Virtuális véleményünkért a bíróságon felelhetünk

forrás Prim Online, 2012. január 24. 14:21

A klasszikus médiában elhelyezett tartalmakhoz hasonlóan, felelősségünk kiterjedhet a Facebookon, iwiwen, Twitteren, YouTube-on és egyéb közösségi oldalakon, azaz az új médián elhelyezett tartalmakra is. Mind a munkáltatóknak, mind a munkavállalóknak óvatosan kell bánni a jövőben ezekkel a felületekkel.

A magyar munkavállalók egyre tudatosabban pereskednek. „Nagy többségében ezeket az eljárásokat a munkavállalók kezdeményezik, tehát az általános vélekedéssel ellentétben sokszor nagyon is öntudatosak a magyar dolgozók, tisztában vannak jogaikkal, vagy legalábbis ügyvédhez fordulnak tanácsért, ha valós, vagy vélt sérelem éri őket. A munkáltatói oldalról pedig kiemelten érzékeny terület lehet a nyilvánosság, amely az internet elterjedésével és a közösségi oldalak használatával jóval szélesebb most mint korábban volt. Amennyiben egy cégről volt, vagy jelenlegi alkalmazottja a közösségi oldalakon olyan információkat tesz közzé, amely sérti a cég gazdasági érdekeit, vagy jóhírnevét, ezzel hatalmas károkat okozhat a cég részére. Célszerű tehát mindent megtenni az ilyen szituációk megelőzése, vagy ha már megtörtént a baj, gyors orvoslása érdekében” – ismertette tapasztalatait Kozma Zoltán, a DLA Piper jogi szakértője.

A szakember szerint az egyik legfontosabb kérdés, hogy az alkalmazott mit jelentethet meg a munkáltatóról a különböző közösségi oldalakon. A jelenleg hatályos szabályozás csak annyit rögzít, hogy a munkavállaló munkaadója jogos gazdasági érdekeit nem sértheti vagy veszélyeztetheti, a 2012. július 1-jével hatályba lépő új Munka Törvénykönyve ugyanakkor ezt már kiterjeszti a munkaidőn kívüli időszakra is, s ez alapján az alkalmazott bizonyos korlátok között már munkaidején kívül sem tanúsíthat olyan magatartást, amely alkalmas a munkáltató helytelen megítélésére. Kozma Zoltán szerint bár ezen új szabály egyértelműen alkalmazandó lehet a közösségi oldalak használatára is, persze nem jelenti azt, hogy a munkaviszony korlátlanul befolyásolhatja a munkavállaló munkaidőn kívüli magatartását. Mindenképpen úgy is értelmezhető viszont, hogy a munkavállaló nem posztolhat semmit, ami sérti munkaadója jogos gazdasági érdekeit, vagy a munkáltató helytelen megítéléséhez vezethet. Ebben az esetben a munkáltató szankciót alkalmazhat még akkor is, ha a munkavállaló munkaidején kívül használta ilyen célra a közösségi oldalakat. Jelentős kihívás lehet a munkáltatói oldal számára, hogy a közösségi oldalak jogi értelemben magánszférának számítanak, a munkaadó pedig az új Mt. alapján a munkavállalót csak a munkaviszonnyal összefüggő magatartása körében ellenőrizheti, a munkavállaló magánélete nem ellenőrizhető.
Mindez igen nehéz helyzetbe hozhatja a vállalatokat, hiszen a munkavállalók által látogatott internetes oldalak nem ellenőrizhetőek korlátlanul, egy rosszul sikerült ellenőrzés eredményeképpen adott esetben még a munkavállaló indíthat személyhez fűződő jogainak megsértése miatt pert a munkáltató ellen.
A DLA Piper szakembere - magánemberként is - mindenkit óvatosságra, megfontoltságra és körültekintésre int, ha a közösségi médiáról van szó, de főleg a munkával, a munkaadókkal és a munkavállalókkal kapcsolatosan fő az elővigyázatosság. A munkáltatók figyelmét felhívja a belső szabályzatok és a munkavállalók oktatásának jelentőségére ezen a területen is, csakúgy pl. mint a munkabiztonság területén.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ismét bírságolt a Médiatanács

Egy amerikai akciósorozat előzetesének túl enyhe korhatár-besorolása, valamint egy ifjúsági műsorban közzétett, szabálytalan játékbolt-szponzoráció miatt szabott ki bírságot az RTL Klub szolgáltatójára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa e heti ülésén. A testület eredménytelennek nyilvánította a Körmend 99,8 MHz-es rádiós frekvencia pályázatát, míg egy miskolci és egy encsi frekvencia eljárásaiban az alaki vizsgálatok után nyilvántartásba vette az egyedüliként jelentkező Magyar Katolikus Rádió Alapítványt. 

2019. október 16. 14:25

A Samsung az űr határára repíti a felhasználókat

A Samsung bejelentette legújabb, földön kívüli projektjét, az Űrszelfi küldetést, melyben egy Galaxy S10 5G okostelefont küld a sztratoszférába, amellyel a felhasználók a saját képüket is eljuttathatják az űrbe. 

2019. október 16. 12:59

Elstartolt a Green Fox Academy részidős programozóképzése

Tegnap este elindult a Green Fox Academy első részidős programozóképzése. Az új kurzus munka mellett is elvégezhető, a moduláris felépítésnek köszönhetően azoknak is lehetőséget ad az alapok elsajátítására, akik meglévő állásukhoz szereznének programozó ismereteket. A Burning Glass Technologies és az Oracle Academy elemzése szerint egyre több az olyan hibrid pozíció, ahol tech tudásra is szükség van.  

2019. október 16. 11:44

Lila szőnyeges Lángoló világ premier

Sztárokat felvonultató, exkluzív premiert tartott az Epic Drama csatorna nemzetközileg is elismert II. világháborús sorozatának, a Lángoló világnak (World on Fire). A szereplők, többek között a brit JULIA BROWN és JONAH HAUER-KING, a lengyel ZOFIA WICHLACZ, TOMASZ KOT és BORYS SZYC, valamint a vezető producerek az ikonikus kulturális központban, a Koneserben jelentették be érkező sorozatuk premierjének dátumát: 2019. november 10-ét.

2019. október 16. 10:30

A választások felpörgették a mobilnet-forgalmat is

Egy átlagos vasárnaphoz képest 3 terabájttal nagyobb böngészési adatforgalmat mért Hipernet hálózatán a Telenor október 13-án, az önkormányzati választások napján.

2019. október 16. 09:03

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Újabb mérföldkő a hazai digitális oktatásban

2019. október 10. 18:44

Ma 20 éves a Wi-Fi

2019. szeptember 30. 11:26

Az ABB a világ legkorszerűbb robotikai gyárát építi Sanghajban

2019. szeptember 23. 09:37

Nem omlik össze az ekereskedelem: egy év haladék az erős ügyfélhitelesítésre

2019. szeptember 11. 08:34
online sportfogadás