Hogyan hat a kommunikációs technológiák használata a családi kommunikációra?
Az iskolakezdéssel aktuálissá válik a kérdés, hogy hogyan kommunikálnak egymással a családok, akik a nap nagyrészét külön töltik egymástól? Aki valaha is elgondolkodott már azon, hogy milyen hatással vannak a kommunikációs technológiák a modern családok életére, annak érdekes olvasmány lehet az Ericsson ConsumerLab legújabb kutatása. Tény, hogy a kommunikáció mennyisége növekszik, ugyanakkor arányaiban kevesebb lett a beszélgetés és több a szöveges üzenet. Márpedig akármilyen hihetetlen, a gyerekek valójában több időt szeretnének személyesen eltölteni a szüleikkel.
Akutatás, amely „Hozzuk közelebb a családokat” címmel jelent meg, azt mutatja be, milyen hatást gyakorol a kommunikációs technológiák terjedése a családi kommunikációra; megvizsgálja, hogyan kommunikálnak egymással a családtagok személyesen vagy különböző technológiák segítségével, és felteszi a kérdést, hogyan alakította át a családok életét a technológia. Az Ericsson ConsumerLab kutatói az adatfelvételt családi fókuszcsoportokkal, és szülőkkel az otthonukban folytatott interjúk során végezték, ezt egészítette ki egy online felmérés is, több mint 1000 kitöltővel.
A mobiltelefon tökéletes eszköznek látszik arra, hogy az elfoglalt, ingázó, iskolán kívüli tevékenységekre rohanó családtagokat, a nap folyamán összekapcsolja egymással. A családok többsége azt állítja, hogy az ilyen jellegű technológiák alkalmazásával többet kommunikálnak egymással, jobban megismerik egymást és az a tapasztalatuk, hogy a technológia hét közben jelentősen megkönnyíti az élet mindennapi dolgait és a logisztikát.
A mobilkommunikáció azt jelenti – legalábbis elméletben –, hogy a gyerekek és a szülők bármikor felvehetik egymással a kapcsolatot, amikor egymástól távol vannak.
A családi étkezések és a gyerekek iskolába vitelére fordított idő értékes együtt töltött időnek számítanak. Ugyanakkor a családtagok között zajló mobilkommunikáción belül a hanghívások alkalmazása már háttérbe szorult a szöveges üzenetek mögött, amelyek aránya az elmúlt évben tovább nőtt. Az SMS biztosítja, hogy az üzenetek a család valamennyi tagjához könnyen és gyorsan eljussanak.
Ugyan még nem jellemző, de a családok egy része alkalmazásokat használ az egymás közötti kommunikációra, mint pl. a WhatsApp. A számok azt mutatják, hogy azok a szülők, akik igénybe veszik ezeket a szolgáltatásokat, ötször többet kommunikálnak egymással, és nyolcszor többet a gyerekeikkel. A gyerekek azonban olyan kommunikációs platformokat is használnak, mint az Instagram és a SnapChat, különösen, ha a barátaikkal szeretnének kommunikálni.
Nem meglepő, hogy az új kommunikációs szolgáltatásokkal a szülők számára újfajta aggodalmak is megjelentek. A jelentés szerint a szülők manapság új szabályokat fektetnek le és hatékonyabb felügyeletet gyakorolnak a gyermekeik eszközei felett. Mivel a mobileszközök egyre fontosabbak lesznek számunkra, egyre nagyobb kérdés az is, hogy mikor és mennyit használjuk azokat. A szülők és gyermekek kétharmada egyetért abban, hogy ez újfajta töréspontot jelent a családon belül, mely vitákhoz vezethet. Az okostelefonok generálhatják a legtöbb problémát.
A megkérdezett családok 72 %-a mondta azt, hogy a mobiltelefon használat korlátozását alkalmazzák büntetés gyanánt is.
A kommunikációs technológiák összességében pozitív hatással vannak ugyan a családokra, ugyanakkor vannak bizonyos árnyoldalai.
A tanulmányból kiderül, hogy tudatában kellene lennünk annak, hogy a telefonunk és a tabletünk iránti megszállottságunk értékes időt rabol el a családunktól. A gyerekek hét közben több személyes kommunikációt szeretnének a szüleikkel, márpedig a kommunikációs technológia erre nem nyújthat megoldást.
A „Hozzuk közelebb családokat” című jelentést teljes terjedelmében itt olvashatják el.
Kapcsolódó cikkek
- Indul Európa első UHDTV-csatornája
- Ericsson-technológiával indul Európa első UHDTV-csatornája
- Itt az első hálózatba kapcsolt buszmegálló
- Öt év múlva a fejlett mobiltechnológia általánossá válik az egész világon
- Duplájára növeli a letöltési sebességet az Ericsson fejlesztése
- Az Ericsson nyitott innovációs teret alapít Budapesten
- Felhőből nézhetünk videót az Ericssonnal
- Csökkent az Ericsson nyeresége
- Még egyszerűbb mobil kommunikáció a Novell megújult termékeivel
- 5 app viszi a mobil adatforgalom többségét
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.