Az ár számít, a környezettudatosság csak másodlagos a hazai nyomdaipari megrendeléseknél
A hazai nyomdáknak még nem hoz akkora forgalomnövekedést a környezettudatos működés, mint a nyomdai vállalkozásoknak Európa más területein.
Ennek ellenére a zöld gondolkodás alapértékké vált az elmúlt évtizedben nálunk is, és a modernizáció, az új technológiákra való átállás révén évről-évre csökken a káros anyag kibocsátás a magyar nyomdaiparban. Egyúttal a szektor környezettudatos erőfeszítéseinek elismeréseként hat évvel ezelőtt megalapították idehaza a GPwA – Zöld Díjat, amelyet idén októberben is átadnak az Év Zöld Papírkereskedője, az Év Zöld Nyomdája és az Év Zöld Csomagolóanyag-gyártója kategóriákban.
„Még nem lehetünk száz százalékosan elégedettek a magyar helyzettel. Miközben a hazai nyomdák, néha erőn felül igyekeznek megfelelni a környezetvédelmi kritériumoknak, addig a megrendelői oldalon a környezettudatos hozzáállás elismerése jóval kevesebbet nyom a latba, mint az alacsony ár.” – fogalmazta meg dr. Schulz Péter, a GpwA - Zöld Díj egyik alapítója.
A piaci szereplőknek is hasonló a tapasztalatuk. A Xerox Magyarország nyomdaipari üzletágvezetője, Major András szintén úgy látja, hogy a hazánkban az árközpontúság rendszerint felülírja a környezettudatos törekvések betartásának fontosságát. A közbeszerzési pályázatoknál például szembeötlő, hogy elvétve találni köztük olyat, ahol az ISO 14001 vagy az FSC tanúsítványok megléte elvárás lenne. Európa más országaiban ez gyökeresen másképp van. A német, a holland vagy a svéd megrendelőknél általában magától értetődő, hogy környezetbarát nyomathordozóra nyomtatnak és ennek megfelelően FSC, PEFC, vagy EU-Ökocímke tanúsítással rendelkező nyomdát keresnek a munkák elvégzésére, így hazánkban jelenleg azon nyomdák számára jelenthet valódi versenyelőnyt a környezettudatosság, akik jelentős mértékben gyártanak exportra.
Sajnálatos tény az is, hogy a zöld nyomdatermékek a környezettudatos gondolkodást kommunikáló multinacionális cégek hazai leányvállalatainál sem kapnak elsőbbséget. „Az ár számukra is döntő, már-már kizárólagos érv megrendeléskor. A hazai nyomdáknak pedig komoly erőfeszítéseket kell tenniük annak érdekében, hogy meggyőzzék a nagyvállalatokat arról, miért érdemes például az újrahasznosított papírt választaniuk a csak elsődleges rostokat tartalmazó papírok helyett. Csak remélni tudom, hogy egyre többen látják be a jövőben azt, hogy a környezettudatosság gazdaságilag is megtérülő befektetés.” – hangsúlyozta dr. Schulz Péter.
Mindezek ellenére a hazai nyomdaipar kitart a zöld működés mellett, és ennek megfelelően minden évben a GPwA-Zöld Díjjal ismerik el a szektor szereplőinek környezettudatos törekvéseit. Évről-évre elsősorban a papír- és nyomdaipar környezettudatosságának fejlesztése terén elért tudatformáló, példamutató eredményeket tüntetik ki. Idén október 18-án hatodik alkalommal adják ezt a díjat az Év Zöld Papírkereskedője, az Év Zöld Nyomdája és az Év Zöld Csomagolóanyag-gyártója kategóriákban.
Kapcsolódó cikkek
- Quocirca: hét éve folyamatosan vezető MPS szolgáltató a Xerox
- Egy gombnyomással fordítanak a Xerox új multifunkciós berendezései
- Űrtechnológiával vértezik fel a jövő mobiljait
- A Xerox segít megragadni a kulcsfontosságú piaci lehetőségeket az idei drupa kiállításon
- IDC: a Xerox idén is vezető munkafolyamat szolgáltató
- A Dow Jones a fenntarthatóság terén a vezető vállalatok közé sorolta a Xeroxot
- A tintasugaras nyomdagépek új korszakába lép a Xerox Magyarországon is
- Repülő nyomdagépek
- A Xerox olyan nyomtatókat alkotott, amiket bárki képes kezelni
- Lendületbe hozza a hazai dokumentumkezelési piacot a Xerox Magyarország
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.