Ilyen lehet 2015-ben az e-útdíj rendszer
2015-ig a fizetős útszakaszok bővülésére és a bevallási közreműködők fokozott szelekciójára számít Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője, ezt az E-útdíj Benchmark Konferencián tartott előadásában fejtette ki. A magyarországi e-útdíj sajátosságait vizsgálva úgy látja, hogy a jövőben tovább finomodik majd a rendszer érzékenysége és bővül a kényelmi funkciók köre, azonban a tarifák csökkenését nem tartja valószínűnek.
Magyarországon sokakat felkészületlenül ért az e-útdíj rendszer nyári indulása, holott szakmai körökben évek óta számítani lehetett egy használatarányos fizetési mód bevezetésére. A telematikai piacon szerzett 10 éves nemzetközi tapasztalatára alapozva a WebEye Magyarország ezért áttekintette a hazai e-útdíj rendszer adottságait és vázolta a jövőre vonatkozó elképzeléseit, valamint a fejlesztés lehetséges irányait.
„Az e-útdíj rendszer rövid idő alatt és tesztidőszak nélkül indult el hazánkban, emiatt érthető módon kialakult egyfajta bizonytalanság. Sokan nem értették, hogyan működik a rendszer, illetve nem tudták, mire számíthatnak a következő hetekben, hónapokban. Munkatársaink a kezdetektől teljes körű felvilágosítást adtak ügyfeleink részére, azonban most külön is összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat és a hazai e-útdíj jövőjével kapcsolatos prognózisainkat a következő két éves időszakra” - mondta el Bagossy Tamás.
Magyarországon egy útdíjszolgáltató van jelenleg, viszont számos, minőségileg és szolgáltatásaikat tekintve is különböző bevallási közreműködő. A szakértő véleménye szerint a jövőben ez a berendezkedés változhat: a bevallási közreműködők idővel várhatóan szelektálódni fognak és valóban csak a nagy múltú, minőségi szolgáltatásokat nyújtó vállalatok maradnak majd versenyben, valamint akár újabb útdíj-szolgáltató megjelenése is lehetséges a piacon. Ezzel összefüggésben a fedélzeti egységek további elterjedése és továbbfejlesztése várható, hogy akár Európa több országában is használhatóvá váljanak.
A hazai útdíjrendszer további jellemzője, hogy útkategóriánként eltér a díjszabás, emiatt a forgalom gyakran az alsóbbrendű utakra terelődik. Ez a jövőben megfelelő forgalmi korlátozásokkal és a díjfizetésre kötelezett úthálózat bővítésével mérsékelhető lenne, illetve a közúti ellenőrzések számának emelkedésére is számítani lehet. A forgalom terelésére további megoldást jelenthet az egyes díjak közötti különbségek csökkentése. A magyarországi díjszabás magasnak tekinthető európai viszonylatban, azonban pozitív hatása, hogy csökkenést mutat hazánkban az átmenő forgalom, és elősegíti az alternatív szállítási módok illetve az úgynevezett kombinált fuvarozás elterjedését is. Ezzel együtt a szakértő nem tartja valószínűnek az útdíjtarifák csökkenését az elkövetkező időszakban.
„A HU-GO rendszer egyik legfontosabb fejlesztési lehetőségének mindenképpen a fizetős útszakaszok további finomítását tartjuk, ezen keresztül pedig a használatarányos jelleg erősítését. A szakaszfizetés igazságosabbá tehető a jövőben, ha a szakaszra való belépési pont helyett a kilépési pontot figyeli a rendszer, így valóban csak a megtett út után kellene fizetniük a fuvarozóknak. Ugyanígy a finanszírozási igény csökkentésére el tudunk képzelni olyan új fizetési konstrukciókat, amik könnyebbséget jelentenének a felhasználóknak. Ilyen lehet a post-paid rendszer, azaz az utólagos fizetés kialakítása.” – részletezte Bagossy Tamás.
Számos fejlesztési irány és lehetőség körvonalazódik tehát a jövőben az útdíj rendszer kapcsán. Az azonban biztos, hogy továbbra is lesz e-útdíj Magyarországon, illetve hogy a fuvarozóknak a jövőben is érdemes körültekintően tájékozódniuk a díjfizetésről. Célszerű stabil háttérrel rendelkező, megbízható szolgáltatót választani, így az e-útdíjat érintő esetleges változások senkit nem érnek majd felkészületlenül.
Kapcsolódó cikkek
- Szabad szoftverekről szóló honlapot indított a közigazgatási tárca
- Már az interneten is regisztrálhatnak a határon túli szavazók
- Három hónapos az e-útdíj
- Elindult az e-útdíj rendszer
- Költséghatékony vállalatirányítási rendszerrel az e-útdíj többletköltsége ellen
- Meglepő területek a GPS felhasználásban – betonkeverő, kukásautó, villamos
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.