AT&T - újjászervezés

MTI Sajtóadatbank, 2000. október 26. 09:55
Az AT&T amerikai távközlési óriásvállalat megerősítette azokat az értesüléseket, miszerint újjászervezi önmagát, és önállóan gazdálkodó utódvállalatokat hoz létre az eddigi konglomerátumból.
Az üzleti telefonszolgáltatások üzletága marad a "magvállalat", és teljesen önálló életet kezd a mobil üzletág, valamint a kábeles szolgáltató üzletág. Az egyéni fogyasztói telefonszolgáltatási üzletág csak korlátozott mértékben különül el: kapcsolata az üzleti telefonszolgáltatással (a magfunkcióval) szorosabb marad, mint a magfunkció és a mobil, illetve a magfunkció és a kábelüzletág közötti kapcsolat. Ez érthető, hiszen mind az üzleti, mind az egyéni fogyasztói telefonszolgáltatási ág ugyanazt a hálózatot használja tevékenysége során - bár az előbbi inkább napközben, az utóbbi inkább este bonyolít le nagyobb forgalmat, és ez elvben lehetővé tenné a hálózat időbeli megosztását és a teljes elkülönülést is. Mindenesetre az egyéni fogyasztói üzletág is elkülönül annyira az üzleti telefonszolgáltatástól, hogy saját elnök-vezérigazgatója lesz, és külön-külön mérhetővé válik a két üzletág piaci megítélése.

Az AT&T korábbi történetének legnagyobb jelentőségű "átlényegülése" 1984-ben következett be, amikor a trösztellenes törvény alapján elrendelték a telefonszolgáltató mammutvállalat feldarabolását: az AT&T "csak" a távolsági telefonszolgáltatást tarthatta meg magának, a helyi telefonszolgáltatásra pedig regionális Bell utódvállalatokat ("baby-Bell" cégeket) hoztak létre. A mostani "osztódással szaporodást" az AT&T két év alatt akarja megvalósítani.

Az AT&T feldarabolása lényegében C. Michael Armstrong vezérigazgató eddigi stratégiájának teljes csődjét bizonyítja. Armstrong az elmúlt évben - összesen mintegy száz milliárd dollár értékben -sorra vásárolt fel kábel- és mobilvállalatokat, hogy nagy sávszélességű hang-, kép- és adatáramoltató behemótvállalatot tudjon kialakítani. Miután azonban a távolsági telefonszolgáltatásban az egymással versengő szolgáltatók hallatlanul lenyomták az árakat, az új üzletágak nem voltak képesek arra, hogy lépést tartsanak a veszteségek pótlásával. Az AT&T január óta 70 milliárd dollárt veszített értékéből a tőzsdén.

A mostani döntés lényegében arra hivatott, hogy az AT&T-ből leválasztandó üzletágak - vagyis a kábel- és a mobilüzlet - megszabaduljanak a pótlólagos tőkeforrások keresése során eddig tapasztalt azon nehézségtől, ami abból fakadt, hogy az AT&T-t mindenki "alapvetően" távolsági telefonszolgáltatónak tekintette.

A kommunikációs iparág egyik szakértője szerint az AT&T várhatólag a távolsági telefonszolgáltatásban megpróbál majd árakat emelni, és igyekszik jobban élni azzal a helyzeti előnyével, hogy saját maga hatalmas vonalkapacitás fölött rendelkezik. Az eddigiek során főként olyan kisebb telefonszolgáltató vetélytársak ellenében veszített teret, amelyek csak bérelnek vonalakat, maguk nem rendelkeznek kiterjedt hálózattal.

Az üzleti és az egyéni fogyasztói telefonszolgáltatás üzletágának - nem teljes leválasztást eredményező, de azért az elkülönített részvényjegyzés lehetőségét megteremtő - elhatárolása megadja majd a befektetőknek azt a lehetőséget, hogy válasszanak: az üzleti, avagy az egyéni fogyasztói ágazatba akarnak-e invesztálni. Vagyis az AT&T igyekszik megteremteni a feltételeket ahhoz, hogy a piac pontosabban kijelölje, mely üzletágának van, és melyiknek nincs nagy jövője.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01