Mekkora szerephez jut a lakásfelújításban az intelligens otthon?
A magyar lakosság lakás-, illetve házfelújítással kapcsolatos szokásait vizsgálta a Legrand Zrt. szakmai tapasztalatára építve a KutatóCentrum. A reprezentatív felmérés vizsgálta azt, hogy az energiatakarékos, innovatív, intelligens-otthon megoldások milyen szerepet játszanak a korszerűsítésben.
Kifejezetten energiahatékonysági célú felújítást a felmérésben résztvevők harmada végzett, azonban további 41 százalékuknak vannak ilyen irányú tervei a következő egy évben.
A válaszadók véleménye megoszlik arról, hogy mely energiahatékonysági beruházással lehet a legtöbb energiát spórolni. A megkérdezettek harmada a hőmérséklet-szabályozást, negyede a világításvezérlést véli a legeredményesebbnek, 19 százalékuk pedig az energiafogyasztás mérők és visszajelzők beszerelését érzi a legjobb választásnak. A kutatás arra is választ adott, hogy a villamossági rendszerek felújításához szükséges termékek kiválasztásakor a felújítók számára a legfontosabb szempont az energiahatékonyság, ezt követi csak a termék ára.
A korszerű megoldásokkal kapcsolatos attitűdöket vizsgálva kiderült, hogy a válaszadók többsége egyetért abban, hogy ezek beszerelése általában ugyan plusz költséggel jár a felújítás során, használatukkal viszont hosszabb távon megtakarítást lehet elérni. A megkérdezettek 39%-a véli úgy, hogy a jövőben „intelligens otthonokban” fog élni, ahol a lakás állapotát és elektronikus berendezéseit (lámpák, rádió, tv, redőny, hőmérséklet, stb.) is központilag vagy interneten keresztül pl. okostelefonról vezérelheti majd és életmódjához igazíthatja.
Az átalakítást végzők kiemelten fontosnak tartják az energiahatékony megoldásokat, sokan azonban úgy gondolják, nem engedhetik meg komplex rendszerek kiépítését. A felújítók többsége ezért inkább lépésről lépésre, a korábbi rendszerek energiatakarékosabbra cserélésével vagy kisebb berendezések (hőmérséklet-szabályozás, világításvezérlés) fokozatos installálásával igyekeznek otthonukat minél fenntarthatóbbá tenni.
Károlyi László, a Legrand vezérigazgatója a felmérés alapján úgy véli, hogy sokan még mindig futurisztikus újdonságként gondolnak az intelligens lakások megoldásaira és tartanak a kiépítés anyagi vonzataitól, holott az ilyen rendszerek már a magyar piacon is megfizethetők és beszerezhetők, hosszú távon pedig, a kényelem mellett, egyértelmű megtérülést is hoznak a tulajdonosoknak.
Kapcsolódó cikkek
- CES 2016: az okos otthonok „agyának” ígéri az LG a SmartThinQ Hubot
- Az intelligensotthon-piacon próbál szerencsét a szülinapos Honor
- Energetikai portál indult az energiatudatosság növelése érdekében
- Mintegy 500 millió forintból vált energiatakarékosabbá egy magyar számítástechnikai cég
- Milyen kockázatokkal járnak az intelligens otthoni készülékek?
- Energiafelhasználást optimalizáló rendszert fejlesztett egy magyar cég
- Gyerekjáték lesz okosotthonunk irányítása
- Egyszerűen kezelhető intelligens otthonokba szánt LG termékek az IFA-n
- Az ABB üzembe helyezte a világ első ökohatékony gázzal szigetelt kapcsolóberendezését
- A Facebook új alkalmazása az energiahatékonyság szolgálatában
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.