Az Amazon a leggyakrabban célzott márka az online üzletek között
A Kaspersky Lab “Pénzügyi kiberveszélyek 2014-ben” című tanulmánya szerint a 2014-ben elkövetett adathalász támadások 28,8 százalékának volt egyértelműen a célja, hogy pénzügyi adatokat szerezzen meg a felhasználóktól. A kiberbűnözők a csalások soránmár nem csak a bankokra összpontosítottak, inkább a fizetési rendszerekkel és az online kereskedelmi oldalakkal éltek vissza.
A tavalyi adatok szerint a kiberbűnözök a támadások 16,3 százalékában jártak el ismert bankok nevében. A fizetési rendszereket ért támadások kategóriájában a Visa kártyával rendelkezőket érte a legtöbb támadás (31,02 százalék). Az érzékelt támadások 30,03 százaléka a PayPal-t, 24,06 százalék pedig az American Express kártyákat érte.
Az ismert online üzletek oldalait a támadások 7,3 százalékában használták fel a bűnözők. Az előző évhez képest 9,6 százalékponttal nőtt a Mac rendszereket ért olyan adathalász támadások aránya, amelyek pénzügyi adatokat céloztak.
Azon esetek eloszlása, amelyek a 2014-es évben riasztották a Kaspersky Lab termékek adathalász-elleni technológiáit
Az adathalászat az internetes csalások egy fajtája, melynek során a kiberbűnözők népszerű oldalak mintájára készítenek hamis weboldalakat, és ezek segítségével csalják ki a felhasználókból a személyes adataikat (felhasználó neveket, jelszavakat és más, személyes jellegű információkat).
A 2013-as adatokkal összevetve a tavalyi évben a pénzügyi adatokat célzó támadások aránya az összes adathalász támadáshoz képest 2,7 százalékponttal esett vissza, amely elsősorban a banki adathalász támadások csökkenésének köszönhetően. Eközben azonban más pénzügyi kategóriákban arányosan megnőtt a célzott adathalász támadások száma.
A fizetési rendszerek kategóriájában a kiberbűnözök leginkább olyan felhasználókat támadtak, akik Visa kártyával rendelkeztek (az észlelt esetek 30,03 százalékában), a PayPal 30,03-, míg az American Express kártyatulajdonosok 24,6 százalékát érték támadások. Ugyanakkor a 2013-ban mért adatokhoz képest, 2014-ben 14,09 százalékponttal visszaesett az olyan adathalász oldalak száma, amelyek valamilyen formában megemlítették a PayPalt.
Azon esetek eloszlása, amelyek a 2014-es évben riasztották a Kaspersky Lab termékek adathalászat-elleni technológiáit (fizetési rendszerek kategóriája)
Továbbra is az Amazon a leggyakrabban célzott márka az online üzletek között, ebben a kategóriában a támadások 31,7 százaléka használt olyan adathalász oldalt, amely az Amazont említette, ez azonban 29,41 százalékponttal kevesebb, mint 2013-ban.
Nadezhda Demidova, a Kaspersky Lab webes tartalmakra szakosodott elemzője úgy véli, hogy a múltban tapasztalt pénzügyi adatokat célzó adathalász támadások elterjedése kiváltott egy reakciót azon márkákból, amelyekkel a leggyakrabban történt visszaélés az adathalász oldalakon, ezért elkezdték kezelni az adathalász csatornákat, különösképp a spam emaileket. Ennek eredménye lehet a nagy márkákat célzó adathalász támadások csökkenése. A kiberbűnözök válasza azonban az volt, hogy új “piacokra” törtek be. Például 2014-ben megfigyelték, hogy nagy számban jöttek létre a repülőjegyekkel kereskedő oldalak mintájára készült adathalász oldalak. Ezek olyan célpontok, amelyek a szakember szerint korábban meglehetősen ritkának számítottak.
A Kaspersky Lab szakértői feljegyezték azt is, hogy nőtt a Mac OS X felhasználók ellen irányuló adathalász támadások aránya. Az olyan számítógépeken, amelyeken Mac-re készült Kaspersky Lab biztonsági termékeket telepítettek, az adathalász támadások körülbelül 48,5 százalékában észlelték, hogy a támadások a pénzügyi adatok megszerzésére irányultak.
A mai adathalász oldalak egyre kifinomultabbak, ezért a felhasználók számára egyre nehezebb kiszűrni őket. Ezért javasolják egy olyan internetbiztonsági megoldás használatatát, amely magas szintű adathalászat elleni technológiát is tartalmaz. Ez egyaránt megtalálható a Kaspersky Lab otthoni-, és vállalalati felhasználóknak szánt termékeiben is, valamint a Kaspersky Fraud Preventionben is, amely egy olyan, kifejezetten bankok számára készült megoldás, amely megóvja a bankokat az online pénzügyi csalásoktól.
Kapcsolódó cikkek
- Az első ismert arab kiberkém-csoport több ezer áldozatot ejt világszerte
- A legújabb androidos kártevő akkor támad, amikor nem is gondolnánk
- A Kaspersky Lab megtalálta a Stuxnet és a Flame elődjét
- 10 millió jelszót tett közzé egy biztonsági szakértő
- A Mac és a PC felhasználókat egyformán érintik a kiberfenyegetések
- Legújabb teszteredményeit összegezte a Kaspersky Lab
- A Kaspersky Lab termékei vezetik a Dennis Technology Labs utolsó negyedéves tesztjeit
- Online radart állított üzembe a Kaspersky a legveszélyesebb kiberfenyegetések figyelésére
- Amerikai szakértők szerint nem Észak-Korea a tettes a Sony elleni támadásban
- Veszélyben érezhetik magukat a Mac felhasználók
Biztonság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Ki vigyáz az adataidra, ha te nem? – a magyarok 90 százalékánál már próbálkoztak online csalók, adathalászok
Találkoztál már az online térben adathalászokkal? Estél már áldozatául vírusoknak, hackereknek? Ismered az online veszélyeket és védekezel is ellenük? Az ESET biztonsági szoftverek hazai forgalmazója, a Sicontact Kft. 2024 októberében ezeket a kérdéseket tette fel generációs attitűdkutatása során. Jó hír, hogy az online veszélyek ismertsége egyre magasabb és egyre többen védekeznek a tudatosság mellett védelmi szoftverekkel is – de még bőven van tennivalónk.