Interaktív tanterem - tapasztalatok
Tarnavölgyi Gábor, az Interaktív Oktatástechnika Portál főszerkesztője, aki maga is részt vett egy ilyen digitális tanórán a Deák-Diák Általános iskola 8. osztályosaival, utánajárt annak, hogy hol áll ma a projekt és mik az eddigi tapasztalatok.
Diáksziget az osztályban
A digitális, interaktív tanterem már a padok elrendezésben is mást kíván – ez az, ami először feltűnik a szabványos sorokba és oszlopokba rendezett iskolapadokhoz szokott szemnek.
A digitális korral előtérbe kerülő interaktív oktatástechnikára sokkal inkább az óra alatti gyerek-tanár, gyerek-gyerek interaktivitás és kooperáció a jellemző (beszélgetés, megbeszélés, egymás segítése, közös munka…), mintsem a padokban csendben ülő és a tanárt árgus szemekkel figyelő nebulók látványa, és ez kihat a tanterem berendezésére is.
Bár az egymásnak tolt, négyes diákszigeteket alkotó padelrendezést az iskolában nem csak a digitális osztály kedvéért hozták létre, az azonban bizonyos, hogy az interaktív tanterem ilyen, a diákok óra alatti együttműködését ösztönző, csoportos elrendezést kíván.
A falon a fő helyet egy Promethean aktívtábla foglalja el, a mennyezetről projektor lóg alá. Az interaktív táblára való rálátást semmi sem zavarja, mivel a tanári asztal nem a tábla előtt, hanem oldalt van elhelyezve.
Az iskola egyetlen osztályában berendezett interaktív tanteremben Wi-Fi hálózatra vannak csatlakoztatva az Intel ClassmatePC-i, melyeket a tanári „vezérlő”asztalon lévő számítógépről kontrolálhat a tanár. A 25 diákPC-t az Intel Magyarország és az oktatási kormányzat tavaly elindított közös projektjének keretében kapták meg az iskola tanulói.
A kritikus sávszélesség
Az internetcsatlakozás sávszélessége kritikus tényező – mondja Wagner Éva igazgatóhelyettes tanárnő, aki éppen kémiaórát tart a gyerekeknek. - Az iskola most költözött új épületbe, és itt nincs olyan nagy sávszélességünk, mint az előző helyen, ezért előfordul, hogy csak 4-6 minigépen tudjuk egyszerre használni az internetet.
A világháló és a rajta elérhető digitális tananyagok kulcsszerepet játszanak az interaktív osztálytermek életében – folytatja a tanárnő és elmondja, hogy a saját fejlesztésű interaktív tananyagok mellett, előszeretettel használják a Realika és a Sulinet Digitális Tudásbázis (SDT) ingyenes digitális tartalmait.
A valós és virtuális világ elegye
Az óra folyamán a modern és hagyományos taneszközök és oktatási módszerek használata keveredik.
A tanár az óra fő gondolatait, a feladatokat az interaktív táblára írja, majd a gyerekek a ClassmatePC-n gyűjtenek anyagot a neten, vagy olvasnak utána, néznek meg egy videobejátszást az óra anyagával kapcsolatban (jelen esetben az atom szerkezetéről).
Jegyzeteiket, a feladatok megoldását papírra írják, olykor elektronikus dokumentumaikba, melyeket a közös mapparendszerben kialakított, saját mappájukba mentenek.
Minden diák egyedi jelszóval tud a hálózatba lépni, és csak saját mappájába, illetve a közös használatra kijelölt helyekre helyezhet el anyagot, ami már csak azért is nagyon jó dolog, mert a gyerekeket a digitális rendrakásra és a rend megtartására szoktatja, ami a digitális írástudás egyik alapkompetencia eleme – magyarázza Wagner Éva.
Első körben alig egy osztálynyi gyerek használta a gépeket, ma azonban már a felső osztályosok zöme, mintegy 120-150 gyerek tanul rendszeresen az interaktív tanteremben lévő minilaptopokkal.
Az interaktív tantermet a kollégák is fokozatosan kezdik birtokba venni. Az Intel szakembereitől tavaly ketten tanultuk meg a gépek és a diákPC-k alkotta osztálytermi hálózat használatát, így mi végezzük a házon belüli képzést.
Az új eszközök új módszertana
Az interaktív oktatási környezet használata új módszertant is kíván, ennek elsajátítása és alkalmazása, továbbfejlesztése pedig egyfajta elkötelezettséget, kitartást és jó adag kreativitást igényel – teszi hozzá Wagner Éva, aki a kezdetek óta nemcsak lelkes híve, de alkotó fejlesztője is a digitális osztályterem koncepciójának. Az Intel nemzetközi oktatási-tanárképző programja, az Intel Teach hasznos segítséget nyújt neki a módszertan kidolgozásában.
„Tanárnő! Nem jó ez a link, nem töltődik be az oldal!” - ilyen és ehhez hasonló segítségkérő felkiáltások hangzanak el, főleg az óra elején, ameddig mindenki megtalálja a neten vagy a könyvtárakban a keresett digitális tananyagot.
Az biztos, hogy a tanári IKT kompetencia elengedhetetlen a digitális órák megtartásához, hiszen a gyerekeknek aktív segítséget kell nyújtani – árulja el a nyílt titkot az igazgatóhelyettes tanárnő, miközben egyik gyerektől a másikig megy; itt egy kattintás, ott egy gyors egérmozdulat… de már hallatszik a következő SOS kiáltás is.
A diákok nagyon szeretik a gépeket, és várják, hogy megkapják a ClassmatePC 3. generációs modelljét, ami nagyobb, elfordítható képernyőjével és az egyéb technológiai bővítésekkel még kényelmesebbé teszi a használatot.
Intel: Partner az oktatásban
A tavalyi megállapodásnak megfelelően kiképeztünk az osztálytermi számítógépes rendszerek használatára azt a 25 tanárt, aki képes arra, hogy tudását kollégáinak továbbadja – ezt már Gacsal József, az Intel Magyarország igazgatója mondta el, aki nagyon fontosnak és örvendetesnek tartja, hogy az interaktív táblák megjelenésével közel egy időben elkezdődött az osztálytermi miniPC-k bevezetése is a digitalizálódó közoktatásba.
Az interaktív osztálytermi rendszerek elterjedéséhez minden segítséget továbbra is megadunk és várjuk, hogy az országos digitális tábla projekt elindulása után, a figyelem erre a területre terelődjön. – teszi hozzá az igazgató.
Dr. Eszes Gábor, aki tavaly, mint a GKM főtanácsadója, aktívan közreműködött az Intel és a kormányzat közötti megállapodás létrejöttében, meggyőződéssel állítja, hogy a digitális osztályteremnek nincs alternatívája, és bízik abban, hogy ezen a téren Magyarország nem fog leszakadni Európa és a világ többi országától. Példaként Törökországot és Perut említette, ahol hasonló projektek zajlanak, mint hazánkban, csak nagyságrenddel nagyobb méretekben.
A tavaly indított kezdeményezés tehát gyökeret vert és már látszanak az első eredmények is. A nagy volumenű folytatáshoz azonban sajnos nem elegendő egy-két elkötelezett tanár önfeláldozó munkája, sőt a világcég Intel támogatása is kevés.
A folytatás kulcsa az oktatási kormányzat kezében van.
Forrás: Interaktív Oktatástechnika Portál
Kapcsolódó cikkek
- A digitális táblák beszerzése még az idén befejeződhet
- Sun specializációk és oktatási anyagok az Oracle PartnerNetwork-ben
- Legbiztosabb a még nem is létező szakma
- Egységes digitális tananyag informatikus hallgatóknak
- Magyarországi győztes az INFOPROG 2010 versenyen
- Multifunkciós egyetemi kártya lesz Debrecenben
- Megújult formában, új tartalommal jelentketik a Mindentudás Egyeteme
- Szuperszámítógépet kap három hazai egyetem
- NIIF Networkshop konferenciák
- Ethical Hacking konferencia: A digitális tojásvadászattól a netes vakrepülésig
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A KPMG a Corvinus stratégiai partnere lett
Stratégia megállapodást kötött Magyarország első számú üzleti, gazdaság- és társadalomtudományi egyeteme, a Budapesti Corvinus Egyetem és a KPMG, hazánk egyik vezető könyvvizsgáló, adó- és üzleti tanácsadó cége. Az egyetem és a tanácsadó cég közötti együttműködés három alappilléren nyugszik; ezek az oktatás, a kölcsönös tudásátadás, valamint a tehetséggondozás-, tehetségek utánpótlása.
A Xiaomi bemutatta az alapvető kulcstechnológiákon alapuló fenntartható fejlődési stratégiáját
Az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezményében résztvevő államok konferenciáján (COP29), mint az év legjelentősebb klímacsúcsán a Xiaomi Corporation (továbbiakban „Xiaomi” vagy a „Csoport”) – a fogyasztói elektronikai termékek és okoseszközök globális, vezető gyártója, amely az Internet of Things („IoT”) platform által összekapcsolt okostelefonokra és okoshardverekre épül – bemutatta a fenntartható fejlődést célzó stratégiáját, amely alapvető kulcstechnológiáin alapul. A vállalat emellett ismertette legújabb szén-dioxid-menedzsmenttel kapcsolatos fejlesztéseit a „Human x Car x Home” okos ökoszisztémájában, ami egy újabb stratégiai lépés a Xiaomi számára a klímakormányzás területén.
A Magyar Telekom 2024. harmadik negyedéves eredményei
A Magyar Telekom közzétette 2024. harmadik negyedévére vonatkozó, az EU által befogadott IFRS Számviteli Standardok szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit. A negyedéves pénzügyi jelentés nem auditált értékeket tartalmaz az összes pénzügyi időszakra.
Az eMAG több mint 1 millió, “Az év legjobb ára nálunk” jelvényt viselő ajánlattal készül november 15-ére
Az eMAG Black Friday, a cég legtöbb ajánlatot kínáló napja 2024. november 15-én a kora reggeli órákban veszi kezdetét. Erre a napra az eMAG több mint 1,3 millió ajánlatot készített elő, amelyek közül több mint 1 millió az „Az év legjobb ára nálunk” jelvényt viseli majd. Így 2024-ben tíz ajánlatból majdnem nyolcnál az eMAG-on az „Az év legjobb ára nálunk” felirattal lesz feltüntetve. Ezek az ajánlatok több ezer Marketplace partner ajánlatait is tartalmazzák.
A fiatalokat célzó digitális kampányáért kapott nemzetközi díjat a K&H
A digitális reklámozás kategóriában nyert bronzérmet a Mediaspace Global Changemakers' Awards díjátadón a K&H Bank. A rangos nemzetközi megmérettetésen a "Bank of Legends" kampányt ismerték el.