Tablettel készítjük fel gyermekünket az okostelefonra
Minden ötödik gyermek okostelefon- vagy tablettulajdonos, utóbbit ráadásul minden második esetben már hétéves koruk előtt megkapják a kicsik – derült ki a JátékNet.hu Webáruház felméréséből. A kütyüktől való függőség jellemzően kisiskolás korban alakul ki, de a megvonás már akár 1-2 éves korú gyermekek esetében is feszültséget szít a családokban. Karácsony közeledtével sok szülő voksol ugyanakkor a hagyományos játékokra: különösen népszerűek ilyenkor a többszemélyes és interaktív, illetve kézügyességet fejlesztő játékok.
Az elektronikai eszközöktől való függőség is leginkább a 8-12 éves korosztályt érinti, mintegy kétharmaduk rendszeresen játszik laptopon, tableten, asztali számítógépen és okostelefonon, egyharmaduk pedig játékkonzolokon is. Nem kell azonban félteni a kisiskolásokat sem, az 5-7 évesek 60 százaléka kapcsolódik ki mobiltelefon segítségével, de közel 50 százalékuk használja a laptopot és a tabletet is erre a célra.
A legtöbben napi szinten játszanak a kütyükkel: a 8 évesnél idősebbek 60 százaléka napi fél-két órát, míg az ennél fiatalabbak 80 százaléka legfeljebb egy órát tölt ilyen jellegű kikapcsolódással. „Láthatóan egyre fiatalabbakat szippant be a kütyüvilág, megnyugtató eredmény azonban, hogy a 3 éven aluli gyermekek zöme egyáltalán nem vagy csak néhány percet játszik hasonló készülékekkel – árnyalta a képet Bognár Ákos, a JátékNet.hu Webáruház ügyvezető igazgatója. – A most felnövő generáció életében persze fontos, hogy otthonosan mozogjon a technika világában, ugyanakkor azt tanácsoljuk a szülőknek, hogy érdemes szabályozniuk azt, hogy a kicsi mennyit és mivel játszhat a tableten, okostelefonon.”
Problémaforrás a kütyü
A felmérésből kiderült, hogy a családok felénél okozott már fejfájást a szülőknek, ha gyermeküket nem engedték tablettel, okostelefonnal vagy más kütyüvel babrálni. Főként a 3 évesnél idősebbek reklamálnak emiatt, de már az 1-2 évesek egyharmadánál is előfordult hiszti ilyen okból. „Egyáltalán nem szerencsés ez a tendencia, ráadásul nemcsak a szóban forgó eszközökkel, hanem a televízióval is számolnunk kell. Minél idősebbek a gyermekek, annál több időt vesznek el ezek a készülékek a szabadidejükből, nem véletlen, hogy sok sikeres játék tévés vetélkedők vagy mesék alapján született” – mondta el Bognár Ákos.
Kell idő a tradicionális játékokra is
A felmérés szerint a hagyományos játékok legintenzívebben az 1-4 évesek életében vannak jelen: ebben a korban még akár napi 3 óránál tovább is le lehet kötni így a figyelmüket, a 12 évnél idősebbek fele viszont még fél órát sem szán hasonló tevékenységre. „A gyermek fejlődésében pedig az egyik legfontosabb tevékenység éppen a játék, ezen keresztül tanulja meg a szabályokat, az alkalmazkodást, a figyelmet, így fedezi fel a környezetét, illetve megtanulja, hogy hogyan kell viselkedni, mi helyes és mi nem” – emelte ki Csordás Ágnes, a Magyar Védőnők Egyesületének elnöke. „Jó hír, hogy karácsonykor sok szülő éppen olyan meglepetést keres, ami segíti a kicsik fejlődését: idén is jelentősen megnőtt az érdeklődés a többszemélyes és az interaktív, valamint a kézügyességet fejlesztő játékok iránt. Az idei szezonban a legkeresettebb tíz játék közül öt társasjáték” – tette hozzá Bognár Ákos. A webáruház adatai szerint az ünnepi időszakban átlagosan 4 termék kerül a kosárba. A szülők ilyenkor jellemzően többet szánnak játékokra: egy vásárló átlagosan 15 ezer forintot költ el, ami az év többi időszakához képest mintegy 50 százalékos növekedést jelent.
A gyermekek kütyühasználati szokásaival kapcsolatos felmérés háttere:
A JátékNet.hu Magyarország legnagyobb forgalmú játékwebáruházaként végzett felmérést vásárlói körében a gyermekek kütyühasználatával kapcsolatban. A kutatás online megkérdezéssel zajlott, az adatok felvételére 2014. október 9. és 20. között került sor. A nem reprezentatív felmérés eredményei közel 1000 magyar internetező szülő válaszain alapulnak.
Legkeresettebb játékok a karácsonyi időszakban:
1. Mágikus Jinn - A varázslatos gondolatolvasó
2. Jancsi és Juliska - A torkoskodó társasjáték
3. Találd ki? Extra - elektronikus kiadás
4. 150 db gumi karkötőhöz + medálok
5. Barbie: Csillogó-villogó sellő
6. Csillámos hajékkő stúdió
7. Villámválasz társasjáték
8. Glitza csillám tetkó
9. Bogyó és Babóca: Furfangos párosító kártyajáték
10. Gazdálkodj okosan - Régi játék új pénzekkel
A JátékNet.hu webáruház: www.jateknet.hu
Kapcsolódó cikkek
- Részletre vesszük a karácsonyi tabletet az utolsó pillanatban
- A táblagépek vetnek véget a PC-korszaknak (1. rész)
- Okostelefonozni tudnak, cipőfűzőt kötni nem
- Nagyon sokba kerülhet a családnak a gyerekek online ténykedése
- Pszichológushoz kerülhetsz a Facebook miatt
- A függésekről szól a 7. Fenntarthatósági Nap
- Egy kis videojáték segíti a gyerekek beilleszkedését
- Egyre többen kezdik már hat éves koruk előtt az internetezést Kínában
- Gyerekektől tudnak igazán tanulni a számítógépező idősek
- Megtartotta első ülését a Gyermekvédelmi Internet-kerekasztal
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.