A vízbázisú aksik az elektromos járművek barátai
A GE mérnökeinek megoldása több száz kilométeren bírja a strapát
A GE Globális Kutatóközpontja és a Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium tudósai olyan új típusú, vízbázisú „áramlásos” akkumulátor kifejlesztésén dolgoznak, amellyel a megfizethető elektromos járművek egy feltöltéssel 368 km fölé növelhetik az utazótávolságot, és 75%-kal olcsóbbak lehetnek a mostani gépjármű akksiknál.
Dr. Grigorii Soloveichik, a GE Globális Kutatóközpontjának kémikusa elegyíti a szükséges alkotóelemeket a vízbázisú kémiai reakcióhoz, amely elektromos áramot termel a GE áramlásos akkumulátorában.
Képzeljen el egy szép, új világot, melyben egy elektromos meghajtású, megfizethető családi járgány mindössze egy feltöltéssel eljut olyan távolságokra mint ami New York Cityés Washington D.C. között van (386 km). Ez egyelőre még csak fantázia, de talán már nem sokáig. A GE Globális Kutatóközpontja és a Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium tudósai ugyanis olyan új típusú, vízbázisú „áramlásos” akkumulátor kifejlesztésén dolgoznak, amellyel az elektromos járművek nemcsak ekkora, hanem még ennél nagyobb távolságot is meg tudnak majd tenni.
A GE Globális Kutatóközpontjában a projektet vezető, a GE vezette és az amerikai Energiaügyi Minisztérium által finanszírozott Energy Frontier Kutatóközpont igazgatói posztját betöltő Grigorii Soloveichik szerint az akkumulátorok a jelenleg kapható gépjármű akkumulátoroknál 75%-kal olcsóbbak lehetnek, és a többszörösére növelhetik az elektromos járművek jelenlegi utazótávolságát. „Az Energiaügyi Minisztérium olyan akkumulátort akar látni, amellyel egy autó akár 386 kilométer távolságot is megtehet. Szerintem ezt a célt még túl is teljesíthetjük."
A GE mérnökeinek elmondása szerint a lítium-ionos és más típusú akkumulátor-rendszerekkel ellentétben az új technológia alapját a szervetlen kemikáliák vízbázisú oldatai jelentik, amelyek azáltal, hogy egyszerre több elektront szállítanak, nagy energiasűrűséget képesek biztosítani. A rendszert „áramlásos” akkumulátornak hívják, mivel a kisülés és a feltöltődés az energiatároló tartályoktól különálló elektrokémiai cellákban történik, ami nagyobb biztonságot is eredményez. „Az áramlásos akkumulátorok elképzelésünk szerint mind a közlekedésben, mint a nagy volumenű energiatárolásban alkalmazhatóak lesznek. „Röviden szólva, az elektromos járművek esetében korszakalkotó technológiát képviselnek.”
A kutatás az Energiaügyi Minisztérium ARPA-E RANGE programja keretében zajlik, melynek célja az úttörő jellegű elektrokémiai energiatárolási technológiák kifejlesztése. A Globális Kutatóközpont és a Berkeley Laboratórium mérnökei azt tervezik, hogy a jövő év folyamán működőképes prototípust állítanak elő és „demonstrálják a koncepció megvalósíthatóságát".
Összehasonlításképpen: a 2013-as Nissan Leaf EPA által minősített utazótávolsága 120 kilométer. (Az EPA az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala.) A Tesla Motors csúcskategóriás 2013-as Model S-e egy feltöltéssel 426 kilométert tud megtenni. Mindkét jármű lítium-ionos akkumulátorral működik.
A GE már régóta folytat kutatásokat az elektromos járművek területén. A cég már egy évszázaddal ezelőtt előrukkolt az első elektromosjármű-töltőkkel. A közelmúltban a GE mérnökei olyan fejlesztésekkel álltak elő, mint a mára már a cég környezetbarát (Ecomagination) termékportfoliójának részét képező elektromosjármű-töltőállomás, a WattStation, vagy a nátrium alapú Durathon akkumulátorok.
Kapcsolódó cikkek
- Tízszer hosszabb üzemidejű akkumulátorok
- Okosesernyő gyűjthet adatokat az esőről
- Egyetlen akkumulátor okostelefonhoz és autóhoz
- Nincs versenyképesség szuper-számítástechnika nélkül
- Mihez kezd az agresszív sofőr a Google vezető nélküli autóival?
- Közép-Európa legnagyobb innovációs versenyének döntője zajlott Budapesten
- Rubik Ernő köszönetet mondott a bűvös kockát forgatóknak
- Ipari internettel a költséghatékonyabb repülésért
- Töréspróba GE-módra
- Mezőgazdasági tudásközpont létrehozását célzó kutatás indult