3D nyomtatás új utakon az egészségügyben
A Xerox friss felmérése szerint a megkérdezettek többsége, 76 százalékuk világszerte úgy látja, hogy a nyomtatott dokumentumok és így a nyomtatás sem fognak eltűnni az életünkből. Az azonban egyre inkább látszik, hogy lassan a 3D lesz uralkodó, és a nyomtatás kifejezés apránként egészen új értelmet nyer, többek között az egészségügy területén.
A digitális technológia új utakat nyitott, és jelentősen szélesítette a felhasználási lehetőségeket a nyomtatás világában, mindinkább kihasználva a perszonalizáció nyújtotta előnyöket. Többek közt a csomagolás területén érhető tetten a gyors fejlődés, ahol olyan személyre szabott megoldások fejlesztése zajlik, amelyekkel a vásárlók speciális igényei még jobban kielégíthetőek.
Michelle Chrétien, a Xerox Kanada vezető kutatója egy lehetséges jövőbeni felhasználási módot vázol fel. „Képzeljük csak el, milyen lenne, ha a gyógyszertárban kapott pirulák csomagolásán nem általános leírást találnánk, hanem a saját, éppen aktuális egészségi állapotunkhoz igazodót, amely nem csupán a készítmény mellékhatásaira hívja fel a figyelmet, hanem kiemelten azokra a veszélyekre is, amelyek nagyobb eséllyel jelentkezhetnek nálunk.” Hozzátette, az intelligens csomagolás előnyei tovább fokozhatóak a 3D nyomtatással. Például amikor bevásárolunk, akkor okoseszközeink kapcsolatba lépnek a nyomtatott elektronikával ellátott termékekkel, és szintén intelligens háztartásunk adatai alapján jelzik, ha az adott árura szükségünk van.
Vitathatatlan, hogy a 3D nyomtatásnak meghatározó szerep jut a személyre szóló igények megvalósításában. A mai állás szerint egy ilyen nyomtatóval például saját fejformánkra szabott, különleges szemüvegkeretet is készíthetünk.
Sorra véve a szóba jöhető lehetőségeket, Chretien szerint „az egészségügyben egyelőre szövetek készítésére használják a 3D-s technológiát, de vajon hogyan befolyásolhatja ez a jövőben a betegápolás vagy az elsősegélynyújtás lehetőségeit? Unokáink már olyan ragtapaszt használhatnak, amelyet a webes háziorvosunk ajánlására a házi printeren nyomtatunk, olyan különleges gyógykészítménnyel átitatva, amelyek speciálisan az ő sérülésükre készültek”.
A szakember megjegyezte, hogy ezek a fejlesztési irányok részben ma még víziók, de egyvalamiben biztosak lehetünk: a 3D-s nyomtatás átírja a ma érvényes szabályokat. Habár az emberek nagy százaléka szerint a hagyományos nyomtatás sosem fog eltűnni, fel kell készülnünk a lehetőségre, hogy a jövő generációit emlékeztetni kell arra, mit is hívtunk mi a 2000-es évek elején nyomtatásnak.
Kapcsolódó cikkek
- Hamis kellékanyagok veszélyeivel riogat a Xerox
- Keleten növekszik, nyugaton stagnál az ATM-piac
- Életre kelti a nyomatokat a Xerox
- Nem robban be a virtualizáció
- Bővíti a felhőből nyomtatást a Xerox
- Nyomtató trendek a KKV szektorban
- Telemedicina: életmentés a Telenor segítségével
- A nyomtatás evolúciója – múlt és jelen
- Új Toshiba CEVO technológiájú L74 okostévé sorozat
- Nonstop orvosi távfelügyelet a Xeroxtól
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.