Mobilmozik
Immár mindhárom mobiltársaság kínálatában elérhetők videós (tévés vagy filmes) tartalmak. A Média-Kábel-Műhold c. lap összeállításából kiderül: a Telekom – többféle hálózat tulajdonosként – a platformok átjárhatóságára, a „többképernyős” tévézés élményére alapoz, a Telenor tévéműsorokat és egyedileg lekérhető tartalmakat kínáló MyTV nevű megoldása megfelel akár egy korszerű kábeles vagy IPTV szolgáltatásnak is, míg a harmadikként indult Vodafone Red Mozi – nevének megfelelően – filmeket tesz elérhetővé VOD-alapú videostreaming révén.
A vezetékes és a mobil technológiák és szolgáltatások közötti konvergencia mára mindkét irányban megvalósult. Először a két vezetékes platform – a telefonos és kábeltelevíziós hálózatok – üzemeltetői indították el portyázó hadműveleteiket a másik területén. Így vált a kábeloperátorok mai kínálatának szerves részévé az internet- és a telefonszolgáltatás. Ezzel együtt és részben erre reagálva jelent meg a hagyományos telefontársaságoknál előbb az ADSL-alapú internet, majd később az IPTV. Ráadásul a Telekom és az Invitel DOCSIS-rendszerű kábelhálózatokat is működtet, sőt a két vezetékes platform szolgáltatási kínálatát „házon belül” egységesítették. Ma már mindkét inkumbens társaság azt vallja, hogy a jövő – sőt már a jelen – húzó szolgáltatása a televízió.
Nincsenek egyedül ezzel a véleménnyel: a tiltottnak hitt gyümölcs édes ízét immár a három hazai, saját hálózattal rendelkező mobilcég is megtapasztalta.
TV GO és Moziklub
A Magyar Telekom jó egy éve, 2014 májusában indította el TV-GO szolgáltatását. Ezt az otthoni tévé-előfizetéssel rendelkező ügyfelek vehetik igénybe, technológiától és díjcsomagtól függetlenül, külön díj nélkül. A lényege ugyanis nem elsősorban plusz bevétel generálása, hanem az ügyfélélmény javítása. A szolgáltatás segítségével 40 csatorna (köztük a vezető kereskedelmi tévék) műsorát követhetik az országban bárhol, többféle eszközön, így táblagépen, laptopon és okostelefonon is. A TV GO-n az élő televíziós adás követése mellett az [origo] által szerkesztett, filmekkel kapcsolatos friss híreket, cikkeket, kritikákat is lehet olvasni. Emellett a nézők hozzáférhetnek az egyedi lekéréssel működő, VOD-típusú Videotéka, illetve havidíjas sVoD konstrukcióban a Moziklub kínálatához is. Ez több mint 1200 órányi filmet és sorozatot tartalmaz, és folyamatosan bővül. A Videotékát már minden harmadik tévé-előfizető havonta legalább egyszer használja, és a Moziklubot is egyre többen veszik igénybe.
Rendhagyó módon a Telekomnál azok is élvezhetik a TV GO szolgáltatás előnyeit, akik nem előfizetői a cégnek: bár számukra az élő tévéadások még nem elérhetőek, ám regisztrációt követően a Videotéka kínálatából lehetőségük nyílik esetileg kölcsönözhető tartalmakat, filmeket, koncerteket, sorozatokat nézni a feltüntetett díj ellenében.
A szolgáltatás a TV GO weboldalon, a Google Play-ről valamint később az AppStore-ból letölthető, okostelefonokra, táblagépekre telepíthető TV GO alkalmazással érhető el. A TV GO kizárólag belföldön vehető igénybe, használatához egyszeri regisztráció, folyamatos szélessávú internetkapcsolat – vezetékes-, mobilinternetes, vagy akár wifis hozzáférés – szükséges. A tartalmak lejátszása során a szolgáltatás alkalmazkodik az éppen elérhető sávszélességhez, de minimum 600 kbit/s-ra van szükség.
Az én tévém
A Telenor 2013 novemberében, az országban elsőként indította el online videó szolgáltatását, a MyTV-t. Ahogyan a társaságnál a döntést indokolták: már jóval előbb, a szolgáltatás ötletének megszületésekor látták, hogy az okoseszközök és a mobilinternet dinamikus elterjedése hatással lesz a médiafogyasztási szokásokra is. És bár a tévézés továbbra is központi szerepet tölt be a legtöbb magyar ember életében, ma már egyre többen és egyre több videótartalmat néznek mobileszközeiken. Miért ne lehetne ötvözni ezt a két trendet?
A kezdeti 14 csatorna helyett, ma már 30 tévéadó élő adása érhető el, és több mint 2000 órányi tartalom is rendelkezésre áll a folyamatosan frissülő videótárban, a nagy kasszasikerektől kezdve, a régi magyar klasszikusokon át a legnépszerűbb sorozatokig.
A Telenor előfizetői havidíjas konstrukcióban, korlátlanul juthatnak hozzá a MyTV kínálatához. Mindenki személyre szabottan választhatja ki a számára legmegfelelőbb csomagot. A tavaly novemberi megújulás óta az Alapcsomagon felül a korábbi három helyett, már hat tematikus csomag közül választhatnak a felhasználók. Az Alapcsomag havidíja 990 Ft, a mini csomagok az Alapcsomagra előfizetve érhetők el. Ugyanakkor a Videótár és az Extra csomag az Alapcsomagtól függetlenül, önállóan is megrendelhető.
A használathoz 3G mobilinternetes vagy Wifi csatlakozásra, azaz minimum 384 kbit/s letöltési sebességre van szükség. A regisztráció a már előzetesen letöltött alkalmazásból, vagy weboldalról és SMS-ből is elindítható. A szolgáltatás számos Android, iOS, vagy Windows Phone okostelefonon igénybe vehető, de asztali számítógépen, vagy laptopon, sőt a Chromacastnak köszönhetően november óta akár nagyképernyős TV-n is élvezhető a MyTV.
A vörös mini-filmszínház
A Vodafone folyamatosan fejleszti Red márkanevű szolgáltatáscsomagját, ennek nyomán került bele hosszú előkésztő folyamat után, idén március 12-én a Red Mozi. Ez ugyan tévécsatornákat nem tartalmaz, viszont több ezer órányi film és sorozat érhető el. A kínálat folyamatosan bővül, többek között a hetente bekerülő Red Premier filmekkel, amelyek sok esetben akár a DVD megjelenéssel egy időben válnak elérhetővé. A filmek és sorozatok többsége külön díj nélkül nézhető, de vannak fizetős tartalmak is. Ez utóbbiak esetében a díjkategóriák 20 forinttól 1000 forintig terjednek. A „kölcsönzési idő” 48 óra, és ez idő alatt akár több részben, vagy több alkalommal is meg lehet nézni a filmeket.
A Red Mozi előfizetését az ügyfél öt különböző eszközzel használhatja, melyek közül kettőn akár párhuzamosan is futhat bármely tartalom. AirPlay, vagy Chromecast segítségével a Red Mozi filmjei tévén is megtekinthetőek. Természetesen nézhetőek a filmek okostelefonon és táblagépen, valamint a szolgáltatás weboldalán számítógépen is.
A Red Mozi a Vodafone 3G és 4G hálózatán vagy WiFi-n érhető el, és az alkalmazott adaptív streaming technológiának köszönhetően nagyon gyorsan bele lehet nézni egy-egy filmbe, vagy megkeresni egy kedvenc jelentet. Az alkalmazást okoseszközök közül Androidra és iOS-re lehet telepíteni. A Red Mozi különlegességei tartozik a nagyon könnyen áttekinthető menürendszer, válogatni akár a témák mellett stúdiók, vagy korhatár besorolások alapján is lehet; valamint többek között a nagyon könnyen kezelhető gyermekzár.
És az adatforgalom…
Mindhárom mobiltársaságnál nagyon vonzó árakkal találkozhatunk, de ez könnyen megtévesztő lehet, mert valójában a szolgáltatás tartalmi részére vonatkozik, viszont nem tartalmazza az igénybevétellel járó egyéb költségeket. A tévéműsorok vagy filmek megtekintése ugyanis adatforgalmat generál. A WiFi esetében ez még nem okoz problémát, de hálózatos mobilinterneten már húzóssá válhatnak az árak. A mobil mozizáshoz fel lehet használni az előfizetésben foglalt adatmennyiséget, továbbá a szolgáltatóknál általában külön „adatjegyeket” lehet igényelni erre a célra.
Számítások szerint 1 órányi tartalom megtekintése átlagosan 1 GB adatforgalommal jár, ez már nagyon jó minőségű tévézést nyújt. Az ügyfél által használt eszköz felbontása eltérő adatfogyasztást generálhat. A szolgáltatásra jellemző az adaptív streaming technológia, ami azt jelenti, hogy az éppen rendelkezésre álló sávszélességhez igazíja a minőséget, tehát minél nagyobb a sebesség, annál jobb a videó minősége.
Ha a Nielsen Közönségmérés adataiból indulunk ki, akkor az emberek átlagosan napi öt órát tévéznek. Ha ezt mindvégig jó minőségű mobilinternettel (WiFi nélkül) tennénk, akkor az előbbi számítások szerint napi 5, azaz havi 150 GB adatforgalom után kellene fizetnünk, az alapdíj fölött. Tessék csak utánaszámolni…
(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2015/6. számában olvasható.)
Nyitókép: qumu.com
Kapcsolódó cikkek
- Német autógyárak kezébe kerülhet a Nokia HERE
- Jó nézettségi mutatókat produkál a közmédia új csatornája
- Korlátlanul facbookozhatnak a Telenor kártyás ügyfelei
- Átkozmetikázott, felturbózott üzleti struktúrával újít az Invitel
- Digitális média az AXN-nél
- Új roaminggal áll elő mindhárom mobilszolgáltató
- Új sorozatok és férfiaknak szóló műsorcsomag a Telenor MyTV-n
- Itthon is mosódik a határ tévé és web között
- A Vodafone mozi szolgáltatást indít a Red előfizetőknek
- A UPC DTH négy országban teszi elérhetővé a Fine Living és a Food Network csatornát
Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja
A Vatera.hu új aloldalán, a Vatera Galérián szakértő régiségkereskedők, művészeti galériák kínálják kiváló állapotban fennmaradt, vagy szakszerűen restaurált műtárgyak és lakberendezési tárgyak ezreit. A francia barokk szekrényektől kezdve az ezüst étkészleten át a kortárs alkotásokig terjedő, folyamatosan változó online katalógus minden darabjának eredetiségére garanciát vállalnak a szakértő eladók.
Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők
Bár drámainak tűnik a digitális visszaélésekben ellopott pénzek összege, ám az elektronikus pénzforgalom is drasztikusan bővül. 1 millió forintnyi utalásból 30 forintot szereznek meg a csalók, míg 1 millió forintnyi kártyás fizetésből 383 forintot – ami fájó, hogy a fenti összegnek egyre nagyobb része a kártya- és számlabirtokos kára lesz – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re
Október 11-én pénteken tartják a 7. Service Design Day-t Budapesten, mely az elmúlt években az egyik legfontosabb üzleti konferenciává nőtte ki magát. Az eseményen a szűken vett designer szakma mellett a marketing, HR, piackutatás, vállalati transzformáció, ügyfélélmény, ekereskedelem és az adattudomány képviselői is kaphatnak inspirációt a 10 teremben zajló több, mint 200 előadás alatt.
Innovációs versenyen méretik meg magukat a világ egyetemistái
A Red Bull Basement kezdeményezés a bolygó ifjú koponyáinak ad lehetőséget, hogy kibontakoztassák ötleteiket, ezzel pozitív hatást gyakorolva világunkra. Az egyetemista versenyzők idén a mesterséges intelligenciát is segítségül hívhatják kiemelkedő innovációik megvalósítása érdekében.
Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül
Rengeteget internetezünk, leginkább okostelefonon, és minden második fiatal napi 2-3 órát tölt el chateléssel – derül ki a Yettel országos, reprezentatív kutatásából. Bár minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy gyakrabban használja mobilon az internetet, de még az X generáció 85 százaléka is naponta többször felmegy a netre. A legnépszerűbb közösségi platform továbbra is a Facebook, de a Z generációsok körében a TikTok és az Instagram is hódít.