Tanítsuk meg a nagyszülőket a biztonságos netezésre

forrás: Prím Online, 2020. június 25. 12:35

Az elmúlt időszak bezártsága miatt az internethasználat minden eszközön, minden régióban, és minden korosztályban emelkedett és ebből az idősek sem maradtak ki. Ahogy a monitor előtti órák száma nőtt, úgy a vele együtt járó kockázatok is, főképp azok körében, akik egyébként nem rendszeres használói a netnek. 

Mára a fiatalabb generáció többé-kevésbé tisztában van a világháló játékszabályaival, de nem szabad elfelejtkeznünk arról, hogy az idősebb korosztály sokkal sebezhetőbb e tekintetben. A szenior telefongyártó, Doro tanácsai segítenek elkerülni, hogy szeretteink csalók áldozatává váljanak és biztonságosan élvezhessék a netezést számítógépükön, vagy okostelefonjukon.


Vigyázat, adathalászat!

A Doro korábbi, 65 évnél idősebb korosztályt vizsgáló felméréséből* kiderült, hogy 3-ból 2 idős ember kifejezetten érdeklődik az új technológiák iránt, internet iránti nyitottságuk egyre nő. Őket különösen veszélyezteti a leggyakoribb csalási mód, az internetes adathalászat.

 

A valódinak látszó, de hamis e-mailektől kezdve az ál-oldalakig és kecsegtető nyereményjátékokig hosszú a lista, amibe óvatlanul belesétálhat idős szerettünk. De tehetünk azért, hogy ők is kiszúrják a gyanús elemeket, csak tanítsuk meg, mire figyeljenek! Jó, ha ők is tisztában vannak vele, hogy bankok, kormányzati szervezetek, cégek sosem kérhetnek jelszavakat, biztonsági kódokat tőlük; nekik erre megvan a saját rendszerük. A csalók gyakran használják ki azokat az időszakokat is, amikor felfokozott érzelmi állapotban vagyunk, ilyen a mostani járvány is. Ne hagyjuk, hogy rokonaink a stressz hatása alatt meggondolatlanul cselekedjenek: ha nem biztosak az e-mail valódiságában, javasoljuk nekik, inkább ne kattintsanak. Akárhogy is, ha megszólal a belső hang, hogy valami nem stimmel, kérjük meg őket, kérdezzenek meg minket és közösen nézzük meg a gyanús tartalmat. Inkább egy telefon, mint eső után köpönyeg.

 

 

Kérek egy új jelszót!

A feltört, vagy kiszivárogtatott jelszavak óriási problémát jelenthetnek, ha nem vagyunk elég elővigyázatosak. Ha több e-mail címmel is rendelkezünk, kerüljük ugyanannak a jelszónak a használatát, mert ha a csaló egy e-mail fiókba bejutott, úgy könnyedén bejut a többibe is. Tudjuk, hogy nehéz sok jelszót használni egyszerre, mégis, kérjük meg nagyszüleinket, hogy többet és azon belül is komplikáltabb belépési kódokat használjanak. Tudta, hogy egy 6 karakteres jelszót 30 másodperc alatt képesek feltörni, míg egy 10 karakteres jelszóhoz 11 év kell? Esetleg ezt a példát is elmondhatjuk szemléltetésképp. A jelszó pedig soha ne legyen eltárolva számítógépen, telefonban, pénztárcában egy cetlin. Inkább fejben... 


Biztonságos vásárlás a neten

Az online vásárlás továbbra is dübörög, és nem árulunk el vele nagy titkot, hogy az idősebb korosztály is igen nyitott erre. Néhány tippel nemcsak élvezetessé, de biztonságosabbá is tehetjük a netes shoppingolásaikat. Ha nem óvatosak, akkor egy klónozott webhelyre kattinthatnak, amely nagyon hasonló lehet az eredeti márka oldalával. Kérjük meg őket, hogy fokozottan figyeljenek erre, és kerüljék a hamis termékeket áruló webáruházakat. De pontosan mit figyeljenek? Mielőtt online vásárolnak, fontos ellenőrizni, hogy a webhely titkosítva van-e. Keressék a lakat szimbólumot, és ügyeljenek rá, hogy az URL https-sel kezdődjön, a http helyett. Az S jelentése ”Secure”, azaz "Biztonságos". Ezenkívül ellenőrizzék, hogy tartozik-e ügyfélszolgálat vagy kapcsolattartó személy a weboldalhoz. Igen gyanús, ha ez hiányzik.  


Használt piac

A használt termékek piaca is lázba hozhatja a nagyit, az alacsonyabb árak miatt az apróhirdetési vagy aukciós oldalak is hamar kedvencekké válhatnak. Mivel itt legtöbb esetben magánszemély áll a termék mögött, még fontosabb az alapos körültekintés. Ha van ilyen funkció az adott oldalon, nézzük meg az eladó értékeléseit és csak megbízható eladótól vásároljunk. A legtöbb csaló arra játszik, hogy előre utaljuk a vágyott termék vételárát, ezért kérjük meg szeretteinket, hogy ettől tartózkodjanak, bármennyire is kecsegtető az ajánlat. A vevő döntsön a fizetési módról. Privát eladó e-mailben küldött linkjére sose utaljunk! Egy hamis oldalra irányíthat, ahol ellophatják a kártyaadatokat. Már számos olyan weboldal létezik, ahol a fizetési rendszer mind a vevőt, mind az eladót védi, részesítsük előnyben az ilyen szolgáltatásokat. Ha mégis áldozattá válna idős szerettünk, ne féljünk feljelentést tenni, segítsünk neki az ügyintézésben.


Idősebb rokonaink készen állnak arra, hogy számítógépen vagy okostelefonon szörföljenek, böngésszenek, és biztonságosan online vásárolhassanak! – Doro

______________

* From walking frame to robots - Report about seniors and technology, Doro felmérés, 2018

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az ABB eladta az Energetikai Hálózatok üzletágát a Hitachinak

Az üzletág eladása lehetővé teszi, hogy az ABB a kulcsfontosságú piaci trendekre és vevői igényekre, így a közlekedés és az ipar villamosítására, az automatizált gyártásra, a digitális megoldásokra, valamint magasabb szintű, fenntarthatóbb termelékenységre koncentráljon. 

2020. július 4. 18:09

A kisvállalkozásoknak is egyre biztonságosabb a felhő

A hálózati kommunikációs gyártó Zyxel bejelentette a Nebula Felhő Hálózati Megoldás legújabb frissítését. A tajvani központú vállalat ezzel az iparágban elsőként DPPSK funkciót kínál a biztonságosabb vezeték nélküli hálózatokhoz a KKV-k számára, akik így felhőből vezérelhető hálózati szolgáltatásokat is képesek nyújtani a Nebulán keresztül.

2020. július 4. 16:14

Új Webex fejlesztésekkel támogatja a Cisco a távmunkát és a visszatérést az irodákba

A távoli munkavégzést támogató biztonságos együttműködési megoldások az elmúlt időszakban kiemelten fontossá váltak – nemcsak az IT-vezetők számára. A Cisco piacvezető együttműködési megoldása, a Webex idén áprilisban félmilliárd bejelentkezést regisztrált, a résztvevők pedig összesen 25 milliárd percet töltöttek a platformon. Ez a megszokott forgalom háromszorosa volt. 

2020. július 4. 14:25

20%-kal nőtt a televíziók átlagos képátmérője az elmúlt öt évben

A háztartásokban világszerte egyre nagyobb televíziók jelennek meg, az átlagos méret az elmúlt öt évben 40-ről közel 48 colosra nőtt* , ez pedig a magyar otthonokban is meglátszik. Legyen szó régi eszközök cseréjéről, az első okostévéről, vagy a család harmadik készülékéről, a hazai felhasználók 73 százaléka számára fontos a képátmérő egy új tévé vásárlásakor, így a használatban lévő készülékek több mint egy harmada 43 colosnál is nagyobb, négyötöde pedig 5 évnél fiatalabb. 

2020. július 4. 11:48

Tovább nőtt a Huawei márkaértéke

A Huawei a tavalyi évhez képest két helyet javítva az előkelő 45. helyen végzett a BrandZ idei Top 100-as listáján. A cég zsinórban ötödik alkalommal kapott helyet a legértékesebb nemzetközi márkákat felvonultató rangsorban, márkaértéke kilenc százalékkal, 29,4 milliárd USD-re nőtt az elmúlt egy évben. 

2020. július 4. 10:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Újdonságok a szegedi informatikatörténeti kiállításon

2020. július 3. 18:53

Új funkcióval bővült a WIWE

2020. június 15. 16:23

Fél évig ingyenes az Adverticum „DataMe DMP adatok" szolgáltatása

2020. április 30. 09:47

Az LG történetének legjobb üzemi eredményét érte el 2020. első negyedében

2020. április 29. 17:15
online sportfogadás