Magyarország első virtuális állásbörzéje

Wesselényi Andrea, 2000. október 13. 23:21
Elérkezett az őszi állásbörzék időszaka, és ezúttal a szokásos egyetemi események mellett egy újszerű kezdeményezéssel találkozhatnak a karrierpiac résztvevői. Ahogyan az állásközvetítő-piacon már megtörtént, most itt is megjelent egy hagyományos szolgáltatás internetes alternatívája. Az újdonságról, nevezetesen az első hazai virtuális állásbörze részleteiről Balázs Attilát, a Job4Smarts Kft. vezetőjét kérdeztük.
- Mit takar pontosan a virtuális állásbörze kifejezés?

- A virtuális állásbörzével kapcsolatban fő gondolatunk, hogy a hagyományos állásbörzék és internetes állásközvetítő oldalak előnyeit ötvözve, földrajzi és időbeli határok nélkül segítsünk a munkaadóknak az ideális munkaerő kiválasztásában. Hasonlóképpen az egyetemi állásbörzékhez, mi is teret adunk a jól képzett szakembereket toborzó vállalatoknak, ahol kapcsolatot tudnak teremteni jövőbeni potenciális munkavállalóikkal. Ez a tér a mi esetünkben azonban nem egy zsibongó aula, hanem egy két héten keresztül napi 24 órában elérhető és praktikusan használható website lesz.

- Kiállítóként már több állásbörzén is láthattuk az online állásközvetítőket, köztük az Önök cégét is. Milyen tapasztalatokat szereztek ezeken a rendezvényeken, és mennyiben játszottak szerepet ezek a tapasztalatok az online állásbörze elindításában?

- A Job4Smarts Kft. az elmúlt évben több egyetemi állásbörzén is részt vett, így aztán saját bőrünkön tapasztaltuk meg e rendezvények előnyeit és hátrányait. Az állásbörze jó alkalomnak bizonyult a munkavállalókkal való személyes kapcsolatteremtésre, csakhogy tapasztalatunk szerint az érdeklődők nagy létszáma viszonylag rövid időre és szűk helyre koncentrálódik, aminek számos hátrányát tapasztaltuk. Emellett elégedetlenségünk elsősorban a költséghatékonyságból adódott. Igen borsos árú standbérlet mellett úgy éreztük, nem kaptuk meg azt a technikai és egyéb támogatást, amellyel igazán sikeressé tudtuk volna tenni részvételünket. Ekkor érlelődött meg bennünk az online állásbörze gondolata.

- Ahogyan a szakmai kiállításokon ez általában jellemző, a részt vevő vállalatok általában nem a közvetlen haszon reményében, hanem elsősorban a részvétel által biztosított PR-érték miatt költenek sokszor akár irreálisnak tűnő összegeket standbérletekre. Vajon az internetes megjelenés képes helyettesíteni ezt az értéket?

- Igen, az állásbörzéken való megjelenésben valóban nagy szerepe van a PR-nek. Úgy gondoljuk azonban, hogy ma már az interneten való megjelenésnek is egyre erősebb a PR-értéke, főleg ha a cég kompletten, saját arculatát mutatva tud bemutatkozni. Éppen ezért törekedtünk arra, hogy online állásbörzénken lehetőséget adjunk a hirdetőknek egyéni megjelenésre. Minden kiállító egyedi grafikai megoldásokkal helyezhet el cégismertetőt, amelyben bemutathatja cége eddigi eredményeit, piaci helyzetét, célkitűzéseit, azokat az információkat, amelyek segítségével vonzóvá teheti a vállalatnál befutott karriert a jövő szakemberei számára.

- Ugyanez a funkció az állásközvetítők szolgáltatáscsomagjaiban is megtalálható. Mennyiben tud mást, többet nyújtani az online állásbörze, mint a már ismert online állásközvetítő oldalak?

- Valóban nagy az átfedés. Ami a különbséget adja, az éppen a karrierpiac kiállításjellegében van. A karrierpiacon hirdető cégek nem csupán konkrét állásajánlatokkal, hanem komplett céges bemutatkozással vannak jelen, a körbenéző fiatal diplomások tehát mintegy feltérképezhetik az őket váró vállalatokat, közelebbről megismerhetik az adott céget. Az adott cég iránt érdeklődő leendő munkavállaló akkor is elküldheti önéletrajzát a neki tetsző vállalatnak, ha az éppen nem hirdet konkrét állást, de a cég szelleme, célja, működése valami miatt szimpatikus számára mint leendő munkahely.

- Milyen közvetlen előnyei vannak az online állásbörzének az álláskereső szempontjából?

- Úgy gondoljuk, hogy a karrierlehetőséget keresők részére csak akkor mondható sikeresnek egy állásbörzén való részvétel, ha az aktív, tehát ha megvalósul a potenciális munkaadókkal való konkrét kapcsolatfelvétel. A hagyományos állásbörzére jellemző, hogy az érdeklődők egy része képtelen eljutni az őt érdeklődő vállalat képviselőjéhez, vagy azért, mert nincs türelme sorban állni, vagy egyszerűen kényelmetlenül érzi magát, netán valamilyen időbeli korlát miatt el sem jut az adott rendezvényre. Az online állásbörze ezeket a hátrányokat segít kiküszöbölni: a kéthetes időtartam lehetőséget ad mindenkinek, hogy a számára kényelmes időpontban, minden frusztráció nélkül nézelődjön, jelentkezzen be önéletrajzával, kérdéseivel a cégekhez. Fő érvünk az online állásbörze mellett tehát a kényelem, a praktikum, a hirdetők felé pedig a jobb költséghatékonyság.

- Milyen konkrét szolgáltatásokat kínálnak az érdeklődő munkavállalók és a hirdetők számára?

- A pályázók számára könnyen használható böngészési lehetőséget kínálunk a cégismertetők között. Pályázatát mindenki az általa kiválasztott (akár több) vállalat részére küldheti el. A hirdető cégek számára adatbank-hozzáférést biztosítunk, a beérkező önéletrajzok közül a humánszakember egyéni szempontjai szerinti szűkítéssel választhatja ki a számára megfelelő jelölteket.

- Milyen sikert várnak az első online állásbörzétől?

- Az általunk megkeresett munkaadók többsége kézenfekvőnek találta az ötletet, és jelentkezett a virtuális kiállítók közé, mások pedig az ötlet helyeslése mellett úgy döntöttek, kivárják az első rendezvény tapasztalatait, és annak ismeretében vesznek majd részt a következő online állásbörzén.

- Ezek szerint a rendezvényt nemcsak egy alkalomra tervezik. Milyen gyakorisággal szerveznek a jövőben hasonló állásbörzéket?

- Az állásbörzék igazi nagy idénye a tavasz, úgy gondoljuk, hogy akkorra érik be igazán az ötlet, és addig még sok fejlesztést tervezünk. Ez az első, mondhatjuk, kísérleti rendezvény, amelyet terveink szerint egy újabb követ majd tavasszal, amikor már komolyabb tapasztalat birtokában tudjuk kiszolgálni a kiállítókat és a virtuális standokon körbenéző pályázókat. Meggyőződésünk, hogy az online

állásbörze a munkaerő-kiválasztás hatékony eszközévé fog válni. Hosszú távon el tudjuk képzelni, hogy negyedéves rendszerességgel folyamatossá tegyük a rendezvényt.

- Végül mindazok számára, akik kíváncsiak a kezdeményezésre, kérem, mondja el, hol és mikor próbálható ki az első magyarországi virtuális állásbörze.

- A www.karrierpiac.hu domainnév alatt érhető el az online állásbörze, a honlap egyelőre csak a meghirdetett két hét folyamán, tehát 2000. október 16-ától 30-áig várja az érdeklődőket.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Utazási konferencia az Angyalok városában

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59