Az internet felülírja a jól bevált üzleti modelleket
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) arra törekszik, hogy a szélessávú mobilinternet-hálózat kiépítésével a magyar lakosság minden tagja egyenlő esélyekkel férhessen hozzá az információhoz és a kulturális javakhoz, valamint a hátrányos helyzetben lévő települések lakói is az információs társadalom aktív részévé váljanak - mondta Both Zoltán, a hatóság hírközlési igazgatója kedden Siófokon, a 15. Internet Hungary rendezvényen.
Hozzátette, hogy a nemrégiben lezajlott frekvenciasáv-értékesítés szintén e program megvalósításának része, részben azért is, mert egy új, negyedik szolgáltató is beléphetett az infokommunikációs piacra, és remélhetőleg lendületet is ad a piacnak. A sikeres pályáztatás összesen több mint 130 milliárd forintot hozott a magyar államnak - hangsúlyozta.
Both Zoltán az internetet olyan komplex ökoszisztémának nevezte, amely felülírja a jól bevált üzleti modelleket, valamint a média és hírközlési piacokat is átrendezi. A folyamatosan bővülő online szolgáltatások évek óta növekvő mértékben csökkentik a mobil hírközlési szolgáltatók hang és SMS alapú bevételeit, hosszú távon hálózatokon nyújtott szolgáltatások OTT (over-the-top) jelleget öltenek és elkülönülnek a hálózatüzemeltetéstől - jegyezte meg. Kifejtette: az NMHH legújabb projektjében azon dolgozik, hogy egy részletes, egységes, hírközlési adatbázist hozzon létre a szolgáltatókkal együttműködve.
Az internetes hálózatok fontosságáról és előnyeiről tartott előadásban Barabási Albert László fizikus, az amerikai Harvard Egyetem hálózati kutatója elmondta, egyre inkább egy, az információk és az élmények megosztására épülő digitális világ alakul ki, amelynek működését valójában a háttérben működő társadalmi háló szabja meg, ahogy azt is, hogy milyen termékeket veszünk és milyen szolgáltatásokért fizetünk. Több meghatározó nagyvállalat sikere - például a Google, Cisco és a Facebook - is a hálózatépítésen és megosztáson alapul.
Elmondta, a hálózatok összetétele, a mobil eszközök és a GPS adatok alapján már pontosan nyomon követhető az emberek mozgása és ezek az adatok arra is felhasználhatók, hogy egy súlyos járvány, például az ebolajárvány terjedésének irányát és gyorsaságát megjósolják a földrészeken és a városok között.
A mobilkommunikáció és a gépek közötti kapcsolatról Király István, a Vodafone Magyarország vállalati üzletág vezérigazgató-helyettese elmondta: a gépek közötti kommunikácó (M2M) exponenciálisan nő. Világszerte a cégek 22 százaléka használja az ilyen alkalmazást, de gyorsan terjed, mert az elmúlt egy évben 80 százalékkal nőtt ezeknek a vállalatoknak a száma. Az M2M az egészségügyben, a járművekben és a mérőeszközökben már jelen van, miközben az alacsony kommunikációs költségeknek köszönhetően a személyi használatú gépekben is nagyobb arányban alkalmazzák.
Hozzátette, az iparági előrejelzések alapján 2016-ra a szórakoztató-elektronikai cégek 73 százaléka, az egészségügyi- és autóipar több mint fele fogja használni ezt az üzleti szolgáltatást, amelynek legnagyobb előnye az, hogy jelentősen növeli a vállalatok hatékonyságát és versenyképességét. A vezérigazgató-helyettes szerint az intelligens gépekkel megváltoznak az életkörülmények, az egészségügyi vizsgálatok lerövidülhetnek, a gyógyítás hatékonyabb és személyre szabott lehet.
Az internetes cégeket is érintő reklámadóról Pankucsi Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkára előadásában az augusztus 15-én hatályba lépett reklámadóval kapcsolatos tapasztalatokat mutatta be. Az első bevallási időszak alapján több mint 200 adózótól, összesen 1,3 milliárd forint adóbevétellel "gyarapodott az államkassza", amely bizonyítja, hogy nem egy adóalanyra hárultak a terhek, továbbá azt is, hogy az árbevételre érzékeny, egyszerű adófajta nehezen kijátszható - emelte ki.
A konferencián a Vodafone sajtótájékoztatóján Marchhart Pál, a cég külkapcsolati vezérigazgató-helytettese elmondta, a társaság kifizette az NMHH-nak a nemrégiben elnyert frekvenciákért járó 30 milliárd forintot, most a szerződéskötés következik a hatósággal. A Vodafone a pályázatában egyebek között azt vállalta, hogy az első évben a Magyarországon lévő 1700, ezer lakos alatti település közül 1100-ban kiépíti a 4G lefedettséget.
MTI Fotó: Beliczay László
Kapcsolódó cikkek
- Internet Hungary: bárkiből lehet milliomos a digitális forradalom korában
- Infokommunikáció szakmapolitikai szemmel
- Internet Hungary: átveszik felettünk az irányítást a gépek?
- Egymás alá ígérhetnek a mobilszolgáltatók
- Frekvenciapályázat: új belépő a mobilpiacon
- Október 1-től 11800 a belföldi egyetemes tudakozó száma
- Internet Hungary: újrahuzalozza világunkat a digitális ipari forradalom
- Hatósági szerződést kötött az NMHH és a UPC
- Négy jelentkező a "szélessávú" frekvenciapályázatra
- Hétfőn lehet jelentkezni a szélessávú frekvenciapályázatra
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.