Fogyókúra szórakoztató számítógépes programmal

MTI Sajtóadatbank, 2012. augusztus 4. 10:07

A történet 1999-ben kezdődött. Michael Paolini, az IBM újító szelleméről nevezetes feltalálója mérnök kollégáival járt ebédelni. Mivel egyre egyértelműbb lett számukra, hogy az elfogyasztott túl sok hamburger és krumpli a felelős egyre vastagabb zsírpárnáikért, a társaság meghozta a maga döntését: ideje lefogyni. Mivel mindannyian mérnökök voltak, meg sem fordult a fejükben, hogy hanyatt-homlok rohanjanak az első edzőterembe... Sokkal "testhez állóbbnak" ítélték, hogy egy olyan számítógépes programot írnak, amelyik az Xbox-játékokhoz hasonlóan szórakoztató elfoglaltsággá teszi a fogyókúrát. Ráadásul további ösztönzésként készpénznyeremény is járult a játékhoz.

A saláta 50 centet ér
A program - amely nemrégiben kapta meg a szabadalmi védettséget - voltaképpen egy egyszerű ötletre épült: díjazzák a megfelelő táplálkozást, a helytelen étkezés mellőzésére késztetve a játékosokat. Vagyis egy salátaebéddel 50 centet lehet nyerni, a diós pitét viszont el kell felejteni. Mindez kiváló példa arra, hogyan képes a "gamification" - a játéktechnikák és -pszichológia alkalmazása a való világbeli viselkedés befolyásolására - utat találni az egészségügy területére. Az IBM abban bízik, hogy olyan vállalatok és biztosítók vásárolják meg a licencet, amelyek elsődleges céljai közé tartozik a munkavállalók egészségének megőrzése.

 

Amitől csupa vidámság az önsanyargatás

A mobilpiacon már töméntelen alkalmazásból áll a kínálat - olyanokból, mint a Lose It és a Weight Watchers Mobile -, ezek igyekeznek némi vidámságot csempészni a fogyókúra fáradságos folyamatába. A Weight Watcherstől meghatározott mennyiségű pontot kapnak a diétázók - ennek felhasználásával maradhatnak a megengedett kalórialimiten belül -, lehetővé téve számukra, hogy lássák mennyi ponthoz jutnak, mondjuk, ha a zöldkörethez kéksajt öntetet fogyasztanak balzsamecet helyett. Az IBM programja által megvalósított modell - bár abban hasonlít a mobilalkalmazásokhoz, hogy a felhasználók őszinte visszajelzéseire támaszkodik - még inkább testre szabható. Felhasználhatják például a szülők a kóser étkezések ösztönzésére: vonakodó gyermekeiket a játékkal könnyebb rávenni a például zöldborsó fogyasztására.

 

A Honda Insight volt az ötletadó

A jutalmazási rendszer is rugalmasan változtatható. Michael Paolini megjegyezte: azt, hogy mit jelent a készpénz, "mindenki megérti ", ezért szerepel ez a játék eredeti változatában, de ezt a felhasználók a játék során helyettesíthetik egy mozijeggyel vagy akár egy Farmville-beli állat odaajándékozásával.

Paolini és kollégái számára a Honda Insight adta az ötletet. Ez a hibrid autó ugyanis azonnali visszajelzést nyújt arról, hogy miként befolyásolja a vezetési stílus a jármű benzinfogyasztását. Az azonnali visszajelzések pedig segítenek abban, hogy a motivált vezetők változtathassanak felismert vezetési hibáikon.

"A műszerfalon hatalmas számok mutatják az üzemanyag-fogyasztást - mesélt az ötletadó környezetről a The New York Times újságírójának Michael Paolini. - Megjelenik az aktuális és az összesített átlagfogyasztás is, és ezt minden utas láthatja. Ha valaki beül a kocsiba, és a folyamatos forgalomban állandóan fékezgetve-gyorsítgatva halad, és a 100 kilométerre elegendő 8 literes átlagfogyasztás helyett 16 literest mutat az autó számlálója, vajon mit mondhatnak róla és a vezetési technikájáról a benn ülők?"

Ez az a mechanizmus, amely valamiféle döntés meghozatalára serkenti a vezetőt. Megteheti, hogy "rááll" a gázpedálra, és megy tovább, mint ha mi sem történt volna, de változtathat is a technikáján: finoman fékezve és elvéve a lábát a gázról, ha feltűnik előtte egy autó. "Valami hasonlót valósítunk meg mi is a programunkban" - magyarázza Paolini.



Mi van a személyiségi jogokkal?

Elképzelhető, hogy az egészségügyi biztosítók az IBM programjának támogatása mellett döntenek, csökkentve a munkavállalók ellátásának számláit, illetve a havi díjakat. Mindez ugyanakkor felvethet személyiségi jogi kérdéseket is - olyanokat, amilyenekkel a Facebooknak már meg kell küzdenie. De vajon jogában áll-e egy egészségbiztosítónak azt kutatnia, hogy egy munkavállaló éjjel 3-kor nem csábul-e el - felfedezve egy ínycsiklandó szelet csokoládét valamely elfeledett fiókban?

"A szabadalom megléte helyes viselkedésre ösztönöz ugyan, de mint mindenütt, itt is adott a visszaélés lehetősége" - nyilatkozta Paul Hebert, a vállalati ösztönző programok kialakításában közreműködő, I2I nevű marketingcég ügyvezetője. "Az egészségbiztosítók elméletileg már kihasználhatják a programban rejlő kényszerítő erőt - mondta. - Vagyis azoknak a cégeknek, amelyek nem alkalmazzák, magasabb biztosítási díjat kell fizetniük."

Felfogás kérdése, hogy egy szervezet miként viszonyul a program bevezetéséhez. "Ha az alkalmazottak fele a használata mellett dönt, a másik fele pedig nem, vajon szabad-e negatívan értékelni az utóbbiakat?" - teszi fel a költői kérdést Paul Hebert.

Arra az aggályra válaszolva, hogy a programmal orwelli módon is vissza lehet élni, Michael Paolini elmondta: azoknak, akik a bevezetése mellett döntöttek, jogukban áll meghatározni, hogy milyen információkat szabad összegyűjteni és azokat hogyan szabad felhasználni. Hozzátette: egyre népszerűbb a közösségi média eszközeinek felhasználása fogyókúrás célokra. "Az emberek közzétehetik ismerőseik körében, hány kilót sikerült leadniuk, mekkora az aktuális súlyuk, illetve azt, miként változtattak étkezési szokásaikon - meséli. - Erre olykor bátorítás érkezik, olykor javaslatok, néha pedig egy fenéken billentés, hogy segítsen visszatalálni a helyes útra."

Nyolc kiló mínuszban az alkotó

Paolini ugyanakkor elismerte: arra nincs garancia, hogy az emberek az IBM programjának használata során őszintén nyilatkozzanak arról, mit fogyasztanak vagy mit nem. "Össze lehetne ugyan kötni az emberek kezét a lábukkal, hogy tényleg vigyázzunk rájuk, de aligha hihető, hogy erre ők önként vállalkoznának" - magyarázta.

Végül is ez a program a bizalomra épül, és nem az a cél, hogy valaki adatokat zsákmányoljon, vagy hogy a résztvevők csalás útján jussanak előnyhöz.

Az etikai vitákon túl az igazi kérdés: mennyire hatékony a program? Paolininek erre első kézből származó érvei vannak: amióta használja, 8 kilót sikerült leadnia…

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

12 millió eurónyi beruházás a Schneider Electricnél

Összesen mintegy 12 millió eurónyi beruházást valósított meg az idei évben magyarországi gyáraiban és logisztikai központjában a Schneider Electric. A fejlesztések keretében többek között modernebb gyártósorokat állított üzembe a cég, illetve bővítette gyöngyösi telephelyét.

2020. december 3. 19:55

Európai szinten készít stratégiát a digitális készségek oktatásáról a Codecool

2020. december 2-án virtuális nyitóülésen hirdették ki az Európai Szoftverkészség-fejlesztési Szövetség (ESSA) megalakulását. A 26 ágazati partner – köztük a Codecool Programozóiskola – együttműködésével létrejövő szövetség célja az új európai szoftverkészség-fejlesztési stratégia és szakképzési tanterv kidolgozása és végrehajtása. A szövetség így kívánja kezelni az európai szoftverágazat munkaerőhiányát, mely visszafogja az infokommunikációs szektor növekedését.

2020. december 3. 19:16

Így kerülje el az online karácsonyi lidércnyomást

Soha nem volt még ilyen adventünk, mint idén. Amit csak lehet, a neten keresztül intézünk a karácsonyi készülődéshez, hogy minél kisebb egészségügyi kockázatnak tegyük ki magunkat és szeretteinket. Ezzel azonban erősödik az online térben érezhető fenyegetés, hiszen a kiberbűnözők a nagy számú tranzakciókban rejlő lehetőségeket kihasználva a megszokottnál is intenzívebben támadják a vállalatok és webshopok rendszereit. Jó hír, hogy a Micro Focus szakértői szerint előzetes felkészüléssel és automatizálással mérsékelhetőek a veszélyek.

2020. december 3. 17:49

100GB 500 forintért a decemberi hétvégékre és karácsonyra a Telenortól

Az ünnepi videohívásokhoz, közös online beszélgetésekhez és az adventi készülődéshez biztosít kedvező áron nagy mennyiségű mobilnetet a Telenor lakossági számlás és kártyás, valamint flottás és kisvállalkozói ügyfeleinek. Egyszeri 100 GB belföldi mobilnet most ünnepi kedvezménnyel mindössze 500 forintért vásárolható meg a decemberi hétvégékre, valamint karácsony idejére.

2020. december 3. 16:22

Rajtol az Antenna Hungária új VoD szolgáltatása

A 100%-os hazai tulajdonban lévő Antenna Hungária 2020. december 3-án indítja új VoD szolgáltatását. Az online médiatartalmak ezentúl televíziós előfizetés nélkül is elérhetők, és bármilyen eszközön megtekinthetők, internet megléte mellett. A mindigTV GO Videótár havi előfizetési díja 1.199,- Ft.

2020. december 3. 14:53

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ismét lehet pályázni a Magyar Innovációs Nagydíjra

2020. december 1. 14:57

Hazánkban elsőként továbbított röntgenfelvételt egy diák 5G-n keresztül

2020. november 24. 12:01

A virtuális térben is nagyszabású startup találkozót szervezett a Hiventures

2020. november 21. 10:18

Robbanhat itthon év végén az e-kereskedelmi forgalom

2020. november 12. 15:52
online sportfogadás