Ezerből tizennyolc (2. rész)

Vén Márton Vén Márton, 2000. november 7. 14:08
A cikksorozat második részéből megtudhatja, milyen hatással van a látogatóban keltett első benyomás a vásárlásra.
Első benyomás

Lassú letöltődés

A látogató internet szolgáltatójánál felmerülő kimaradások ellen nem tehetünk semmit, de ha oldalunk letöltődése megfelelő internet kapcsolat esetén is lassú, úgy jó néhány potenciális vásárlót veszthetünk miatta. A túlméretezett grafikák lehet, hogy jól mutatnak, és természetes igény az is, hogy boltunk főoldalára minél több információt szeretnénk elhelyezni, mégis át kell gondolnunk igényeinket a vásárlók fejével, mert a főoldal a látogatók első benyomásának kialakításában kritikus fontosságú. Senki nem fog 10-15 másodpercnél tovább várni csak azért, hogy tőlünk vásárolhasson. A legnagyobb nyugati portáloknál az oldalak megszokott mérete grafikákkal együtt 25-35 Kbyte. Bár nekünk nem szükséges ennyire szigorúnak lennünk, de egy 50 Kbyte méret feletti főoldal már zavaróan lassan töltődhet le.

Design problémák

Mivel az online boltok látogatóik nagy részét a főoldalon veszítik el, ezért a látvány és a tartalom megtervezését szakemberek segítségével alaposan át kell gondolni. Ha az oldalunkra látogatók számára 5-10 másodpercen belül nem válik főoldalunk struktúrája egyértelművé, akkor nagy eséllyel hagyják el azt. Be kell látni, az interneten mindenfajta információból túlkínálat van. Szinte nincs az a könyv, hardver, vagy elektronikai cikk, amelyet ne lehetne legalább két online boltban megrendelni. Ennek hatására az internetezők elkényelmesedtek, nem hajlandók időt szánni egy újfajta oldalstruktúra megtanulására, inkább odébb állnak, hogy egy könnyebben átlátható kereskedőnél próbáljanak szerencsét.

Sok cég szeretné, ha boltja látványosan más lenne, mint a korábbi internet áruházak. Azonban a látogatók számára nem olyan fontos az oldalunk tartalma, hogy időt töltsenek működésének megtanulásával. Akik már néhány boltot meglátogattak korábban, tőlünk is a megismert struktúrát várják el.

Az egyedi arculatra törekvő cégek sokszor egyedi, látványos design-ra törekszenek (felvillanó gombokra, színes animációkra), ahelyett, hogy egyedi, hasznos szolgáltatásokat nyújtanának. Pedig a tetszetős, de lassú letöltődéssel járó design első alkalommal még talán meggyőz néhány látogatót, de mikor már többedszer kell várakoznia egy gombsor letöltődésére, az már nem számít újdonságnak, sokkal inkább zavaró hatású.

Zavaros navigáció

Minél többen találják boltunk navigációját egyértelműnek, könnyen használhatónak, annál többen fogják szívesen használni. Ha viszont kaotikusnak látják, nem találják meg segítségével a keresett termékeket, máshol vásárolnak majd. Bizonyára sokunkkal megtörtént már, hogy egy web oldalon úgy elkeveredtünk, hogy nem találtuk visszafelé az utat, mindenhol csak érthetetlen linkek tömkelege várt ránk, és jobbnak láttuk újra beírni a böngészőbe az oldal címét, hogy előről kezdhessük a felfedezést.

Felhasználóbarát navigációt megvalósítani sokkal nehezebb, mint amilyennek előszörre gondolnánk. Ahogy tüzetesen végignézzük az oldal struktúráját, egyre nagyobb nehézséget jelent az információk megfelelő tagolása, a választási lehetőségek érthető elhelyezése. Mivel az oldal struktúrájának készítői a hosszú munka során annyira megszokják a saját maguk által kigondolt logikát, hogy nem képesek a külső szemlélő esetleges problémáit észrevenni, ezért fontos a használhatósági, vagy felhasználói tesztelés (usability testing). Ez a tesztelés átlagos internetezők reakcióit figyeli egy oldal böngészése kapcsán, és ennek elemzésével javaslatokat tesz az oldal struktúrájának esetleges átalakítására. Mivel az érthető navigáció egy online boltban különösen fontos, ha pénzügyi lehetőségeink nem engedik meg, hogy szakértő céget bízzunk meg a felhasználói teszteléssel, legalább néhány ismerőst kérjünk meg, hogy nézzék végig internetes boltunkat, és meséljék el, mit találnak egyértelműnek, és mely részek azok, ahol elakadnak. Ha az oldal egy része többek számára kaotikus, ne restelljük megváltoztatni, bármennyire is tetszik nekünk.

Tolakodó form-ok

Kevés dolog jobban zavaró, mint mikor egy online boltba való belépéshez előre regisztráltatnia kell magát a látogatónak. Az emberek nem szeretik a form-okat, és nagyon jó okot kell szolgáltatnunk, ha mégis személyes adataik kiadására akarjuk késztetni őket. Ha boltunk szolgáltatásait regisztrációhoz kötjük, akkor valószínűleg az oldalunkon használt leggyakoribb link a böngésző Back gombja lesz.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01