Számítógép a televízióban
Míg néhány évvel ezelőtt még luxusnak számított, ma már a magyar háztartások számára is elérhető egy smart tévé. Az internetre képes fekete dobozok néhány éven belül magukra irányíthatják a nézők – sokféle kütyük és berendezések által megosztott – figyelmét. Ehhez persze arra is szükség van, hogy több tartalom váljon ezen keresztül elérhetővé, illetve a vásárlók alaposabban is megismerjék az előnyeit.
A Média-Kábel-Műhold című lapban Szöllősi János, a Samsung Electronics Magyarország Zrt. tartalommenedzsere és Putz József, a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség szakértője vázolta fel a jelen és jövő lehetőségeit.
Média Kábel Műhold: Pontosan mitől okos a tévé, mit kell tudnia?
Szöllősi János: Amikor a smart jelzőt illesztjük a televízióhoz, akkor internet alapú tévézésről beszélünk. Tulajdonképpen egy olyan készülékről van szó, amelyben egy számítógép működik. A készülék webalapú szolgáltatásokat képes biztosítani ezáltal, vagyis a képernyőn megjelenő applikációk segítségével rögtön elérhetőek olyan lehetőségek, amelyek eddig például a monitorokon jelentek meg. Így például zenéket hallgathatunk, videókat nézhetünk a YouTube-on, filmeket tekinthetünk meg az OTT-szolgáltatók oldalain, de akár Skype-on beszélhetünk is, vagyis remekül kiegészítheti a számítógépeket az otthonokban. A készülékek Wifi segítségével a mobilokra is át tudják sugározni a tartalmat, így akár egy film az okostelefonokon tovább nézhető, ha a lakás másik részébe megyünk át.
MKM: Milyen internet-csatlakozást igényel egy ilyen tévé?
Szöllősi János: Nem alapkövetelmény a széles sávú internet-kapcsolat, de függ a fogyasztott tartalom adatigényétől. A 3G-hálózatok által biztosított internet ugyancsak elegendő akár HD minőségű videótartalmak eléréséhez is, de a legnagyobb biztonságot természetesen a vezetékes csatlakozás nyújtja.
MKM: Milyen az elterjedtsége ezeknek a készülékeknek?
Szöllősi János: Globálisan tavaly az eladott televíziók 40 százaléka már internetképes volt, ez az arány 2010-ben még alig 6 százalékot ért el. A gyártók szinte már csak ilyen modelleket dobnak piacra manapság. Ami a saját számainkat illeti, 2014-ben Magyarországon a Samsung berendezést vásárlók 47 százaléka már okostelevíziót választott, vagyis mi még egy kicsit előbbre is járunk itthon. A mi eladásaink alapján 300 ezer otthonban már biztosan egy ilyen modern készülék áll a nappaliban. Ami az árát illeti, ez manapság nem lehet visszatartó erő. 5-6 évvel ezelőtt még luxusnak számított egy smart tévé, ugyanis 500-600 ezer forintba került, ma viszont már 80-90 ezer forintért hozzá lehet jutni. Hazánk az internet-penetráció tekintetében jól áll, a sávszélesség egyre növekszik, tehát kijelenthetjük, hogy technológiai akadálya sincs annak, hogy a smart tévék rövid időn belül meghódítsák a magyar nézőket.
Mi azt tapasztaltuk, hogy akik ilyen készüléket vásárolnak, azoknak a fele rendszeresen használja a funkciókat, alkalmazásokat. Ezen az arányon persze javítanunk kell, az edukáció ezen a területen is elengedhetetlen.
MKM: Hogyan érintette a smart tévék megjelenése a kábeltelevíziós szolgáltatókat?
Putz József: Érdemes egy kicsit korábbról kezdenünk ezt a történetet. 2010-ig a kábeltévé azt jelentette, hogy aki hálózattal rendelkezett, csak az volt képes eljuttatni a jelet az otthonokba, tehát egy hálózat alapú szolgáltatásról volt szó. A technológiai fejlődésnek köszönhetően azonban öt évvel ezelőtt megjelentek a hálózattól független szolgáltatók, ezek közül a legismertebb a Netflix. Az izgalom és a talán a félelem is nagy volt, mégis azt láttuk, hogy az új szereplők még mindig nem tudták letaszítani a klasszikus tévézést a trónjáról, az ügyfelek nagy része még ezt igényli. Az USA-ban az előfizetési díjak túlnyomó többségét még mindig a hagyományos TV szolgáltatásokért fizetik ki az előfizetők. Hogy mi a helyzet Magyarországon jelenleg, az mutatja, hogy még 900 ezer háztartásban analóg kábelcsatornákat néznek, illetve a digitális fogyasztásban igen alacsony az igény szerinti videózás bevételének aránya. Ez egy darabig még így is marad. Úgy tűnik, egyelőre semmi nem képes megingatni a lineáris televíziózás népszerűségét, ebben az esetben sem helyettesítő, hanem kiegészítő termék jelenhet meg a piacon a kábeltévés csomagok mellett.
Műszaki szempontból kifejezetten előnyös is lehet egy smart tévé a kábeltévés szakma számára. A fejlődés egyelőre kétirányú: a set-top-boxok vagy egyéb eszközök segítségével a hagyományos tévék „felokosíthatóak”, vagyis interaktív szolgáltatások is elérhetőek a képernyőn a távirányító révén, így elérhetővé válik a kábeltársaságok VoD kínálata. De ez a folyamat meg is fordulhat, vagyis a set-top-boxot iktathatja ki az smart tévé azzal, hogy átveszi annak funkcióit.
MKM: Milyen üzleti modellek jöttek eddig létre a gyártók és a hazai műsor- vagy kábelszolgáltatók között?
Szöllősi János: Miután mindkét fél látja ennek az előnyeit, kölcsönösen keressük egymást. Többféle üzleti megoldás létezik az együttműködésre. Az alkalmazásaink révén kínált tartalomszolgáltatásoknál általában bevételmegosztásban egyezünk meg. A kisebb médiaszolgáltatók az applikációink révén jó lehetőséget kapnak arra, hogy még több nézőhöz eljussanak, és így természetesen nagyobb bevételre tegyenek szert. A kábeltársaságok a multiscreen OTT-szolgáltatásai szintén megjelenhetnek az alkalmazásaink között. Az ő esetükben azonban nem „csupán” tartalomról lehet szó a felek között. Néhányan közülük a mi készülékeinket kínálják az előfizetőiknek. Ebből nem csak mi profitálunk, akik ugyanis smart tévét vesznek, és HD-, UHD-tartalmakra vágynak, azok – ahogy erről már volt szó –általában nagyobb internet-csomagot is választanak, ami viszont a kábeltársaságnak jó. Összességében közös érdekünk, hogy az előfizető minél jobb minőségben, minél kényelmesebben, egyre több lehetőség, prémiumszolgáltatás közül választva tévézzen.
(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold februári számában olvasható.)
Forrás: Média-Kábel-Műhold
Kapcsolódó cikkek
- A tévénézés még vezet az internetezés előtt Magyarországon
- Ötszörösére nőttek a 4K TV eladások
- Ingyenes 4K tartalom jár a Sony 4K Ultra HD TV készülékek mellé
- Miért is jó az ívelt tévé?
- Befellegzett a hagyományos tévézésnek
- Új Toshiba L24-es sorozatú tévék beépített videórögzítővel
- Szeptemberben már megvehetjük a legújabb Sharp AQUOS 3D LED TV-ket
- EISA: hat kategóriában remekelt a Sony
- Ingyenesek a Foci VB hátralévő meccsei a MyTV-n
- Futball üzemmód a Samsung tévéken
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.