. 

 

CASE technológiák és a jövő kulcskérdései

Ezeket gyűjtőnéven CASE (Connectivity, Autonomy, Shared mobility, and Electrification, magyarul összekapcsolt, önvezető, megosztott és elektromos) technológiáknak nevezi a szektor, és a közeljövő teljes, autóipart átalakító technológiai innovációira, és maga az autó mint jármű koncepciójának és funkciójának módosulására érti.

 

A Deloitte szerint az autóipari szektort irányítókat érintő kulcskérdések a következők: 

  • Mely fejlett technológiák fogják leginkább befolyásolni az autóipart a következő évtizedben? 
  • Mit vár majd el a jövő autóvásárlója?
  • Megvan-e a megfelelő szakértelem a jövőbeni elvárások kielégítésére?
  • Milyen forrásokból lehet fedezni a szükséges befektetéseket?

 

Ahogy más iparágaknál, az autógyártásban is egyre hangsúlyosabb a UX, a különböző rendszerek és szoftverek nyújtotta felhasználói élmény. „Komoly verseny alakult ki az infotainment és vezetést támogató rendszerek minősége, esztétikája, felhasználói ergonómiája között. A vásárlók elvárják, hogy a járműben is az okoseszközöktől megszokott élmény várja őket, hogy eszközeiket gond nélkül csatlakoztathassák és integrálhassák az autók rendszerébe, megszakítás és korlátozások nélkül használva azokat. Ez a fogyasztói igény hajtja az autógyártókat is a fejlesztésekben” – tette hozzá Marton Károly, a Deloitte gyártó cégekre specializálódott csoportjának technológiai szakértője.

 

Ki fizeti ezt ki?

Kulcskérdés az is, hogy ki fogja megfizetni a mobilitás jövőjét – például az elektromos közlekedést kiszolgáló töltési infrastruktúrát. A globális felmelegedéssel kapcsolatos új szabályozásoknak való megfelelés, az élesedő verseny és a lemaradástól való félelem miatt az autógyártók egyszerre tartanak több K+F vasat is a tűzben. A CASE technológiák fejlesztésébe pumpált dollármilliárdok azonban több problémát is felvetnek. Egyrészt kérdés, hogy milyen megtérüléssel lehet számolni, lehetséges-e ilyen szintű értékesítés-növekedést elérni? Másrészt a piacra dobott új elektromos autók használatához megfelelően kiépített töltő infrastruktúra kell: ezt ki építi ki, és ki lesz a tulajdonosa? Az sem mellékes, hogy az elektromos autózással kieső fosszilis üzemanyagadót hogyan pótolják, miként illesztik az új rendszerekbe.

 

A költségek különböző szereplők közötti szétosztása, költség és rizikó partnerségek létrehozása, hagyományos és új szereplők együttműködése elkerülhetetlennek látszik. Ahhoz, hogy a CASE technológiáknak értelme is legyen, ezekre kérdésekre kell minden szereplő számára megnyugtató választ adni.

 

„A technológiai óriások diktálta versenyben tehát meg kell felelnie az autógyártóknak. Közben egy átalakuló iparágban kell helytállni, szinten tartani vagy növeli az értékesítést, és közben különböző irányokba fejleszteni. Mindezt egy olyan környezetben, ahol nem megfelelően kiépített az infrastruktúra és nincs tisztázva a financiális háttér. Ahogy az sem, hogy pontosan mi lesz az autó funkciója a jövőben: mennyire veszik át a városi közlekedés szerepét a közösségi közlekedés új formái, az önvezető járművek és légitaxik” – mondta dr. Gábor Zoltán, a Deloitte gyártó cégekre specializálódott csoportjának vezetője.

 

Nem tudott részt venni? Na maradjon le semmiről! 

A Las Vegas-i CES-en a Deloitte stábja különböző fórumokon és kerekasztalbeszélgetéseken vitatta meg ezeket és a jövőt érintő más kérdéseket az érintett szereplőkkel. Ezeket a következő linken keresztül lehet megnézni, követni:

https://www2.deloitte.com/us/en/pages/technology-media-and-telecommunications/events/deloitte-at-ces.html

 

A Deloitte Insights App segítségéve pedig minden, az idei CES-t meghatározó témát és kulcskérdést körbe lehet járni, ami leginkább foglalkoztatta az idei kiállítás résztvevőit.

https://www2.deloitte.com/us/en/insights/focus/ces.html

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Mit tudnak rólunk az okosautók?

Az autóipar technológiai fejlődésével egyre többen használnak internetre kapcsolt autókat a világ minden táján, a statisztikák szerint 2023-ra 76 millió új okosautó lesz forgalomban. Ezek a járművek rengeteg hasznos adatot gyűjtenek saját műszaki állapotukról és a sofőrök vezetési szokásairól, amelyeket a gyártók például későbbi termékfejlesztésekhez használnak fel, hogy kényelmesebbek, fenntarthatóbbak és biztonságosabbak legyenek az autók, illetve a közlekedés. Az adatok egy része azonban személyes információ is egyben, amivel az autóhasználók sokszor nincsenek is tisztában. Vajon tudjuk, hogy pontosan milyen információkat rögzítenek az okosautók és mi történik aztán ezekkel? Többek között ezeket a kérdéseket járja körül a GDPR bevezetésének második évfordulója kapcsán a flottakezelésben piacvezető LeasePlan, amely legújabb Mobility Monitor felmérésében a kapcsolódó aggodalmakkal is foglalkozik.

2020. június 3. 17:48

A Fujitsu hatpontos akciótervet dolgozott ki a munkaerő átalakítására

Új akciótervében a Fujitsu hat olyan cselekvési pontot azonosított, amelyek révén a szervezetek túltekinthetnek a COVID-19 világjárvány által megkövetelt azonnali munkaerő-gazdálkodási intézkedésékeken. 

2020. június 3. 14:56

A magyar döntéshozók kétharmada robogna tovább a digitális transzformáció útján

A hazai vállalatok 50 százalékát saját bevallásuk szerint egyáltalán nem, vagy csak enyhén érinti a koronavírus miatt továbbgyűrűző válság, ötödük pedig kifejezetten lehetőségként tekint rá – derül ki a Stylers friss kutatásából. A felmérés eredményei optimizmusra adnak okot, bár van még hová fejlődni: a döntéshozók többsége tisztában van a digitalizáció szükségességével és hajlandó is erőforrást allokálni erre a területre, azonban közülük is csupán 63 százalék kezeli azt stratégiai kérdésként. Az már világosan látszik, hogy a járványhelyzet örökre megváltoztatja a cégek hozzáállását a digitalizációhoz, de vajon mire fókuszálnak majd a következő hónapokban?

2020. június 3. 10:55

Allianz Hungária: Készülj fel a tudásrobbanásra!

Memóriabővítő sebész, űr-idegenvezető, önvezető autó-szerelő, esetleg drón forgalomirányító? A jelenlegi általános iskolás gyerekek 65 százaléka olyan munkát végez majd 2030-ban a World Economic Forum jelentése szerint, amely ma még nem is létezik, ugyanis a technológia fejlődése radikális változásokat hoz a munka világába is. Mindehhez pedig az oktatásnak is alkalmazkodnia szükséges, hiszen az iskolai rendszer szerte a világon olyan alapokon nyugszik, amelynek pilléreit még az iparosodás teremtette meg. De mit tanuljunk? Mitől lesz a tudásunk és a gyerekeink tudása jövőálló? Ennek járt utána az Allianz Hungária A jövőről egyszerűen videósorozatának aktuális részében.

2020. június 3. 09:37

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Fél évig ingyenes az Adverticum „DataMe DMP adatok" szolgáltatása

2020. április 30. 09:47

Az LG történetének legjobb üzemi eredményét érte el 2020. első negyedében

2020. április 29. 17:15

Gigafelvásárlás az oktatási piacon

2020. április 21. 10:32

Az ABB ingyenessé tette a digitális szolgáltatásokat

2020. április 20. 09:20
online sportfogadás