Közel 130 millió forintból készülhetnek televíziós műsorok

forrás: Prím Online, 2021. szeptember 16. 19:18

Hír-, közéleti és kulturális magazinműsorok gyártására közel 130 millió forintot nyertek el helyi és körzeti televíziók a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának legutóbbi ülésén hozott döntése szerint. 

A grémium az új klasszifikációs szabályok alapján vizsgált több bejelentett műsort, eljárást azonban egyik ellen sem indít. A testület többek között túl hangos reklám miatt figyelmeztetett médiaszolgáltatókat, több rádiós frekvenciapályázattal kapcsolatban döntéseket hozott, valamint elfogadott egy jelentést a televíziók támogatási gyakorlatáról.

 

Huszonnégy televíziós műsort támogat a Médiatanács 

Nyerteseket hirdetett a Médiatanács a helyi és körzeti televízióknak szóló támogatási programjában a hírműsorok, közéleti és kulturális magazinműsorok készítését támogató pályázat második fordulójában. Huszonnégy televíziós pályázat mintegy 129,5 millió forint támogatást kap. A Városi Televízió Bóly, a bükkábrányi Eleven Televízió, a Gotthárd TV, a Városi TV Mohács, a Ladány Televízió és a fővárosi City TV közéleti magazinokat gyárthat az elnyert összegből. Hírműsorokat készíthet a békéscsabai 7.Tv, a Sopron Televízió, a Makó Városi TV, a Mezőtúri Városi Televízió, a Zemplén TV, a szarvasi Körös Televízió, a Karcag Televízió, a Körzeti Televízió Tata, a nyíregyházi Kölcsey Televízió és az Ózdi Televízió. A százhalombattai Halom Televízió, a Zalaegerszegi Televízió, a Keszthelyi Televízió, a Somogy TV, a sátoraljaújhelyi Zemplén TV, a Fehérvár Televízió, a TV Budakalász és a budapesti hatoscsatorna kulturális magazinműsorok készítésére pályázott sikerrel. 

 

Médiafelügyeleti döntések

Az M5-ön futó A művészet templomai című ismeretterjesztő műsor egy júliusban, 21 óra után, 12-es karikával sugárzott adása miatt nem indít eljárást a testület, mert a bemutatott (férfi félaktokat is ábrázoló) festmények és azokat ismertető szegmens nem indokolta az 18 éven aluliaknak nem ajánlott korhatári besorolást. Nem indít eljárást a tanács az M4 Sport szolgáltatója ellen sem a Wales és Dánia nyolcaddöntő mérkőzésének közvetítése miatt. A sportműsorokat ugyanis egyrészt nem kell korhatári kategóriába sorolni, másrészt a mérkőzés élő adás volt, tehát nem volt lehetőség a szerkesztésére vagy sugárzási időpontjának megválasztására, valamint már a kisebb gyermekek is képesek arra, hogy azonosítsák a műfajt és a versenyzéssel járó felfokozott lelkiállapotot és megértsék, hogy a csapattagok vagy a szurkolók összeölelkezése ennek a következménye. A grémium bejelentések után nem indít eljárást a Pestisracok.hu és a 888.hu internetes újságok szolgáltatóival szemben sem, ugyanis az LMBTQ-s közösségekkel foglalkozó cikkeikben  pornográfia, erőszak vagy más olyan, a védett korosztályra ártalmas elem nem jelent meg, amely miatt az írásokat csak olyan műszaki vagy egyéb megoldás alkalmazásával vagy a kiskorúak lehetséges veszélyeztetéséről szóló figyelmeztető jelzéssel tehették volna közzé, hogy azokhoz ne férjenek hozzá.  

 

Bejelentés érkezett a nemzeti konzultáció kitöltésére felhívó társadalmi célú reklám kapcsán, a Médiatanács azonban megállapította, hogy a közlemények tartalma miatt jogsértés nem merült fel.

 

A Hír TV szolgáltatója az év második negyedévében összesen hatszor adott le túl hangos reklámot vagy műsorelőzetest, ezért a Médiatanács felszólította a jogszerű magatartásra. A médiatörvény a nézők védelme érdekében egyértelműen előírja, hogy a reklámok, a televíziós vásárlási műsorok, műsorelőzetesek, illetve az ezek közzétételét jelző figyelemfelhívás hangereje nem lehet nagyobb, mint a környező műsorszámoké.

 

A testület a szerződéses vállalásoktól való eltérés miatt figyelmeztetett három rádiót: a 90.5 Gyula Rádió kevesebb magyar zenét, a kalocsai Korona FM 100 kevesebb szöveget, továbbá közszolgálati, valamint a helyi élettel foglalkozó és a helyi mindennapi életet segítő műsort, míg az FM 95 – Rádió 1 Debrecen kevesebb magyar zenét, továbbá közszolgálati, valamint a helyi élettel foglalkozó és a helyi mindennapi életet segítő műsort tett közzé. A Szegedi Televízió szolgáltatóját azért figyelmeztette a grémium, mert áprilisban megkülönböztető jelzés nélkül sugárzott reklámot, ami megtéveszthette a nézőket.

 

A Médiatanács minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.

 

Rádiós frekvenciapályázatokkal kapcsolatos döntések

A testület a Budapest 105,9 MHz körzeti médiaszolgáltatási lehetőség közösségi jellegű használatára kiírt pályázati eljárásában a beérkezett egyedüli ajánlat alaki vizsgálata után hiánypótlásra szólította fel az LBK Sport Kft.-t. Eredménytelennek nyilvánította a grémium a Gyöngyös telephelyű kisközösségi rádiós médiaszolgáltatási lehetőség elvi használatára megindított pályázati eljárását, mert az egyedüli pályázó ajánlata alakilag érvénytelen volt.

 

Véglegesítette a tanács a Berettyóújfalu, a Mezőtúr, a Szombathely, a Székesfehérvár és a Törökszentmiklós telephelyű kisközösségi kisközösségi rádiós médiaszolgáltatási lehetőségek elvi használatára, továbbá a Kaposvár 97,5 MHz helyi frekvencia közösségi használatára irányuló pályázati felhívásokat. A grémium elfogadta a Debrecen 104,6 MHz és a Nyíregyháza 91,1 MHz körzeti médiaszolgáltatási lehetőségek kereskedelmi jellegű használatára vonatkozó pályázatok felhívásainak tervezeteit. A dokumentumok az NMHH honlapján lesznek olvashatók.

 

Továbbra is építőipari cégek a tévéműsorok legaktívabb szponzorai

A televíziók támogatási gyakorlatáról készült legfrissebb – a testület által elfogadott – NMHH-tanulmány szerint a vizsgált csatornákon 2021 első félévében 74 385 szponzorüzenet jelent meg, a szponzorcégek száma pedig már 1089 volt. A legnagyobb eléréssel rendelkező televíziók összesen 63 487 szpottal jelentkeztek, közülük a TV2 vonultatta fel a legtöbbet (35 682), majd az RTL Klub (21 352) és a Duna TV (6453) következett a sorban. A legtöbbször – 1689 esetben – a Leier Hungaria Kft. jelent meg szponzorként, ezt követte az Austrotherm Kft. 2207 és a Stavmat Építőanyag Kereskedelmi Kft. 1945 üzenettel. A legtöbb támogatói megjelenést a TV2 időjárás-jelentésében szerkesztették adásba (14 734), amit az RTL Klub (5530) és a Hír TV (4022) időjárás-jelentései követtek. A minta állandó szereplői a legnagyobb eléréssel rendelkező országos kereskedelmi televíziók – az RTL Klub, a TV2 –, valamint a közszolgálati Duna TV voltak, mellettük egy-egy hónapig helyet kapott a mintában a Duna World, az M2, az M5, az ATV, a Hír TV és a Life TV. A teljes tanulmány napokon belül az NMHH honlapján lesz olvasható.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Több mint 900 településen érhető el a DIGI mobilszolgáltatása

A  28  újonnan  csatlakoztatott  településsel  októbertől kezdődően több mint 900 településen érhető el a DIGIMobil szolgáltatás, ezzel az lakosság több mint 90%-nak biztosítva a kültéri lefedettséget.

2021. október 28. 13:18

Magyar diákok az unió egyik legbefolyásosabb digitális innovációs egyetemi képzésén

Az Európai Unió egyik vezető, digitális innovációkra összpontosító intézete, az EIT Digital, azaz az Európai Innovációs és Technológiai Intézet Digitális Tudásközpontja október 15-én nagyszabású virtuális eseményre hívta össze 300 új hallgatóját. 

2021. október 28. 12:03

Új Kingston SSD asztali gépekhez és laptopokhoz

Kingston Digital Europe Co LLP bemutatta asztali PC-khez és laptopokhoz szánt, újgenerációs PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD meghajtóját, a KC3000-et. A Kingston az SSD-t a legújabb Gen 4x4 NVMe vezérlővel és a piacon elérhető legnagyobb sebességet igénylő, nagy teljesítményigényű felhasználóknak szánt 3D TLC NAND technológiával látta el.

2021. október 28. 10:37

Sokaknak segít a Civilút Alapítvány

Hiánypótló és egyben szemléletformáló internetes platformot hozott létre a Civilút Alapítvány egy évvel ezelőtt - kifejezetten a szenior korosztály számára. A www.odaado.hu oldalon az idősebb korosztálynak szóló cikkek, a Tudástárban hasznos olvasnivalók, videók vannak. Sőt, az oldalon kereshetők olyan vállalkozók, iparosok, intézmények, amelyek törődéssel fordulnak az idősek felé, gondoskodónak, azaz odaadónak vallják magukat. Az Odaadó Program egy olyan kezdeményezés, amely egyszerre segíti az idősebbeket és a helyi vállalkozókat. A regisztráció a felhasználóknak és a szolgáltatóknak is ingyenes.

2021. október 28. 08:59

Egymilliárd euróval estek vissza a globális jogdíjak 2020-ban

Kisebb volt a 2020-ban a beszedett jogdíjak globális visszaesése, mint arra számítottunk: 9,9%-os, vagyis több mint egymilliárd eurós volt a csökkenés, amit a 123 országban működő jogkezelők és az általuk képviselt alkotók elszenvedtek. De 2020 őszén még 20, vagy akár 35%-os zuhanást vártak. A visszaesés Európában volt a legnagyobb (16,9% csökkenés); Magyarországon az Artisjus 17,7%-kal kevesebb jogdíjat tudott beszedni, mint 2019-ben.

2021. október 27. 21:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Hosszabbít Az Év Honlapja Pályázat

2021. október 15. 18:12

Google: környezetbarát keresési funkciók érkeztek

2021. október 7. 17:13

Radikális változások jönnek a Google keresésben: itt a MUM!

2021. szeptember 30. 19:07

Megújul a Vodafone vezetékes internet és TV portfoliója

2021. szeptember 29. 11:20