A Facebook kibabrált a nagy technológiai cégekkel
Negatív sávban a Facebook, a Netflix, a Priceline és a Yahoo részvényeinek értékelése
A piac az utóbbi napokban utolérte az előrejelzéseket: a Facebook legutóbbi felvásárlását követően negatívba fordult a jelentősen túlértékelt nagy technológiai részvények kilátásainak értékelése. Peter Garnry, a Saxo Bank vezető részvénypiaci stratégája szerint a korábbi semleges-pozitív kilátásokat ezek a részvények a stabil kereslet miatt emelkedő áraiknak köszönhették; a Facebook márciusi kétmilliárd dolláros Oculus-tranzakciója után azonban ez önmagában már nem lesz elég a befektetőknek. A jövőbeli potenciális versenytársak „kiiktatásáért” és a jövő közösségi médiájának áhított vezető pozíciójáért a Facebook nagy árat fizethet. Ha a cég belátható időn belül nem tud kézzelfogható terveket felmutatni arra, hogy a bevásárlások hogyan termelnek majd egyre növekvő bevételt, a részvény leértékelődését kockáztatja.
„A Facebook az elmúlt időszakban jelentős árat fizetett olyan technológiák megszerzéséért, amelyekkel kapcsolatban nincs konkrét üzleti terve. Nem csoda, ha ettől kissé csökken a befektetők lelkesedése” – hangsúlyozta Peter Garnry, a Saxo Bank vezető részvénypiaci stratégája. – „A bevételt nem termelő eszközöket részvénycsere-tranzakciókkal, ráadásul költségesen növelni nem feltétlenül rossz dolog, amennyiben Mark Zuckerberg ezzel szándékosan mérsékli a Facebook-papír túlértékeltségét. Ugyanakkor, ezzel a legjobb esetben is azt a benyomást kelti, hogy a cég túl nagyot markol és elvesztegeti erőforrásait.”
A Facebook azzal igyekszik piaci pozícióját bebiztosítani, hogy megpróbálja kitalálni, mi lesz a kommunikációs eszközök terén a következő „nagy dobás”. A WhatsApp csevegőprogram februári megvásárlásával a Facebook 19 milliárd dollárért fontos pontot szerzett a mobilpiacon és a fiatal felhasználók tömegeinek körében. Most a holnap valóságára – pontosabban virtuális valóságára – szeretne felkészülni az Oculus VR Inc. segítségével, amelyet márciusban 400 millió dollárnyi készpénzért és 23,1 millió darab részvényért, összesen 2 milliárd dollárért vásárolt fel. Bár az Oculus a virtuálisvalóság-technológiát és a szemüveget elsősorban a játékpiacra szánta, de Mark Zuckerberg szerint a jövőben egy sor további közösségi tevékenységben, sporteseményeken vagy az oktatásban is helyet kaphat.
„A Facebook az Oculus felvásárlásával mindenkit meglepett: ugyanúgy nyitott a hardvereszközök irányába, mint korábban a Google a szemüveggel és a robotikával. A lépés mindenképpen bátor, és mivel jövőbeli üzleti lehetőségek mai megalapozását célozza, akár jó lépés is lehet” – mondta Peter Garnry. – „A nagy kérdés az, hogy ebben a szektorban lehet-e, szabad-e öt vagy tíz évvel előre tekinteni. Befektetőként ma még csak annyit látunk, hogy a Facebook túl sokat fizetett a felvásárolt cégekért; azt nem, hogy ezek milyen módon termelnek majd bevételt.”
A Saxo Bank szakértője szerint a cél a lehetséges versenytársak kiiktatása, mielőtt azok a Facebook közösségi szerepét veszélyeztethetnék. A piaci pozícióra, illetve a felvásárolt cégek technológiáira és felhasználói közösségeire felépülhet egy látványos jövőkép, de addig még sokan értékelhetik át a hozzáállásukat a technológiai mamutcégek részvényeihez. Évekbe telhet ugyanis, amíg a Facebook az Oculus szolgáltatásai révén reklámhirdetésekből és virtuális termékek értékesítéséből bármilyen bevételhez jut, így viszont az egész vállalati stratégia megalapozatlan, a bevásárlás hatalmas költségei pedig megkérdőjelezhetőek. „A magam részéről megelőlegezem a bizalmat a Facebooknak, de az Oculus nagyon sokba került, a Facebook pedig szerintünk erősen túlértékelt, így nagy a leértékelés kockázata” – értékelte Peter Garnry. – „Egy ilyen helyzetből nem sok cég kerül ki győztesen, ezért óvatosságra szeretnénk inteni a befektetőket”.
Kapcsolódó cikkek
- YaTube – YouTube kihívón dolgozik a Yahoo?
- Új funkciók a Facebook Messenger iOS változatában
- A webáruház új trendjei
- Összefogott GE, az AT&T, a CISCO és az Intel a gépek és emberek együttműködéséért
- BYOD: A mobilbiztonság aktuális trendjei
- A vállalatok jobban tartanak saját alkalmazottaiktól, mint a hackerektől
- IDC: az új technológiák teljesen átalakítják a vállalati informatikát
- Az adatbiztonságot veszélyezteti a Facebook új profi arcfelismerő rendszere
- Nagyot erősödött a hazai it-piac
- LInKE: személyre szabott tartalom nem csak ismerősöktől
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.