Az energiapiac mostantól tudhatja, mi lesz holnap
Időutazás statisztikai alapokon
Villamosenergia-, földgáz- és távhőpiacon egyaránt nagy segítséget nyújthat egy új alkalmazáscsomag, melyet az Új Széchényi Terv keretében 1,5 év alatt fejlesztett ki az IP Systems Kft. A Precog-IP névre keresztelt informatikai rendszer csökkenti az energiakereskedők beszerzési kockázatát, előre jelzi a várható energiafogyasztást, s képes kezelni és elemezni a nemzeti villamosenergia-piacok összekapcsolásának jelenlegi, jövőbeni, valamint a kettő közötti átmenetet képező szabályrendszerét.
Nem kézenfekvő összhangba hozni az energia fogyasztását annak termelésével és beszerzésével, hiszen a villanyáram, a gáz és távhő igényt számos tényező, de elsősorban az időjárás befolyásolja. Az ennek kockázatát magukon viselő energiapiaci szereplőknek ezért olyan statisztikai módszerekre van szükségük, melyekkel képessé válnak megjósolni a jövőt. Az IP Systems csapatának volt már elképzelése arról, hogyan lehetne előre jelezni a piaci folyamatokat, így az Új Széchényi Terv keretében sikeresen pályáztak kutatás-fejlesztési támogatásra. Az energiapiacot átfogóan elemző, a kereskedelmi folyamatokat optimalizáló alkalmazáscsomag 100 millió forintnyi állami támogatásból, 109 millió forintos önrész mellett valósulhatott meg.
„Számos hazai energetikai vállalattal felvettük a kapcsolatot, akik ötleteikkel és javaslataikkal járultak hozzá az új rendszer elkészítéséhez, melyen az elmúlt másfél évben 18 fős, matematikusokból, üzleti elemzőkből és fejlesztőkből álló csapatunk dolgozott” – mondta Dr. Zelei István, az IP Systems Kft. ügyvezető igazgatója.A Precog-IP névre keresztelt alkalmazáscsomag 5 területen kínál új lehetőséget a hazai és európai energiakereskedők számára. A Kockázatalapú beszerzés optimalizációs modul úgy tesz javaslatot a nagykereskedelmi energetikai termékek vételére, illetve eladására, hogy az adott portfólió pénzügyi kockázata minimális legyen. Az Árfolyam- és fogyasztás előrejelzés modul számos tényező egymásra hatását (pl.: hidegebbnek érezzük az időt, ha fúj a szél) figyelembe véve képes a hagyományos, lineáris modelleknél jobb, akár órás előrejelzéseket készíteni.
A Fogyasztói szegmentáció modul segítségével az energiakereskedők homogén fogyasztói csoportokat definiálhatnak akár úgy is, hogy kizárólag a fogyasztás jellegéről (pl.: iparág, telephely stb.) állnak rendelkezésre közelítő információk. A Belső árképzés modul segít megtalálni az optimális beszerzési árat, mégpedig azt figyelembe véve, hogy az energia beszerzése a teljes portfólió fogyasztása alapján történik, miközben az árazás az egyes fogyasztók szintjén. Végül a Piac-összekapcsolás modul az Európai Unió céljaival összhangban a nemzeti villamosenergia-piacok összekapcsolását modellezi a jelenlegi, a jövőbeni, valamint a kettő közötti átmenetet biztosító hibrid modellben.
Előrejelzési hibahatár 4% alatt
„Az alkalmazáscsomag működését már sikeresen teszteltük múltbéli adatok felhasználásával. Az Árfolyam- és fogyasztás előrejelzés modul például képes volt 4 százalék alatti hibahatárral megjósolni az országos villamosenergia-rendszer várható terhelését a nyári időszakban” – tette hozzá Dr. Zelei István. Az IP Systems már most komoly érdeklődést tapasztal a rendszer iránt, mely egyaránt alkalmas a hazai és európai energiapiaci szereplők fogyasztási és beszerzési döntéseit támogatni.
Kapcsolódó cikkek
- MBA alapító az IP Systems új ügyvezetője
- Az IP Systems készíti a svájci Alpiq régiós energiakereskedelmi megoldását
- Hamarosan jövőbe láthatnak az energiakereskedők
- Izzadságból termel energiát a tetoválásszerű bioelem
- Az ABB együttműködik a Fejlesztési Minisztériummal a hazai elektromos autózás fejlesztésében
- Jordániában épít távvezetékeket az MVM
- Napelemes kiserőművet építettek ki a BGF gazdálkodási karán
- Magyar szoftver vezérli a horvát gáztárolót
- Szaklap vizsgálta meg az energia-megtakarítást ígérő készüléket
- Átalakulóban a hazai energiapiac
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.