Csökkenő keretek és hatékonyabb finanszírozás az IT szektorban
Az IT fejlesztések ma már alapberuházásnak számítanak, gyakran a „vállalati közmű” részének, azaz nem feltétlenül megtérüléshez kötik annak mértékét. A kutatások szerint azonban a keretek mind hazai, mind nemzetközi szinten csökkenni látszanak, így a vállalatoknak új finanszírozási forma után kell nézni, ha versenyelőnyre vágynak.
A világ egyik legnagyobb, globális IT szolgáltatásokat nyújtó vállalata, a TEKsystems tavaly év végén ismét kiadta IT előrejelzését, amelyben most is több mint 500 nemzetközi IT vezetőt kérdeztek meg arról, hogy mit várnak a 2015-ös évtől.
Az idénre vonatkozó előrejelzés legfontosabb konzekvenciája, hogy a korábbi évek pozitív tendenciájához képest visszaesés várható a vállalatok IT költségvetésében. Míg 2013-ra a megkérdezettek 48%-a, 2014-re pedig 62%-a, addig idénre mindössze 45% jósolta azt, hogy több pénzből gazdálkodhatnak majd. Az apadó források azonban nem eredményeznek negatív hangulatot, ugyanis a megkérdezett vezetők biztosnak tűnnek afelől, hogy lehetőségeikhez képest sikeresen gazdálkodnak majd az IT részlegek. 2013-ra a vezetők 54%-a, a tavalyi évre pedig 66%-a készült magabiztosan, 2015-re viszont már 71% gondolt úgy, hogy idén gond nélkül fogja tudni tartani a kitűzött célokat.
A költések megoszlásának tekintetében megfigyelhető, hogy idén az IT managerek nagyjából arra szándékoznak a legtöbbet költeni, amiből a legtöbbet profitálhatják az őket foglalkoztató cégek: első helyen a biztonságot említették a válaszadók. Érdekes változás a tavalyi évhez képest, hogy a legfontosabb szerepkört egy szervezet sikerében 2014-ben még a programozók-fejlesztők körének tulajdonították, ám ők idénre már csak a harmadik helyet kapták a válaszadóktól. Tavaly az első 5 helyezés „végrehajtó” szerepköröké lett, idén már két helyet vezető pozícióban tevékenykedőknek ítéltek oda. A vezérigazgatók és igazgatótanácsi vezetők a 4., az IT vezetők az első helyet kapták. Vagyis a csökkenő „költőpénz” miatt várhatóan a beszerzések felett diszponáló döntéshozók szerepe és szakértelme értékelődik fel leginkább 2015-ben.
Vásárlás helyett bérlés
A beszerzés azonban egyre kevésbé kizárólagosan vásárlás a racionalizált befektetések miatt. Az eszközfinanszírozási piac az EU-ban és az USA-ban is növekvő tendenciát mutat, az Európai Lízing Szövetség (ERA) 2014-2015-re már 2-3%-os piacbővülésre számít.
Az IT eszközök bérletére szakosodott Rentaserver Kft. közelmúltbeli kutatása, amely hazai KKV-kat és nagyvállalatokat vizsgált is azt jelzi, hogy itthon sem rózsás a beruházási helyzet. A megkérdezett vállalatok közel 80%-a vélte úgy, hogy 2015-ben IT beruházásaik stagnálni fognak, közel 17%-uk szerint pedig kis mértékben fognak növekedni, és csak 2,5% tervez jelentős bővítést erre az évre. A cégek leginkább hardverekben és szerverekben gondolkoztak (kb. 15-15%) bár a mobil eszközök, hálózatok, szoftverek szintén népszerűek. A KKV-k közel 90%-a 2 millió Ft alatti, a megkérdezett nagyobb szervezetek harmada 2-25 millió Ft közötti IT fejlesztést tervezett idénre. Idén már a megkérdezettek 7,5%-a lenne hajlandó tartós bérlettel finanszírozni IT befektetéseit.
„Az IT vezetők csökkenő anyagi mozgástere további lökést adhat a hazai eszközfinanszírozási piacnak, amely 2013 óta folyamatosan nő köszönhetően annak, hogy itt a vásárláshoz és a pályázathoz képest is a legkisebb a kezdeti kiadás – mondja Székely Balázs, a Rentaserver Kft. ügyvezetője. – A tartósbérlet alacsony induló részletének köszönhetően az új beruházásokra fordítandó összeg nagy része a cégek költségvetésében marad. Ebből a tőkéből olyan területekre lehet költeni, amivel piaci előny szerezhető azokkal a konkurensekkel szemben, akik egy pályázat önerejét és megírásának költségét csak 12 hónap múlva kapják újra kézhez.” A Magyar-Mikrohitelező Központ Pénzügyi Szolgáltató Zrt. és partnervállalatai több mint két év alatt már 5 milliárd Ft kihelyezésével támogatták mintegy 500 KKV fejlesztési elképzeléseit. Gyöngyösi László ügyvezető szerint a hazai üzleti fejlemények egyre inkább a nemzetközi trendeket követik, és ez már a számokban is megmutatkozik
Kapcsolódó cikkek
- 5+1 dolog, amiért a hazai informatikus oktatás reformja nem várhat holnapig
- Nagy a kínai mobilpiac, de már nem lesz nagyobb
- Vásárlás helyett bérel az IT
- Z-generáció: az vagy, amit felteszel
- Továbbra sem szeretünk neten vásárolni
- Vállalkozások: mobilalkalmazásod mondja meg, hogy ki vagy
- Hamarosan jön Az Év Honlapja Workshopja
- 9,2%-kal zsugorodott az okostelefon-piac
- A jövő szakemberei voltak fókuszban a Macro-Talent 2015-2017 kutatást bemutató eseményen
- Folytatódik a számítógép-értékesítés zuhanórepülése
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.