Egyre fontosabb a távmunka és a rugalmas időbeosztás lehetősége
A válaszadók negyede hajlandó lenne másik bolygóra költözni, ha cégük nyitna ott irodát
A Cisco Connected World Technology Report (CCWTR) című jelentése rámutat arra, hogy az X generáció és az Y generáció munkavállalói rugalmasabb munkakörülményeket szeretnének, a cégek pedig javarészt igyekeznek megfelelni ezeknek. Az is kiderült, hogy 2020-ra az okostelefonok és a testen viselhető eszközök jelentik majd az elsőszámú kapcsolódási módot az internethez. A laptopok sem tűnnek el, sőt az elsőszámú munkahelyi eszközzé lépnek elő.
A CCWTR-jelentés körüljárja, hogy a technológia milyen módon befolyásolja a munkavégzés jövőjét, illetve, hogy a fiatalabb generációk által kedvelt digitális eszközök és alkalmazások milyen új módokat kínálnak a munkavégzésre. A Cisco tanulmánya szerint egyre inkább jelen vannak azok a „supertasker”-nek nevezett munkavállalók, akik egyszerre akár négy eszközön is képesek dolgozni párhuzamosan. Emellett érezhető a változás a távmunkával kapcsolatban is. Az Y generáció tagjainak 44 százaléka érzi úgy, hogy az irodában tud a legjobban teljesíteni. A fiatalabb generációk körében rendkívül népszerűek a különféle alkalmazások (bár jegyzeteléshez a válaszadók 60 százaléka továbbra is a papírt és a tollat részesíti előnyben), illetve egyre többen kacsintgatnak a globális munkaerőpiac felé: a megkérdezett HR-szakemberek fele nyilatkozott úgy, hogy kizárólag videointerjú alapján is alkalmazná a megfelelőnek tűnő jelentkezőt.
Az éves Cisco Connected World Technology Report azt is vizsgálja, hogy a technológiai trendek változása hogyan hat ki a vállalatok napi működésére illetve versenyképességére. A globális jelentést 15 ország 18-50 év közötti munkavállalóinak megkérdezése alapján állították össze.
A jelentés főbb megállapításai
Eszközök és technológia a munkahelyen
Eszközök száma:
• A munkavállalók többsége 2-3 digitális eszközt használ napi munkája és magánélete során.
Robotok a munkahelyen:
• A válaszadók 80 százaléka szerint a közepes jövedelmű dolgozók számára 2020-ra elérhetővé válnak a munkájukat segítő robot-asszisztensek.
Az okostelefonok alkalmazása:
• A megkérdezett munkavállalók 60 százaléka választana laptopja helyett más digitális eszközt, legyen szó akár munkáról, akár személyes használatról.
• Ennek ellenére a laptopot mintegy 40 százalék továbbra is elsődleges eszközként jelölte meg, mint a munkavégzés és a személyes ügyek intézésére legalkalmasabb eszközt.
• A válaszadók többsége szerint 2020-ban még mindig az okostelefon lesz a legfontosabb digitális eszközünk. Az Y generáció tagjaihoz képest az X generáció tagjai közül többen hisznek a testen viselhető eszközök szélesebb körű elterjedésében.
Generációs különbségek az eszközhasználat terén:
• 10-ből 7 HR-szakember úgy véli, az Y generácóhoz tartozó munkavállalók gyorsabban végzik el a feladataikat, ha lehetőségük van saját mobileszközeiket és kedvelt alkalmazásaikat használni az asztali számítógépek vagy laptopok helyett.
Alkalmazások kontra weboldalak:
• A megkérdezett válaszadók negyede gondolja úgy, hogy a weboldalak továbbra is fontos szerepet töltenek majd be online életükben. Közel ugyanennyien nyilatkozták azt, hogy képesek kizárólag okostelefonos vagy tabletes alkalmazások segítségével dolgozni.
Supertasking
Supertaskers:
• Az X és Y generációs munkavállalók 40 százaléka, a HR szakmában dolgozók 60 százaléka tartja magát képesnek arra, hogy egyszerre két feladatnál többet végezzenek párhuzamosan. A jelenséget az adatkezelési szaknyelvből átvett supertaskingnak nevezik.
Eszközhasználat:
• Az ilyen munkavállalók legnagyobb hányada okostelefonon képes a leghatékonyabban dolgozni.
Generációs különbségek:
• A válaszadók 40 százaléka szerint az Y generáció tagjai képesek a legjobban kezelni a sok párhuzamos feladatot.
• Az X generáció tagjai és azon HR-szakemberek szerint, akiknek van tapasztalata az Y generációhoz tartozó munkavállalók irányításában, úgy vélik, ebben a legnagyobb kihívást a „mindent azonnal” mentalitás jelenti, azaz hogy mindent azonnal és egyszerre szeretnének elérni, elolvasni, megnézni, elintézni, stb.
Rugalmas munkanap/munkavégzési helyszín
A „folyamatosan online” munkaerő:
• Létezik még a 9-től 5-ig tartó munkanap? A CCWTR tanulmány következtetése szerint egyre jellemzőbb a rövidebb szakaszokra osztott munkavégzés (reggel 7-8-ig, majd 9-től délig, délután 2-től 5-ig, végül este 9-től 10-ig).
• Egyre több helyen jelenik meg a rugalmas munkaidő: a fiatalabb generációk mintegy negyede jelezte, hogy cégüknél lehetőség van az otthoni munkavégzésre.
• A jelentésből kiderül, hogy az Y generáció azon tagjai, akik számára adott a távmunka lehetősége, inkább az irodai jelenlétet részesítik előnyben, főként az X generációhoz tartozó kollégáikkal összevetve.
Videós állásinterjúk:
• A HR-szakemberek 58 százaléka hajlandó lenne felvenni olyan jelöltet, akivel előtte csak videós kapcsolaton keresztül „találkozott”.
Munkavégzés a Marsról:
• A válaszadók negyede hajlandó lenne a Marsra, vagy másik bolygóra költözni, ha a cégük nyitna ott irodát.
• A megkérdezettek többsége szerint 2020-ban továbbra is lesznek fizikailag elérhető irodái a cégeknek, azonban 40 százalék szerint ezek jóval kisebbek lesznek a mai munkahelyeknél.
Rugalmas munkavégzéssel csábítják a leendő dolgozókat:
• A megkérdezett X-, és Y generációs munkavállalók közel fele érzékeli azokat a változtatásokat, amelyeket a HR-osztály vezetett be, hogy rugalmasabb munkavégzést tegyen lehetővé a kollégák számára. A válaszadók harmada szerint ugyanakkor ez nem kellő gyorsasággal történik.
• Bár a fizetés továbbra is az egyik legfontosabb szempont a legtöbb válaszadó számára, a megkérdezett X-, és Y generációs munkavállalók mintegy 20 százaléka, valamint a HR-szakemberek harmada számára legalább ennyire fontos a távmunka, illetve a rugalmas időbeosztás lehetősége.
A híreket olvasva az a benyomásunk támadhat, hogy a laptopoknak leáldozott, és ma már minden az okosórákról, okosszemüvegekről és egyéb testen viselhető eszközökről szól, illetve, hogy az 1980 után születettek vezetik az új digitális eszközök forradalmát. A CCWTR 2014-es jelentése e tekintetben is érdekes tanulságokkal szolgál:
• Az X-, és Y generáció tagjai előbb válnának meg a tévéjüktől, mint az okostelefonjuktól.
• Az Y generációs válaszadók 54, az X generációs válaszadók 38 százalékának első dolga ránézni az okostelefonjukra ébredés után. Emellett nagyjából minden ötödik megkérdezett számára az okostelefon elvesztése jelentené a legkomolyabb veszteséget, ha kirabolnák őket.
• A válaszadók legnagyobb hányada szerint 2020-ban a munkavállalók legfontosabb digitális eszköze az okostelefon lesz. Érdekesség, hogy az X generáció tagjai közül többen gondolják úgy, hogy ez a szerep valamilyen testen viselhető eszközé lesz, mint az Y generációhoz tartozó munkavállalók.
Kapcsolódó cikkek
- Drónok támadása
- Üzleti növekedés és innováció: informatikai igazgatók új szerepben
- Ericsson: tízszeresére nő a videóforgalom hat év alatt
- Egyre kevesebb tér jut az új belépőknek a hazai e-kereskedelmi piacon
- Emberi kérdések, technológiai válaszok − Symposium a digitalizációról
- A városok adhatnak megoldást a jövő kihívásaira
- Rohamtempóban nő az igény az internet alapú információk iránt
- „Az emberiség történelmében még nem volt akkora fejlődés, mint az elmúlt 24 évben”
- Munkavállalók és az IT biztonság: tudatos, jó szándékú, felelőtlen, cinikus
- Gépeinket is támadják a zombik
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.