A mobiltelefon- és twitter-adatok alapján megbecsülhető a tömeg nagysága
A digitális eszközökhöz "rendelt" földrajzi helymeghatározó rendszer (geotagging) segítségével viszonylag pontosan és gyorsan megbecsülhető egy tömeg nagysága - erre a következtetésre jutottak a Warwicki Egyetem tudósai, akik eredményeiket a Royal Society Open Science folyóirat legújabb számában tették közzé.
A tudósok két hónapon keresztül végeztek vizsgálatokat két olyan milanói helyszínen, ahol ismert volt a látogatók száma: a Milano-Linatei repülőtéren, valamint az AC Milan és az FC Internazionale Milan otthonául szolgáló San Siro stadionban - olvasható a BBC-nek a tanulmányt ismertető összefoglalójában.
A telefonhívások, SMS-ek és a twitter-üzenetek száma, valamint az internethasználat alapján becsülték meg a tömeg nagyságát, majd eredményeiket összevetették a repülőtéri járatadatokkal és a mérkőzések jegyeladásaival. Mint kiderült, az adott módszernél mindössze 13 százalék volt a hibaszázalék.
Különösen jó eredményeket kaptak a szurkolók számának meghatározásánál, ahol még előrejelzéseket is tudtak készíteni. A vizsgált időszakban tíz mérkőzést játszottak, és bármely tetszőlegesen kiválasztott kilenc meccs mobiltelefonos és internetes adatai alapján meg tudták határozni, hogy hányan látogattak el a tizedikre.
Federico Botta, a tanulmány első szerzője a mobiltelefon-használaton alapuló módszer előnyeit ecsetelve mindenekelőtt azt emelte ki, hogy lényegesen gyorsabb, mint a tömeg nagyságára jelenleg alkalmazott becslési eljárások.
Más kutatók az eljárás pozitívumai mellett rámutatnak a korlátaira is. "A népességnek csupán egy része rendelkezik okostelefonnal. Más a telefonhasználat célja egy repülőtéren, ahol elsősorban hívásokat bonyolítanak le, míg a stadionban többen twittereznek, utóbbi egyébként is inkább a fiatalabb és tehetősebb fogyasztók körében népszerű, ráadásul a hálózati lefedettségben is jelentős területi különbségek vannak" - sorolta aggályait Ed Manley, a University College London docense.
Kapcsolódó cikkek
- GPS céget vásárolt az Apple
- GPS céget vásárolt az Apple
- Félmillióan töltötték le az iGO SzülinAppot
- Félmillióan töltötték le az iGO SzülinAppot
- További növekedésre számít az autónavigációs iparban az NNG
- További növekedésre számít az autónavigációs iparban az NNG
- Tíz napig ingyenes az iGO navi - Magyarország térképpel
- Tíz napig ingyenes az iGO navi - Magyarország térképpel
- A régió legígéretesebb startupjai között a Locca!
- A régió legígéretesebb startupjai között a Locca!
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.