Interaktív tanterem - tapasztalatok

forrás Prim Online, 2008. október 11. 10:12

Közel egy éve számolt be a média arról, hogy az országban elsőként két budapesti általános iskolában kezdődött meg kísérleti jelleggel a KölyökPc-k óraközi használata, amely első lépés a digitális írástudás jól hangzó szlogenjének gyakorlati megvalósítása felé.
Tarnavölgyi Gábor, az Interaktív Oktatástechnika Portál főszerkesztője, aki maga is részt vett egy ilyen digitális tanórán a Deák-Diák Általános iskola 8. osztályosaival, utánajárt annak, hogy hol áll ma a projekt és mik az eddigi tapasztalatok.

Diáksziget az osztályban

A digitális, interaktív tanterem már a padok elrendezésben is mást kíván – ez az, ami először feltűnik a szabványos sorokba és oszlopokba rendezett iskolapadokhoz szokott szemnek.

A digitális korral előtérbe kerülő interaktív oktatástechnikára sokkal inkább az óra alatti  gyerek-tanár, gyerek-gyerek interaktivitás és kooperáció a jellemző (beszélgetés, megbeszélés, egymás segítése, közös munka…), mintsem a padokban csendben ülő és a tanárt árgus szemekkel figyelő  nebulók látványa, és ez kihat a tanterem berendezésére is.

Bár az egymásnak tolt, négyes diákszigeteket alkotó padelrendezést az iskolában nem csak a digitális osztály kedvéért hozták létre, az azonban bizonyos, hogy az interaktív tanterem ilyen, a diákok óra alatti együttműködését ösztönző, csoportos elrendezést kíván.

A falon a fő helyet egy Promethean aktívtábla foglalja el, a mennyezetről projektor lóg alá. Az interaktív táblára való rálátást semmi sem zavarja, mivel a tanári asztal nem a tábla előtt, hanem oldalt van elhelyezve.

Az iskola egyetlen osztályában berendezett interaktív tanteremben Wi-Fi hálózatra vannak csatlakoztatva az Intel ClassmatePC-i, melyeket a tanári „vezérlő”asztalon lévő számítógépről kontrolálhat a tanár. A 25 diákPC-t az Intel Magyarország és az oktatási kormányzat tavaly elindított közös projektjének keretében kapták meg az iskola tanulói.

A kritikus sávszélesség

Az internetcsatlakozás sávszélessége kritikus tényező – mondja Wagner Éva igazgatóhelyettes tanárnő, aki éppen kémiaórát tart a gyerekeknek. - Az iskola most költözött új épületbe, és itt nincs olyan nagy sávszélességünk, mint az előző helyen, ezért előfordul, hogy csak 4-6 minigépen tudjuk egyszerre használni az internetet.

A világháló és a rajta elérhető digitális tananyagok kulcsszerepet játszanak az interaktív osztálytermek életében – folytatja a tanárnő és elmondja, hogy a saját fejlesztésű interaktív tananyagok mellett, előszeretettel használják a Realika és a Sulinet Digitális Tudásbázis (SDT) ingyenes digitális tartalmait.

A valós és virtuális világ elegye

Az óra folyamán a modern és hagyományos taneszközök és oktatási módszerek használata keveredik.

A tanár az óra fő gondolatait, a feladatokat az interaktív táblára írja, majd a gyerekek a ClassmatePC-n gyűjtenek anyagot a neten, vagy olvasnak utána, néznek meg egy videobejátszást az óra anyagával kapcsolatban (jelen esetben az atom szerkezetéről).

Jegyzeteiket, a feladatok megoldását papírra írják, olykor elektronikus dokumentumaikba, melyeket a közös mapparendszerben kialakított, saját mappájukba mentenek.

Minden diák egyedi jelszóval tud a hálózatba lépni, és csak saját mappájába, illetve a közös használatra kijelölt helyekre helyezhet el anyagot, ami már csak azért is nagyon jó dolog, mert a gyerekeket a digitális rendrakásra és a rend megtartására szoktatja, ami a digitális írástudás egyik alapkompetencia eleme – magyarázza Wagner Éva.

Első körben alig egy osztálynyi gyerek használta a gépeket, ma azonban már a felső osztályosok zöme, mintegy 120-150 gyerek tanul rendszeresen az interaktív tanteremben lévő minilaptopokkal.

Az interaktív tantermet a kollégák is fokozatosan kezdik birtokba venni. Az Intel szakembereitől tavaly ketten tanultuk meg a gépek és a diákPC-k alkotta osztálytermi hálózat használatát, így mi végezzük a házon belüli képzést.

Az új eszközök új módszertana

Az interaktív oktatási környezet használata új módszertant is kíván, ennek elsajátítása és alkalmazása, továbbfejlesztése pedig egyfajta elkötelezettséget, kitartást és jó adag kreativitást igényel – teszi hozzá Wagner Éva, aki a kezdetek óta nemcsak lelkes híve, de alkotó fejlesztője is a digitális osztályterem koncepciójának. Az Intel nemzetközi oktatási-tanárképző programja, az Intel Teach hasznos segítséget nyújt neki a módszertan kidolgozásában.

„Tanárnő! Nem jó ez a link, nem töltődik be az oldal!” - ilyen és ehhez hasonló segítségkérő felkiáltások hangzanak el, főleg az óra elején, ameddig mindenki megtalálja a neten vagy a könyvtárakban a keresett digitális tananyagot.

Az biztos, hogy a tanári IKT kompetencia elengedhetetlen a digitális órák megtartásához, hiszen a gyerekeknek aktív segítséget kell nyújtani – árulja el a nyílt titkot az igazgatóhelyettes tanárnő, miközben egyik gyerektől a másikig megy; itt egy kattintás, ott egy gyors egérmozdulat… de már hallatszik a következő SOS kiáltás is.

A diákok nagyon szeretik a gépeket, és várják, hogy megkapják a ClassmatePC 3. generációs modelljét, ami nagyobb, elfordítható képernyőjével és az egyéb technológiai bővítésekkel még kényelmesebbé teszi a használatot.

Intel: Partner az oktatásban

A tavalyi megállapodásnak megfelelően kiképeztünk az osztálytermi számítógépes rendszerek használatára azt a 25 tanárt, aki képes arra, hogy tudását kollégáinak továbbadja – ezt már Gacsal József, az Intel Magyarország igazgatója mondta el, aki nagyon fontosnak és örvendetesnek tartja, hogy az interaktív táblák megjelenésével közel egy időben elkezdődött az osztálytermi miniPC-k bevezetése is a digitalizálódó közoktatásba.

Az interaktív osztálytermi rendszerek elterjedéséhez minden segítséget továbbra is megadunk és várjuk, hogy az országos digitális tábla projekt elindulása után, a figyelem erre a területre terelődjön. – teszi hozzá az igazgató.

Dr. Eszes Gábor, aki tavaly, mint a GKM főtanácsadója, aktívan közreműködött az Intel és a kormányzat közötti megállapodás létrejöttében, meggyőződéssel állítja, hogy a digitális osztályteremnek nincs alternatívája, és bízik abban, hogy ezen a téren Magyarország nem fog leszakadni Európa és a világ többi országától. Példaként Törökországot és Perut említette, ahol hasonló projektek zajlanak, mint hazánkban, csak nagyságrenddel nagyobb méretekben.

A tavaly indított kezdeményezés tehát gyökeret vert és már látszanak az első eredmények is. A nagy volumenű folytatáshoz azonban sajnos nem elegendő egy-két elkötelezett tanár önfeláldozó munkája, sőt a világcég Intel támogatása is kevés.

A folytatás kulcsa az oktatási kormányzat kezében van.

Forrás: Interaktív Oktatástechnika Portál

Kulcsszavak: oktatás

Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Fényes jövő vár idén az adatközponti szektorra

Saját átalakulási folyamaton megy keresztül az adatközpontok piaca, amely magába foglalja a legmodernebb technológiák használatát a műveletek és az erőforrások elosztásának optimalizálása, valamint a biztonsági protokollok javítása érdekében. 

2024. március 28. 19:05

A Philips Monitors E1 terméksorozat három új, többcélú modellel bővül

A Philips Monitors E1 sorozata ebben a hónapban három új modellel bővül. Az irodai felhasználók és távmunkában dolgozók számára szükséges összes alapvető funkcióval ellátott új modellek segítenek a felhasználóknak a kapcsolattartásban és növelik a termelékenységüket, mindezt versenyképes áron. 

2024. március 28. 13:27

Országszerte elérhetővé válik a Netrevalók program

A Netrevalók program sikeres tavalyi indulása után idén az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel kötött megállapodással országos szintűvé válik a kezdeményezés, és 27 fővárosi könyvtár mellett 48 vidéki intézmény is csatlakozik a programhoz. Így összesen már 45 településen lesz elérhető a generációk digitális edukálását célzó program. A digitális infrastruktúra fejlesztése érdekében a Magyar Telekom a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és az Informatikai és Könyvtári Szövetség részére 100- 100 darab monitort adományoz a programban résztvevő könyvtárak számára.

2024. március 28. 11:50

Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban

Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.

2024. március 28. 10:01

Még szélesebb körben elérhetők a Galaxy AI funkciók a One UI 6.1 frissítéssel

Még több Galaxy felhasználó léphet be a mobil AI új korszakába: a One UI 6.1 frissítéssel korábbi készülékeken is elérhetővé válnak a Galaxy AI funkciók március 28-tól. A Galaxy S23 széria, az S23 FE, a Z Fold5 és a Z Flip5 készülékek, valamint a Tab S9 termékcsalád tagjain is elérhetők lesznek azok a lehetőségek, melyeket az idén bemutatott Galaxy S24 széria felhasználói már kipróbálhattak.

2024. március 27. 19:13

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05