Vodafone: 15 milliárd font veszteség és leminősítés

MTI Sajtóadatbank, 2006. május 31. 08:29
A vártnál valamivel jobb alapszíntű eredmény mellett - értékleírások után - csaknem 15 milliárd font rekordveszteséget jelentett a legutóbbi pénzügyi évéről kedden a brit Vodafone mobiltelefon-szolgáltató, amelyet a Fitch Ratings és a Standard & Poor's még aznap le is minősített, ez utóbbi rögtön két fokozatot rontva a hosszú távú adósosztályzaton.
A világ legnagyobb mobilszolgáltatójának adó- és kamatfizetés, valamint leírások előtt számolt pénzforgalmi többlete (EBITDA) 11,77 milliárd font - egy részvényre 10,11 penny - volt a márciussal zárult pénzügyi évben, 13 százalékkal több, mint egy évvel korábban, és több a piaci várakozásnál is.

Az adó előtti veszteség ugyanakkor 14,9 milliárd font volt - rekord a brit vállalatok történetében - az előző évi, 7,285 milliárdos többlet helyett, miután a cég 23,5 milliárd font értékleírást számolt el a befektetéseire, főleg a 2000-ben 100 milliárd fontért - az egyetemes globális gazdaságtörténet legnagyobb egyedi felvásárlási összegéért - megvásárolt német Mannesmann konglomerátum után.

A bevétel 29,35 milliárd fontra emelkedett az előző évi 26,678 milliárdról, meghaladva a vállalati előrejelzést.

A Vodafone mindazonáltal meredeken, 49 százalékkal, részvényenként 6,07 pennyre emelte a részvényeseknek javasolt osztalékát.

A cég papírja a kedd délutáni kereskedésben 2,30 százalékkal, 2,75 pennyvel 1,2250 fontra emelkedett a Londoni Értéktőzsdén (LSE).

A Fitch Ratings Londonban bejelentette, hogy "A mínusz"-ra rontja az eddigi "A"-ról a Vodafone hosszú távú cégadósi besorolását, és "F1"-ről "F2"-re a rövid lejáratú kötelezettségek osztályzatát. A legnagyobb európai hitelminősítő a Vodafone "mérséklődő" bevételi és működési szintű szabadkészpénz-képzési kilátásaival és a részvényeseknek idén szánt 9 milliárd fontos visszatérítéssel indokolta a leminősítést. Mindez a Fitch szerint gyengíti a cég likviditását, és az adóssága növekedését valószínűsíti.

A hitelminősítő továbbra is arra számít, hogy a Vodafone üzleti és pénzügyi profilja erőteljes marad; erre utal az új besorolások stabil kilátása.

Kedden a világ legnagyobb hitelminősítője, a Standard & Poor's is bejelentette Londonban, hogy visszaminősítette a Vodafone-t. A cég hosszú futamú adóskockázati besorolása az eddigi "A plusz"-ról két osztattal "A mínusz"-ra, a rövid lejáratú kötelezettségeké egy fokozattal, "A-1"-ről "A-2"-re romlott.

Az S&P indoklása szerint a Vodafone "kevésbé konzervatív irányban módosította" eddigi pénzügyi stratégiáját. A nagyobb részvényesi megtérülés és az alacsonyabb rövid távú szabadkészpénz-képzés előtérbe helyezése gyengíti a cég adósprofilját, amely mindazonáltal továbbra is erős, áll a hitelminősítő elemzésében.

A Vodafone a keddi eredményjelentés után cáfolta azokat a piaci híreszteléseket, hogy ki akarna szállni fő amerikai mobilérdekeltségéből, a Verizon Wirelessből.

Hétvégi londoni sajtóértesülések szerint a befektetők abban reménykednek, hogy a Vodafone el fogja adni a Verizon csoport mobilszolgáltatójában meglévő 45 százalékos részét, amiből akár 60 milliárd dollár is befolyhat.

Arun Sarin, a Vodafone vezérigazgatója azonban keddi sajtótájékoztatóján azt mondta: a cég "elégedett" a Verizon-érdekeltség teljesítményével, és nincsenek tervek az amerikai befektetés eladására. Hozzátette ugyanakkor, hogy a Vodafone "további terjeszkedési ambíciói korlátozottak", és a cég most elsősorban a szélessávú vezetékes internetpiaci megjelenésen gondolkodik.

A befektetők régebb óta megkérdőjelezik a Vodafone növekedési lehetőségeit, az erős versennyel terhelt, érett piacok viszonylag gyenge hozama miatt, és mert a cég a kizárólagos mobilszolgáltatásával lemaradni látszik a legújabb fejleményekről, hiszen számos versenytársa már egyesített mobil-, vezetékes, internet- és tévés multimédia szolgáltatásokkal igyekszik tért nyerni. A Vodafone maga már korábban jelezte, hogy a felzárkózó piacokat akarja jobban megdolgozni, miután a túlérettnek vélt japán piacról márciusban kilépett, és egyes híresztelések szerint csökkenteni akarja amerikai jelenlétét is - habár éppen ez az, amit kedden a cég vezetője igyekezett megcáfolni.

A legnagyobb japán széles sávú internetszolgáltató, a Softbank Corp. vette meg a Vodafone-tól annak japán részlegét. A Vodafone-nál 8,9 milliárd fontnak megfelelő vételárat közöltek, hozzátéve, hogy abból 6 milliárd fontot rendkívüli osztalékként kifizetnek a részvényeseknek. Az ügylet, értékleírás miatt, 4,9 milliárd fonttal terhelte meg a Vodafone mérlegét a márciussal zárult pénzügyi évben. Az eladás miatt azonban a Vodafone javította bevétel-növekedési előrejelzését, 8-9 százalékra a korábban jelzett 6-9 százalék helyett. A tényleges bevétel-növekedés végül halványan meghaladta a 10 százalékot.

Az érett piaci nehézségeket növelni fogja, ha elkészül az új EU-szabályozás a barangolási díjakra. Ezt megelőlegezve a Vodafone május elején bejelentette, hogy jövőre 40 százalékkal csökkenti a külföldi mobiltelefon-használatért felszámított, úgynevezett barangolási díjakat. Ez azt jelenti, hogy Európán belül a jelenlegi átlagos 90 eurócentről 55-re csökken percenként a díj. A Deutsche Telekom nagy-britanniai mobilszolgáltatója, a T-Mobile UK azt közölte, hogy már most júniustól 45 százalékkal szállítja le a feltöltő kártyás telefonokról indított európai hívások díjait, 81 eurócentre percenként.

Az Európai Bizottság távközlési szabályozó egységének munkaokmánya szerint a barangolás alapdíját percenként 30 eurócentre kellene csökkenteni.

A mobiltársaságok bevételének körülbelül a 10 százalékát adják a barangolási díjak; ebből évi 10 milliárd euró körüli bevétel keletkezik.
Kulcsszavak: +céginfo Vodafone

A tévék titkos élete

A Samsung reprezentatív felmérése lerántja a leplet a tévék titkos életéről, kiderül, hogy mi történik egy átlagos készülékkel élete során, illetve, hogy mi lesz a sorsa, ha otthagy egy háztartást. A felmérésben résztvevők 97 százaléka rendelkezik televízióval, amelyből 75 százalék kettő vagy annál több készüléket tart az otthonában*. Azonban azt talán kevesen tudják, hogy milyen utat járnak be ezek az eszközök onnantól, hogy lekerülnek az áruházak polcairól, és otthonra lelnek a háztartásokban, végül pedig a televíziók örök körforgásának részeseivé válnak.

2020. október 24. 17:35

A The Super Engineer játék szórakoztatva tanítja a természettudományokat

Tény, hogy ma még a fizika, a kémia, a matematika, a biológia, vagy az informatika nem azok közé a tantárgyak közé tartozik, amelyeket a diákok többsége a kedvencek között említ. A „népszerűtlenségük” oka leginkább az iskolai tudásátadás módszereiben, technikáiban keresendő, miközben ma már az infokommunikációs fejlesztéseknek köszönhetően ezeket a tudományterületeket izgalmasan, érdekesen, és legfőképpen játékosan is be lehetne a fiataloknak mutatni. 

2020. október 24. 15:48

Hazánkban is elindult a Facebook új szolgáltatása

A következő napok során harmincegy európai országban, köztük Magyarországon is elindul a Facebook Társkereső szolgáltatása, amely tavaly szeptember óta húsz másik országban, többek közt az Egyesült Államokban volt elérhető. 

2020. október 24. 13:33

Ilyen az élete egy televíziónak

A Samsung reprezentatív felmérése lerántja a leplet a tévék titkos életéről, kiderül, hogy mi történik egy átlagos készülékkel élete során, illetve, hogy mi lesz a sorsa, ha otthagy egy háztartást. A felmérésben résztvevők 97 százaléka rendelkezik televízióval, amelyből 75 százalék kettő vagy annál több készüléket tart az otthonában*. Azonban azt talán kevesen tudják, hogy milyen utat járnak be ezek az eszközök onnantól, hogy lekerülnek az áruházak polcairól, és otthonra lelnek a háztartásokban, végül pedig a televíziók örök körforgásának részeseivé válnak.

2020. október 24. 13:10

Friss e-kereskedelmi trendek a Reacty Digital és a LogiNet kutatásában

Rohamos léptekkel közeledik a 2020-as ünnepi időszak, így a Black Friday akciók is hamarosan lázba hozzák az arra nyitott közönséget. Míg tavaly csak minden 3. ember vásárolt valamilyen Black Friday akció keretében, idén, a COVID okozta gazdasági bizonytalanság ellenére ezt a lakosság fele tervezi. Ők azok, akik kifejezetten örülnek, hogy a bolti és az online akciók nem csak 1 napig tartanak, így biztosan nem maradnak le a kedvezményekről - derült ki a LogiNet és a Reacty Digital közös, 18-79 éveseket vizsgáló, reprezentatív felmérésből.

2020. október 24. 12:36

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Van még idő jelentkezni az „Az Év Honlapja” pályázatra!

2020. október 15. 12:15

EasyBID – Header Bidding megoldás az Adverticumtól

2020. október 8. 15:45

A Bosch új koronavírus tesztje 39 perc alatt ad megbízható eredményt

2020. szeptember 30. 14:58

A vírusveszély miatt idén online rendezik meg a cégvezetők csúcskonferenciáját

2020. szeptember 21. 10:11
online sportfogadás