A farmról a hűtőig, együttműködő robotok segítségével
Míg korábban a mezőgazdaságban meghatározó szerepet töltött be az ember által elvégzett munka és kifejtett erő, addig napjainkban a farmoktól sem idegen a széleskörű automatizálás.
Rengeteg olyan tevékenységet találunk ezen a területen, amely a robotok számára is könnyűszerrel elvégezhető. A kobotok (kollaboratív/együttműködő robotok) a monotonitást igénylő feladatokra beprogramozva jelentős, pozitív változásokat hoznak a cégek mindennapjaiba. Javítják ugyanis a termelékenységet, a hatékonyságot, illetve a versenyképességet, a szakképzett munkaerő számára pedig lehetőséget biztosítanak arra, hogy erőforrásaikat máshova csoportosítva összetettebb feladatokra koncentráljanak.
A GNE Farm tulajdonosai munkafolyamataikat megfigyelve arra a felismerésre jutottak, hogy termelésük optimalizálására van szükség. Mivel az emberi erőforrás bővítésére nem volt lehetőségük, ezért robotok telepítése mellett döntöttek. A kiváló minőségű tejet termelő cég azóta a leginkább munkaigényes feladatok ellátására használ robotokat. Korábban a fejés előtti és utáni fertőtlenítést, valamint magát a fejést is gépesítve, azonban emberi munkaerő segítségével végezték, ma már ezeket a folyamatokat együttműködő robotok végzik.
A fejéshez használt ipari robotok kamerával és permetező rendszerrel vannak felszerelve, a folyamat kezdetén egy körülbelül 180 cm hosszú csövet helyeznek a tehén alá, majd a fertőtlenítőszert az állat hasára permetezik. A padlóba épített robotok telepítésének költsége azonban rendkívül magas, az installációs folyamat akár egy hónapig is akadályozhatja a termelést, mivel nagyon komoly szakmai programozás és oktatás előzi meg üzembe helyezésüket. A moduláris robotrendszerek alkalmazása ugyan csökkenti a telepítés időtartamát és költségeit, de a berendezés sokkal nagyobb helyigénnyel jár, ami csökkenti a fejőstandok számát, ezáltal végső soron a termelékenységet is. További hátrány, hogy az ilyen típusú rendszerek különösen veszélyesek áramkimaradás esetén, mert a robot kárt tehet az állatban vagy a létesítményben.
Ezzel szemben a Universal Robots által fejlesztett berendezés körülbelül egy raklap méretével megegyező területen is elfér, működtetéséhez pedig mindössze egy 120 volt erősségű áram összeköttetés szükséges. A rendszer minden fedélzeti tárolóegységet tartalmaz úgy, mint a számítógép, a fertőtlenítő tartály, a szivattyúk, a szelepek, vagy az elengedhetetlen biztonsági funkciók. A berendezés az együttműködő robotok legfontosabb biztonsági előnyeit is magán hordozza, a szenzoroknak köszönhetően nincs szükség védőketrecre, valamint más rendszerekkel szemben az áramkimaradás sem okoz problémát, hiszen a hajlékony kar nem okoz sérülést sem az állatban, sem a fejőállomásban. A telepítés és a kezelés rendkívül egyszerű módon történik, mindössze egy felhasználóbarát érintőképernyőn kell beprogramozni a kívánt mozgásokat és műveleteket. „Nincs jelenleg más robot a piacon, amely garantálni tudná ezt a fajta könnyű kezelhetőséget és biztonságot. Mivel nem szükségesek szakemberek a kezeléséhez, a UR robotok gyorsabb megtérülést eredményeznek.” – mesélt az alkalmazott rendszerről Gerald Niessink, a GNE Farm vezetője.
Nem csak a farmokon segítenek kobotok
A kobotok önállóan végzik feladataikat, de képesek összehangoltan is működni más eszközökkel. Az Orkla Foods svédországi gyárában például UR robotot alkalmaz a vaníliakrémes táskák kartondobozokba rendezéséhez. A robot teljesen önálló működésre képes mindamellett, hogy egy nagyobb folyamat része. A doboz összeállítását, lezárását, és a zsákok megtöltését más gépek végzik teljes összhangban a kobottal. „Fontos követelmény volt, hogy a robot felügyelet nélkül is végezhesse munkáját, de ne jelentsen veszélyt a termelésre vagy munkatársainkra.” – mondta Johann Linné, az Orkla Food vezetője.
Hasonlóképpen a svéd vállalathoz, a Cascina Italia is együttműködő robotot alkalmaz milliónyi tojás mindennapos feldolgozására. A kobot mentesíti az alkalmazottakat a körülményes előkészületi munkáktól és a fizikailag is megterhelő tevékenységektől, továbbá a hatékonyságot is növeli. „Meggyőződésünk, hogy az együttműködő robotok telepítése a legjobb választás egy olyan vállalat számára, mint a miénk. A rendelkezésre álló hely hiánya, és a beruházás költségeinek behatároltsága ellehetetlenítette más robotmegoldások megvalósítását. Az eddigi eredmények kiválóak, várakozásaink szerint egy éven belül megtérül a beruházás költsége, emellett javítottunk a csomagolási folyamatunk minőségén is.” – vélekedett Ruggero Moretti, a Cascina Italia vezetője.
A kollaboratív robotok tehát egyre több iparágban szereznek elismerést, hiszen rengeteg feladat ellátására képesek. A tej kinyerésétől kezdve, egészen a krémes édesség piacra kerüléséig segítik a munkát, tehermentesítve ezzel az embereket, akik ez idő alatt további értékteremtő tevékenység ellátásra képesek. A kobotok növelik a hatékonyságot és a termelékenységet, hosszútávon a vállalat piaci pozíciójának és versenyképességének erősödéséhez vezethetnek.
Kapcsolódó cikkek
- Nyerj robotot az Universal Robots-tól!
- Az edukáció revolúciója
- Több ezren tekintették meg Budapest legnagyobb robotversenyét!
- Az ABB meghirdette az IdeaHub innovációs pályázatot
- Ruandában indul a világ első drón-csomagkézbesítő szolgáltatása
- Robotikába invesztál a Xerox is
- YuMi, az ABB együttműködő robotja nyerte el a “2016 legjobb ipari robotja” címet
- Az ABB a SafeMove2 bevezetésével bővíti kollaboratív robotportfólióját
- Itt az együttműködő robotok úttörőjének legújabb dobása, a Universal Robots+
- Az ABB felvásárolta a robotikai automatizálási megoldásokra szakosodott svéd SVIA céget
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.