Jön az egységes európai útdíjbeszedési rendszer

forrás: Prím Online, 2021. szeptember 28. 20:49

Az árukat szállító teherautók útja gyakran több országon is áthalad, mielőtt elérik a címzettet. Azonban mindegyik ország saját szabályozást alkalmaz az útdíjbeszedésre és arra, hogy az egyes útdíjak milyen típusú járművekre vonatkoznak. Ehhez társulnak még a különböző útdíjszámítási és fizetési módok, amelyek összességében több tucat, különböző szolgáltató által nyújtott tehergépjármű-útdíjmegoldást eredményeznek. Ezek az útdíjbeszedésre vonatkozó eltérő nemzeti jogszabályok jelenleg komoly kihívást jelentenek a fuvarozók számára. Az EETS (European Electronic Toll Service) bevezetésével azonban ez megváltozik és létrejön az egységes elektronikus fizetési lehetőség az útdíjszedés résztvevői között.

A tehergépkocsikban gyakran több fedélzeti egység (OBU) is található a szélvédő mögött, hogy rögzítsék a megtett kilométereket, és annak megfelelően számítsák ki az útdíjat. A fuvarozóvállalatok ennek megfelelően többféle útdíjszámlát is kapnak, és ez tovább nehezíti a közúti teherfuvarozás költségszámítását. További bonyodalmat okoz, ha a sofőr a határátlépésnél elfelejti bekapcsolni a megfelelő fedélzeti egységet.

 

 

EETS - az egységes európai útdíjrendszer

Az Unió az európai útdíjrendszerek közötti eltérések felszámolására 2004-ben fogadta el az európai elektronikus útdíjszedési szolgáltatásról (EETS) szóló irányelvet. Az EETS feladata az európai útdíjrendszerek közötti interoperabilitás biztosítása, hogy a tehergépjárműveknek csak egyetlen fedélzeti egységet kelljen használniuk a több országon átívelő útjaik során. „Az EETS-sel való útdíjfizetés sokkal egyszerűbbé teszi a fuvarozók életét. Ahelyett, hogy minden uniós országhoz külön OBU-t kéne magukkal vinniük, és országonként fizetni az útdíjat, elég lesz egy szolgáltatóval előfizetői szerződést kötniük. Tőle kapják majd az egész Európára érvényes OBU-t, és a szolgáltató rendezi majd az egyes útdíjrendszer-üzemeltetők felé az esedékes díjakat. A fuvarozó a konkrét útvonaltól függetlenül egyetlen számlát kap majd a teljes útra” - magyarázta Christoph von Krockow, az Eurowag útdíjazási üzletágának igazgatója. 

 

Ha a fuvarozók a mindennapi működéshez használják az EETS-t, azzal gördülékenyebb lesz a forgalom, lecsökken a határátlépéshez szükséges idő, és a sofőrök teljes mértékben megelőzhetik az aktív OBU hiánya miatt kirótt bírságokat. Az EETS szolgáltatók további hasznos funkciókkal is bővíthetik majd az általuk biztosított OBU-kat. Az Eurowag EVA rendszere az útdíjfizetéseken túl képes lesz csökkenteni a szállítmányozási flotta költségeit, javítani az ellátási láncot és növelni a biztonságot. A rendszer flottakezelési megoldásai valós időben követik nyomon a teljes flottát, csökkentik az üzemanyagköltséget, optimális útvonalon navigálják a tehergépjárműveket, illetve felügyelik a sofőrök munkaidejét, a tervezett karbantartásokat és a sofőrök viselkedését.

 

 

Jön az EETS, Nyugat-Európa már készen áll

A legtöbb nyugat-európai ország felkészült az elektronikus útdíjrendszerek interoperabilitására. A keleti országok is sorra vezetik be az EETS-t: Bulgária készen áll, és hamarosan Magyarország is csatlakozik a klubhoz. A Cseh Köztársaságban várhatóan jövő évtől válik lehetségessé az EETS-alapú útdijfizetések használata útdíjfizetési szolgáltatókon keresztül.

 

Egy jól működő európai útdíjbeszedési rendszer vélhetően további előnyöket is tartogat a jövőre nézve. Ezek közé tartozik az útdíj további útszakaszokra vonatkozó egyszerűbb bevezetése, valamint az időpont szerinti eltérő díjszabás kialakítása, amellyel Európa-szerte javítani lehet a forgalmat és optimalizálhatóvá válik a tehergépjárművek közlekedése.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Tovább terjeszkedik a belga-magyar logisztikai raktárfejlesztő-vállalat

A belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező Weerts Logistics Park (WLP) HUR One Kft. közel 55 000 m2 alapterületű logisztikai csarnokot épít Debrecen szomszédságában, Ebesen. A WLP az első külföldi érdekeltséggel is rendelkező beruházó, amelyik előre, megrendelésállománnyal még nem rendelkező, spekulatív módon fejleszt a Hajdú-Bihar-Vármegyei székhely térségében. A kitűnő lokációjú beruházásra a debreceni repülőtér és az épülő BMW gyár közelében kerül sor. 

2024. április 24. 14:46

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50