Vodafone: 15 milliárd font veszteség és leminősítés
Az adó előtti veszteség ugyanakkor 14,9 milliárd font volt - rekord a brit vállalatok történetében - az előző évi, 7,285 milliárdos többlet helyett, miután a cég 23,5 milliárd font értékleírást számolt el a befektetéseire, főleg a 2000-ben 100 milliárd fontért - az egyetemes globális gazdaságtörténet legnagyobb egyedi felvásárlási összegéért - megvásárolt német Mannesmann konglomerátum után.
A bevétel 29,35 milliárd fontra emelkedett az előző évi 26,678 milliárdról, meghaladva a vállalati előrejelzést.
A Vodafone mindazonáltal meredeken, 49 százalékkal, részvényenként 6,07 pennyre emelte a részvényeseknek javasolt osztalékát.
A cég papírja a kedd délutáni kereskedésben 2,30 százalékkal, 2,75 pennyvel 1,2250 fontra emelkedett a Londoni Értéktőzsdén (LSE).
A Fitch Ratings Londonban bejelentette, hogy "A mínusz"-ra rontja az eddigi "A"-ról a Vodafone hosszú távú cégadósi besorolását, és "F1"-ről "F2"-re a rövid lejáratú kötelezettségek osztályzatát. A legnagyobb európai hitelminősítő a Vodafone "mérséklődő" bevételi és működési szintű szabadkészpénz-képzési kilátásaival és a részvényeseknek idén szánt 9 milliárd fontos visszatérítéssel indokolta a leminősítést. Mindez a Fitch szerint gyengíti a cég likviditását, és az adóssága növekedését valószínűsíti.
A hitelminősítő továbbra is arra számít, hogy a Vodafone üzleti és pénzügyi profilja erőteljes marad; erre utal az új besorolások stabil kilátása.
Kedden a világ legnagyobb hitelminősítője, a Standard & Poor's is bejelentette Londonban, hogy visszaminősítette a Vodafone-t. A cég hosszú futamú adóskockázati besorolása az eddigi "A plusz"-ról két osztattal "A mínusz"-ra, a rövid lejáratú kötelezettségeké egy fokozattal, "A-1"-ről "A-2"-re romlott.
Az S&P indoklása szerint a Vodafone "kevésbé konzervatív irányban módosította" eddigi pénzügyi stratégiáját. A nagyobb részvényesi megtérülés és az alacsonyabb rövid távú szabadkészpénz-képzés előtérbe helyezése gyengíti a cég adósprofilját, amely mindazonáltal továbbra is erős, áll a hitelminősítő elemzésében.
A Vodafone a keddi eredményjelentés után cáfolta azokat a piaci híreszteléseket, hogy ki akarna szállni fő amerikai mobilérdekeltségéből, a Verizon Wirelessből.
Hétvégi londoni sajtóértesülések szerint a befektetők abban reménykednek, hogy a Vodafone el fogja adni a Verizon csoport mobilszolgáltatójában meglévő 45 százalékos részét, amiből akár 60 milliárd dollár is befolyhat.
Arun Sarin, a Vodafone vezérigazgatója azonban keddi sajtótájékoztatóján azt mondta: a cég "elégedett" a Verizon-érdekeltség teljesítményével, és nincsenek tervek az amerikai befektetés eladására. Hozzátette ugyanakkor, hogy a Vodafone "további terjeszkedési ambíciói korlátozottak", és a cég most elsősorban a szélessávú vezetékes internetpiaci megjelenésen gondolkodik.
A befektetők régebb óta megkérdőjelezik a Vodafone növekedési lehetőségeit, az erős versennyel terhelt, érett piacok viszonylag gyenge hozama miatt, és mert a cég a kizárólagos mobilszolgáltatásával lemaradni látszik a legújabb fejleményekről, hiszen számos versenytársa már egyesített mobil-, vezetékes, internet- és tévés multimédia szolgáltatásokkal igyekszik tért nyerni. A Vodafone maga már korábban jelezte, hogy a felzárkózó piacokat akarja jobban megdolgozni, miután a túlérettnek vélt japán piacról márciusban kilépett, és egyes híresztelések szerint csökkenteni akarja amerikai jelenlétét is - habár éppen ez az, amit kedden a cég vezetője igyekezett megcáfolni.
A legnagyobb japán széles sávú internetszolgáltató, a Softbank Corp. vette meg a Vodafone-tól annak japán részlegét. A Vodafone-nál 8,9 milliárd fontnak megfelelő vételárat közöltek, hozzátéve, hogy abból 6 milliárd fontot rendkívüli osztalékként kifizetnek a részvényeseknek. Az ügylet, értékleírás miatt, 4,9 milliárd fonttal terhelte meg a Vodafone mérlegét a márciussal zárult pénzügyi évben. Az eladás miatt azonban a Vodafone javította bevétel-növekedési előrejelzését, 8-9 százalékra a korábban jelzett 6-9 százalék helyett. A tényleges bevétel-növekedés végül halványan meghaladta a 10 százalékot.
Az érett piaci nehézségeket növelni fogja, ha elkészül az új EU-szabályozás a barangolási díjakra. Ezt megelőlegezve a Vodafone május elején bejelentette, hogy jövőre 40 százalékkal csökkenti a külföldi mobiltelefon-használatért felszámított, úgynevezett barangolási díjakat. Ez azt jelenti, hogy Európán belül a jelenlegi átlagos 90 eurócentről 55-re csökken percenként a díj. A Deutsche Telekom nagy-britanniai mobilszolgáltatója, a T-Mobile UK azt közölte, hogy már most júniustól 45 százalékkal szállítja le a feltöltő kártyás telefonokról indított európai hívások díjait, 81 eurócentre percenként.
Az Európai Bizottság távközlési szabályozó egységének munkaokmánya szerint a barangolás alapdíját percenként 30 eurócentre kellene csökkenteni.
A mobiltársaságok bevételének körülbelül a 10 százalékát adják a barangolási díjak; ebből évi 10 milliárd euró körüli bevétel keletkezik.
Kapcsolódó cikkek
- Vodafone: növekvő bevételek, csökkenő veszteség
- Budapesten lesz a Vodafone globális szolgáltató központja
- 200 millió Vodafone ügyfél világszerte
- A Vodafone továbbra is veszteséges
- A Vodafone eladná a Swisscomban való részesedését
- Növelte ügyfélszámát a Vodafone, de a részvényesek elégedetlenek
- Nagyszabású elbocsátások brit távközlési szolgáltatóknál
- Vodafone: minden idők legnagyobb brit vállalati vesztesége
- A Vodafone 48 milliárd dollárért eladná cégrészét a Verizonnak
- Felvásárolják a Vodafone-t?
Az SAP AI-alapú fejlesztéseivel a gyáripar is átalakul
A termelékenység, a hatékonyság és a precizitás újabb szintje érhető el azokkal az AI-alapú fejlesztésekkel, melyeket az SAP mutatott be az ellátási láncokhoz kapcsolódó megoldásaiban a Hannover Messe kiállításon. A valós idejű adatokból származó, mesterséges intelligencia által felfejtett következtetések abban segítenek a vállalatoknak, hogy jobb döntéseket hozzanak az ellátási láncok egészében, racionalizálják a termékfejlesztést és javítsák a gyártás hatékonyságát.
Az LG OLED evo televíziók már a negyedik egymást követő évben kapják meg a környezetbarát minősítést
Az LG 2024-es OLED evo televíziói megkapták a Carbon Trust* szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséről** és szén-dioxid méréséről*** szóló tanúsítványait, valamint a Société Générale de Surveillance (SGS) környezetvédelmi védjegyét****, amellyel az LG folyamatos ESG-kezdeményezéseit immár negyedik egymást követő évben ismerték el. Az LG legújabb OLED tévéi továbbá kiérdemelték az Intertek újrahasznosítási tanúsítványát*****, amely immár második éve bizonyítja ezen a téren is az LG környezetvédelmi felelősségvállalását.
Megjelentek az első HMD okostelefonok
A Human Mobile Devices (HMD) bemutatta első saját gyártású okostelefonjait: megérkezett a HMD Pulse Pro, HMD Pulse+ és HMD Pulse. A Pulse kollekció már most lefekteti a HMD designalapjait: merész vonalvezetés, egyedi tónusok, modern és letisztult esztétika, elegáns kialakítás, előkelő formatervezés – és mindez elérhető áron.
Bekerülhet-e a hétköznapi életünkbe a robotika?
Idén is kitárta kapuit a HVG Állásbörze, ahol több mint száz munkaadóval személyesen és hibrid formában is találkozhattak azok az álláskeresők, akik ellátogattak április 17-19-e között a Papp László Budapest Sportarénába. Mindenki kedvence, a Bastion Group robotkutyája is jelen volt az eseményen, ahol hatalmas volt az érdeklődés a robotika iránt.
A Samsung legújabb képernyői az AI TV-k új korszakát hozzák el
A Samsung az Unbox & Discover eseményen mutatta be 2024-es Neo QLED 8K és 4K, valamint OLED televíziókból és hangprojektorokból álló portfólióját. A világ egyik élvonalbeli televíziógyártójaként elismert Samsung idén bevezetett készülékei olyan hatékony, mesterségesintelligencia (AI)-alapú funkciókkal rendelkeznek, amelyek minőségibb otthoni szórakozást kínálhatnak.