Bizalmatlanságot keltettek az új energiacímkék
A március elejétől irányadó új energiacímkék megzavarták a vásárlókat. Az újrakategorizálás nyomán a legtöbb takarékos, korábban A-pluszosként ismert háztartási nagygép ma már B, C vagy D-kategóriásként szerepel a boltokban. Ez az átváltozás sokakat megzavar, s bizalmatlanná tesz, amire az áruházak tapasztalatai mellett egy friss kutatás is utal.
Mosó-, mosogató-, mosó-szárító gépek, hűtőszekrények, fagyasztók és borhűtők – mind új energiabesorolást kapták 2021. március 1-től. A boltokból eltűnt az „A+”-os jelzés, ami korábban az alacsony energiafogyasztású készülékeket jelölte. A MediaMarkt napokban lefolytatott kutatásának* eredménye megerősítette az eladók tapasztalatait, miszerint a vásárlók nagy része még nem igazodik ki az új jelöléseken.
A 18 évnél idősebbek mindössze 43%-a hallott a műszaki cikkeket forgalmazó boltokban 5 hónapja bevezetett változásról. Ennél is kevesebben, csak minden nyolcadik ember tudja magabiztosan, 42%-nak rémlik, míg majd minden másodiknak fogalma sincs arról, hogy a régi jelzések mikre változtak. Pedig amikor mosó-, mosogató-, mosó-szárító gépet, hűtőszekrényt, fagyasztót vásárolunk, a magyarok 58%-ának számít, hogy a készülék működés közben mennyi energiát használ fel.
Szilágyi Gábor, a MediaMarkt ügyvezető igazgatója szerint a jelenlegi helyzet számos környezettudatos, vagy rezsispórolásra törekvő vásárló életét nehezíti. Ők ugyanis fizetnének többet is egy-egy készülékért, ha bízhatnának benne, hogy az tényleg takarékosan bánik az energiával. Mint a kutatásból kitűnt, ezért 5%-os felárat a lakosság 31%-a vállalna, de még plusz 10%-ot is megadna a válaszolók 28%-a. „Csakhogy sokan elbizonytalanodnak, ha egy drágább hűtőn csak egy csupasz „A”-t vagy „B” jelzést találnak, mivel azt a régi beidegződések alapján csak közepesen takarékos energiafelhasználású készüléknek vélik. Így nem éri már meg nekik a többletkiadást. A felvilágosítás napi rutinjukká vált az áruházi tanácsadóknak, de segítségként több MediaMarkt áruházban is kihelyeztünk a változást magyarázó összehasonlító ábrákat” – osztotta meg tapasztalatait a vezető.
Az új szabályozás értelmében az „A” marad ezentúl is a legmagasabb energiaosztály, de a pluszjelektől megszabadul. Például egy korábban A+++-os mosogatógép az új rendszer szerint csak a D kategóriásnak felel meg. Mindez közel sem azt jelenti, hogy az eddig kiemelkedően energiatakarékosnak minősített mosógép rosszabb minőségű lett – mindössze a jelölési rendszer változott.
További zavart kelthet, hogy a különféle háztartási gépek energiahatékonysági besorolásához immár eltérő skálákat használnak. Így más volt a mérce az újracímkézéskor a mosó-, valamint a mosogatógépeknél, miként a hűtőknél és a fagyasztóknál is. Így előfordulhat, hogy két, korábban egyaránt A+++-osként ismert berendezés, például egy mosó és egy mosogató közül ma az egyik C, míg a másik csak D címkét visel.
______________
* A kutatás célcsoportja: 18-65 éves lakosság. Mintanagyság: 1100 fő. A minta forrása: Pulzus© Kutatási Rendszer. Az adatfelvétel ideje: 2021. május. A minta reprezentatív a magyar lakosságra nem, korcsoport, végzettség, lakóhelytípus alapján.
Kapcsolódó cikkek
- Fotópályázatot hirdet a MediaMarkt
- Egyre több autós önvédelmi eszköze a menetrögzítő kamera
- Új stratégiával tértek vissza a vevők a kényszerű zárás után
- Látványosan gyűlt az e-hulladék tavaly
- Applikáció segíti a beléptetést a ma nyíló MediaMarkt áruházakban
- Tudatos vásárlásra buzdít a MediaMarkt és a TVE
- A lakosság a legnagyobb energiafogyasztó
- Az idő elérkezett: márciustól már az új energiacímkéket kell értelmezni
- COVID-mellékhatás: Rákaptak az e-ajándékkártyára
- Nagy mobiltelefon tartozék felmérés
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Dekarboizáció és hatékonyságnövelés egyszerre az iparban
A globális üvegházhatásúgáz-kibocsátás 45 százalékát adja az ipari tevékenység, így a klímacélok elérése érdekében kulcsfontosságú a szektor dekarbonizációja. A Schneider Electric a világ elsőszámú ipari szakvásárán, a Hannover Messén mutatta be azokat az innovációkat, amelyek lehetővé teszik az ipari szereplők számára a kibocsátásuk csökkentését és a termelési hatékonyságuk növelését.
A HONOR szállította a legtöbb okostelefonot a kínai piacra
Az IDC legújabb jelentése szerint 2024 első negyedévében a HONOR lett a vezető márka Kína okostelefonos piacán.
Az SAP AI-alapú fejlesztéseivel a gyáripar is átalakul
A termelékenység, a hatékonyság és a precizitás újabb szintje érhető el azokkal az AI-alapú fejlesztésekkel, melyeket az SAP mutatott be az ellátási láncokhoz kapcsolódó megoldásaiban a Hannover Messe kiállításon. A valós idejű adatokból származó, mesterséges intelligencia által felfejtett következtetések abban segítenek a vállalatoknak, hogy jobb döntéseket hozzanak az ellátási láncok egészében, racionalizálják a termékfejlesztést és javítsák a gyártás hatékonyságát.
Az LG OLED evo televíziók már a negyedik egymást követő évben kapják meg a környezetbarát minősítést
Az LG 2024-es OLED evo televíziói megkapták a Carbon Trust* szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséről** és szén-dioxid méréséről*** szóló tanúsítványait, valamint a Société Générale de Surveillance (SGS) környezetvédelmi védjegyét****, amellyel az LG folyamatos ESG-kezdeményezéseit immár negyedik egymást követő évben ismerték el. Az LG legújabb OLED tévéi továbbá kiérdemelték az Intertek újrahasznosítási tanúsítványát*****, amely immár második éve bizonyítja ezen a téren is az LG környezetvédelmi felelősségvállalását.
Megjelentek az első HMD okostelefonok
A Human Mobile Devices (HMD) bemutatta első saját gyártású okostelefonjait: megérkezett a HMD Pulse Pro, HMD Pulse+ és HMD Pulse. A Pulse kollekció már most lefekteti a HMD designalapjait: merész vonalvezetés, egyedi tónusok, modern és letisztult esztétika, elegáns kialakítás, előkelő formatervezés – és mindez elérhető áron.