Testre szabott internet

Korántsem honlaptervezésről van szó…

Csapó Ida Csapó Ida, 2000. augusztus 19. 11:29
Aki felkeresi a Webmarketing.hu Független Tanácsadó Csoport weblapját, valószínűleg meglepődik azon, hogy Druzsbaczky Ildikó ügyvezető személyében egy hölgyet talál a cég élén. (Kicsit restellem, hogy nő létemre csodálkozom, de hát annyira megszoktuk, hogy a neten is a férfiak vannak többségben - egyelőre.)
Találkozásunkkor kiderül, Ildikó multinacionális cégek magyar leányvállalatainál szerzett tapasztalatokat a termékmenedzsment terén, nagy gyakorlattal rendelkezik a marketingstratégiák implementációjában, megvalósításában. Már a cég bemutatásából is kiderül: nem csak elméleti, hanem gyakorlati tudás alapján kínálhatják szolgáltatásaikat:

- 1999 végén alakítottuk meg csoportunkat. Fő célunk, hogy az internet vállalati stratégiába ágyazásához támogatást nyújtsunk. Internetes érdeklődésünknek köszönhetően munkánk és magánéletünk során is gyakran találkoztunk egyfajta tanácstalansággal a vállalatok részéről. Ha maga a cég nem tudta megfogalmazni, mit is kellene kezdenie az internettel, hogyan tudná a vállalati stratégiába integrálni, nem nagyon talált segítséget ehhez. Mint marketinggel és piackutatással is foglalkozó szakemberek természetesen körbekérdeztünk jó néhány internetes szakértőt arról, szerintük van-e létjogosultsága kifejezetten webmarketinggel foglalkozó tanácsadó vállalkozásnak. Egyöntetűen azt a választ kaptuk, hogy nagy hiány van ilyen cégekből. Jelen vannak neves nemzetközi tanácsadócégek, és vannak kezdeményezések magyar szakemberek közreműködésével, illetve létezik egy ismertebb, nagyobb magyar vállalkozás, de ha egy keresőben online marketinggel foglalkozó cégeket szeretnénk találni, nem sok sikerrel kecsegtet az akció.

A multinacionális vállalatoknál általában már található koncepció az internet beágyazására, és előbb-utóbb a magyar leányvállalatok is megjelennek a .hu domaintartományban. Mindebből kiindulva a magyar közép- és kisvállalkozásokat céloztuk meg, amelyek gyakran rugalmasabbak is, mint a multik, kisebb "tehetetlenségüknek" köszönhetően. Természetesen nem utasítunk vissza egyetlen ajánlatkérést sem, és szívesen dolgozunk együtt akár a legnagyobbakkal is.

- Van-e küldetése a cégnek?

- Képesek vagyunk annak megállapítására is, mely az a szolgáltatáscsoport, amely csak az adott ügyfél számára és csak az internet segítségével valósítható meg. A reklám- és marketingkommunikációs tervezés, valamint az üzleti folyamatelemzés olyan kombinációját alkalmazzuk, amelynek segítségével alapvetően más alapokra helyezhetjük az internetes marketingaktivitás megtervezését. Korántsem egyszerűen honlaptervezésről van szó: honlapja a szomszéd lány macskájának is van már. Minden ügyfelünk számára a testre szabott internetet kínáljuk. A cél nem pusztán egy honlap, hanem az üzleti siker. Minden ügyfél más igényeket támaszt, ezért különböző szolgáltatáscsomagokat kínálunk. Módszertanunk alapján több szinten valósíthatjuk meg ugyanazt az alapszolgáltatást, és ehhez különféle további modulokat kapcsolhatunk.

- Elmondaná, mi történik egy megkeresés után?

- Első lépésünk minden esetben ügyfelünk marketingtevékenységének felmérése és elemzése, stratégiai elképzeléseinek vizsgálata. Ezután határozzuk meg az internetes megjelenés lehetséges üzleti céljait és a vállalati folyamatokhoz való kapcsolódási pontjait. Megtervezzük a megjelenés tartalmát és az ezzel kapcsolatos konkrét feladatokat a biztonsági és adatvédelmi megfontolások messzemenő figyelembevételével. Elkészítjük az internetes megjelenés megvalósításának projekttervét, majd - csomagtól függően - az abban meghatározott munkafolyamatokat irányítjuk a megvalósulásig. Mindezek után igény szerint tovább végezzük az utógondozás, a fejlesztés feladatait.

- Hogyan foglalná össze eddigi tapasztalataikat?

- Vegyesek a tapasztalataink. Találkozunk olyan cégekkel, amelyek látják, érzik az internet jelentőségét és hasznát, de látunk olyat is, hogy presztízsből valakik összedobnak egy egyszerű honlapot, és évekig rá sem néznek, amivel komolyan ronthatják a vállalat hírét - szerencsére ez a tendencia csökken. Sajnos lépten-nyomon tapasztaljuk, hogy az online marketinget összekeverik az online reklámmal, még a szakemberek is, s sokat dolgozunk azon, hogy eloszlassuk ezt a félreértést, és nemcsak szakmai büszkeségből.

- Vannak-e azonosságok a hagyományos és az internetes marketingben?

- A elméleti marketingoktatás egyik első leckéje, hogy nem a kész termékhez kell a marketingaktivitást igazítani, hanem a marketingkutatások, -tapasztalatok alapján kell terméket fejleszteni. Ez egyaránt érvényes az offline és az online világra, tehát az online marketing is teljes körű marketingszolgáltatást nyújt a termékfejlesztéstől a piaci bevezetésen és piackutatáson át a termék továbbfejlesztéséig. Mondok egy példát: Magyarországon rengeteg helyen lehet ingyenes e-mail címet regisztráltatni, tehát ha egy vállalkozás azzal keresne meg bennünket, hogy ingyenes e-mail szolgáltatást kíván indítani, megpróbálnám meggyőzni őket: nem biztos, hogy ma ez a legjobb üzlet egy új vállalkozás számára, ugyanis sokan osztoznak már ezen a piacon. Ellenben velük közösen megkísérelnénk kitalálni, milyen új szolgáltatást tudna a vállalkozás elindítani, amellyel be tud tölteni egy piaci rést.

- Hogyan látja a magyar internetmarketing jelenlegi helyzetét?

- Az internetet övező misztikumot és általános alulinformáltságot figyelembe véve nem könnyű a helyzet. Amíg ilyen kevesen vannak az aktív internetezők, addig elitként kezelhető a használók tábora. Hiába jelenik meg a tévéreklámban, a tévéműsor végén, az óriásplakáton, a villamos oldalán az internetcím, ha a magyar népesség nagy része jóformán azt sem tudja, eszik-e vagy isszák az internetet. Úgy gondoljuk, azoknak, akik az internettel foglalkoznak - pláne hivatásszerűen! -, fel kell vállalniuk egyfajta példamutató és "ismeretterjesztő" szerepet, s a környezetükben minél több emberrel meg kell ismertetniük az internet jó oldalait. Az én 101 éves nagynéném például tisztában van az e-mail fogalmával. Így ha a kedvenc sorozata végén olvas egy e-mail címet, tudja legalább, miről van szó. Amíg ilyen szűk a piac, mindent meg kell tennünk azért, hogy a potenciális új felhasználókat bevonjuk az internetezők táborába, már csak azért is, mert kicsi piacon nehéz mindig újabb szegmenseket találni egy termékhez, szolgáltatáshoz.

- És hogyan látja a jövőt?

- Optimista is vagyok, meg nem is. A kutatások azt mutatják, hogy kezdenek "felébredni" a vállalatok, de az infrastrukturális helyzet pesszimizmusra ad okot. A jelenlegi körülmények között nem várható komoly piacbővülés a felhasználói oldalon. Dolgozunk azon, hogy megoldások szülessenek az állampolgárok "behálózására". Az internet jövőjének bizonytalansága természetesen az online marketinget is érinti. Szerencsére a vállalati oldalon egyfajta "pull" technika is működik, ami segíti a terjedést. Reméljük, hogy az online marketinggel kapcsolatos félreértések mielőbb megszűnnek, és a marketing fontossága az online világban is bebizonyosodik. Ebben a tanácsadócégeknek kiemelten fontos szerepük van.

A "netenjogúság" jegyében

- Hogyan került a marketingnek erre a speciális területére?

- Nem véletlenül, mondhatni a marketinget szinte az anyatejjel szívtam magamba, édesanyám is marketingszakember. Az offline marketingen belül kedvenc területem a marketingkommunikáció és a reklám, de ezt nehezen lehetne az online-ra kivetíteni. Úgy tapasztalom, egyelőre nagyok az átfedések az egyes részterületek között, ami érthető is az internet mint marketingcsatorna fiatal korát figyelembe véve. Korábban hosszabb ideig értékesítési területen dolgoztam, onnan nagyon értékes tapasztalatokat hoztam magammal a marketingmunkához. Offline marketinggel multiknál foglalkoztam - európai és amerikai cégeknél is -, s főleg a termékmenedzsment területén dolgoztam.

- Mióta használja az internetet?

- Három-négy éve találkoztam az internettel, emlékszem, akkor hónapokig tartott egy előfizetést beszerezni, annyira nem foglalkoztak még ezzel a szolgáltatók. Gyorsan meg is fertőződtem, és sokat próbáltam az engem érdeklő információkat megtalálni. Privát érdeklődési körömhöz ez még ma sem könnyű. Nagy természetimádó vagyok, szenvedélyes arborétumlátogató, és az arborétumokról nem egyszerű információt találni. Persze az internet megváltoztatta az életemet, lásd: Webmarketing.hu. Mivel a munkám során mindig igyekeztem kihasználni az internetet, a hiányosságokkal is gyakran szembesültem. A webmarketing izgalmas, új területe a marketingnek, én pedig szeretem az újdonságokat, így szinte magától értetődő volt ez a váltás. Az egyetlen hátrány, hogy rettentően időrabló a hálózás, és néha fejfájást is kapok a monitor előtt.

- A magyar neten még a férfiak vannak többségben. Ez igaz az online marketing területére is? Van-e a nőknek valamilyen plusz erősségük vagy kiaknázható képességük a férfiakhoz képest az online marketingben?

- A kutatásokból azt látni, hogy az arány elég gyorsan közelít az 50-50% felé, tehát nem hiszem, hogy sokkal több férfi volna a magyar interneten, mint az offline világban a munkahelyeken. Ha a saját tanácsadó csoportunkat nézem, ott pillanatnyilag több a férfi, de ha az adminisztrációt támogató kollégákat is hozzáveszem, akkor ez kiegyenlítődik, és természetesen a kolléganők is aktív internethasználók. Nem hiszem, hogy bármilyen feminista okosságra volna szükség az internettel vagy az online marketinggel kapcsolatban. A hagyományos kutatások által kimutatott különbségek nyilván itt is érvényesek, ezeket ki kell tudni aknázni. Például a statisztikai adatokban olvasható szervezőkészségbeli különbség vagy aprólékosság egyaránt jól hasznosítható egy projekt menedzselésénél. Természetesen azt azért nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy az internet- és számítógép-használat feltételez némi műszaki affinitást. Olyan ember, aki nem tudja, melyik végén kell megfogni a csavarhúzót, valószínűleg idegenkedni fog ettől is. Megint csak a statisztikai adatok szerint több férfiban van valamilyen technikai érdeklődés, s ez nyilván megmutatkozik az internetezők arányában is.

- Lát-e különbséget az információfogyasztási szokásokban?

- Az offline médiahasználati szokások kivetítése az internetre szintén azt mutatja, hogy egy sor olyan témában több információ található a hálón, amelyre inkább a férfiak a vevők - például hírek, sport, gépjárművek stb. A nagy példányszámú magyar női magazinok online megjelenése - tisztelet a kivételnek - sajnos nem túl magas színvonalú. Pedig szerintem itt egy érdekes ellentmondás is megfigyelhető: a statisztikák szerint a nők könnyebben rávehetők az interaktivitásra, mint a férfiak, könnyebben befolyásolhatók a reklámok által, tehát sokkal jobban oda kellene figyelni rájuk a neten is. Feminizmussal azonban valószínűleg még nehezebb lenne tartós eredményt elérni az online, mint az offline világban.

Kulcsszavak: onlineszolg marketing

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01