CES 2017 – Jó most élni!

Szubjektív benyomások (1)

Laszlo Horvath, 2017. január 30. 14:23

Január legnevezetesebb informatikai eseménye a – már rég nem csupán a szórakoztató elektronikához kapcsolódó – Las Vegas-i CES, ahol mindjárt az év elején kiderül, hogy milyen műszaki újdonságokra kell odafigyelnünk az idén, és mik azok, amik megjelentek ugyan a korábbi kiállításokon, de lassan kikopnak az életünkből. Az online marketing neves szakembere, az Amerikában élő Horváth László - az első leülepedés után - az idei CES látnivalói közül az örökzöld témának számító kijelzőket és az egyre hangsúlyosabbá váló biztonsági kérdéseket érezte a leginkább kiemelésre kívánkozónak, majd - a következő fejezetben - rátér a magyar startup-ok szereplésére. 

Az ötvenedik évet tapossa minden idők leginkább geek-es konferenciája, a most már patinás korba lepő CES. Több, mint tízszer volt szerencsém beleugrani a mélyvízbe és elfelejteni, hogy már nem vagyok gyerek az egyre jobb és szórakoztatóbb, praktikusabb, ügyesebb elektronikus játékok, túrázó felszerelések, tudományos mérőeszközök, hangdobozok, drónok között. Nem állom meg, hogy nosztalgikusan visszanézzek: amikor először küldött az AOL a Consumer Electronics Show elődjének számító COMDEX-re, akkor a Prodigy volt az online király, a Microsoft uralta a desktop-ot, és a jövő nagy ígéretének az interaktív bankos kioszk számított, ahol az alkalmazott a monitoron keresztül beszélgetett a szerencsés számlatulajdonossal.
 

Talán a legörökzöldebb motívum – még mindig, pedig már ennél nagyobb commodity terméket nem tudok elképzelni, hiszen a monitor minden online dashboard alapeleme, és az is marad, ameddig a computeres technológia valami olyat nem ugrik előre, amit szűk agyi keresztmetszetemmel el se tudok képzelni, mert a voice recognition rendszerekhez is illik egy kísérő monitor – szóval talán a legkézenfekvőbb és legunalmasabb termék a kijelző, még akkor is, ha manapság néha már egy szemüvegbe költözik... A kijelző mellett pedig a hozzá tartozó tartalom, vagyis a monitorral valahol egy kategóriába tartozó tévé.
 
7.000 csatorna
 
Először is 7.000 csatorna még Amerikában is nagy szám, ha napi tízet megnéz az ember, akkor is ugye két évbe telne „átlapozni” az összeset. Hát kérem, ennyit sikerült a Westinghouse-nak összeszednie a világ első - Amazon Alexa-val és Fire-rel integrált - új tévéjébe, ami természetesen 4K Ultra HDTV (nem mintha látható lenne a különbség az én gyarló szemeimnek).
 
Micsoda öröm látni, hogy ezek a klasszikus, nagynevű tech brandek, mint a Polaroid, Kodak, Canon elfelejtik feldobni a talpukat, és visszatérnek a titánokat (és a titánokat „disruptoló” startup-okat) felsorakoztató CES-re. Lehet, hogy mégis igazuk van azoknak a business school-os professzoroknak, akik a fejembe verték, hogy nincsen elévült üzlet, csak elévült menedzserek vannak? Mindenesetre a Samsung, LG, Sony, Panasonic mellett nem csak, hogy nem vall szégyent a Westinghouse, hanem vezető szerepbe is tornászta fel magát.
 
Hamar belekezdtünk a monitorokba és a képernyőkbe: a Vízió néhány éve a CES-en debütált, és azóta sem lassult le. A Smartcast technológiájával bármelyik app-ot vagy fotót – videót az okostelefonról fel tudja a használó tenni a nagyképernyőre, a beépített Chromescast (vagy más brandeknél a Roku) elengedhetetlen a magukra valamit is adó okostévékhez.
 
A Sony sem szégyenkezhet: az új Sony család OLED képernyővel, Playstation Vue hozzáférhetőséggel, beépített Google Chromecast Dolby Vision object-based surround decoding technológiával Google Home okos hangszóróval (ami be is tudja kapcsolni a tévét, ha odaszólunk neki) jelent meg. Arról nem is beszélve, hogy a Blacklight Drive technológia nagyon impresszíven változtatja meg a képernyő fényerejét a napszaknak (a napsugarak irányának) megfelelően.
 
Mivel az ezredfordulós generációnak 30%-a már nem használ semmi falba kötött szerkezetet (tévét vagy telefont), az világos, hogy a hagyományos, kábeltévés tévézésnek már régen leáldozott – viszont a streaming és a hagyományos kábel között bonyodalom nélkül, gombnyomásra navigáló okostévék nem hagyják, hogy szemétdombra kerüljenek – és használhatók lesznek az átmeneti korszak után is, amikor minden infó streaming-en keresztül érkezik.

A Jó és a rossz csatája
 
Ha már a történelmet is felidéztük, hadd mondjam el, hogy ez az első olyan shaw, ahol be kellett látnom, hogy még felszínesen sem leszek kepés mindent megnézni. Arról már rég lemondtam, hogy alaposan áttanulmányozzak mindent, akkorára nőtt a CES az évek során, de most már muszáj volt a futó pillantásokról is lemondanom, és erősen válogatni a látnivalók között, hiszen ha úgy adódott volna, bezárnak ide a következő generációs termékeket bemutató standok közé, akkor körülbelül a jövő évi geek jamboree-ig nem is nagyon unatkoznék. Sajnos ebből fakad, hogy még a játszani sem volt időm most, bár a háromdimenziós autóverseny szimulátornak nem tudtam ellenállni, és egy jó félórát eltöltöttem azzal, hogy a virtuális Manhattan-ben kétszáz kilométeres sebességgel száguldottom a Hudson kőrül, ledobva a frusztrációmat azzal kapcsolatban, hogy lemaradok a kiállítás jó részéről, mert csak este 6-ig tart nyitva, és csak öt napig...
 

De miért is a filozófikus alcím, a sötétség és a világosság örök csatájával kapcsolatban? Nagyon egyszerű: most került először reflektorfénybe a cybersecurity – a sötét erők elleni védelem – ezen a globális technológiai fejlesztéseket ünneplő szuper-eseményen. És ez azért elgondolkodtató fejlemény, ezt nem láttam előre a korábbi januári évkezdő konferenciák tapasztalatai alapján. Optimizmus és egyre tökéletesebb innováció – valamint a szervezett hackerek elleni védelem, a ying és a yang, a jó és a rossz küzdelme a technológiában mostantól részei a CES programjának. 
 
Ez persze sok mindennel összefügg. Nem csak azzal, hogy a következő háború tábornokai a biztonságtechnikai szakemberek leszenek is, hanem a tárgyak internetével is, nem mindegy, hogy a telefonnal zárható és nyitható, távvezérelhető lakásunkat vagy éppen az autonóm, vezető nélküli autókat meg tudják-e hack-kelni a bűnőzök, vagy – legalább is jó eséllyel – fel tudjuk-e venni velük a harcot. Ezzel a nagy kérdéssel indul a CES következő ötven éve... 
 
(Horváth László holnap a magyar startup cégek szereplésének bemutatásával folytatja benyomásainak összegzését.)
 

Prim.hu - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az LG ismét a TOP 100 márka között

Az LG Electronics (LG) jelentős előrelépést tett a globális piacon innovatív márkastratégiájával, ennek köszönheti, hogy ismét a legkiemelkedőbb globális márkák között szerepelhet.

2024. október 30. 20:19

Megalakult az ITMP Patrónus Konzorcium az informatikai képzés jövőjéért

Megalakult az ITMP Patrónus konzorcium, egy új, példaértékű és az egész országra kiterjedő együttműködés az informatikaoktatás fejlesztése és modernizálása érdekében. Ingyenes képzést és mentorálást kapnak azok a pedagógusok, akik részt vesznek a konzorcium által támogatott képzési programban. A kezdeményezés közel háromezer informatika szakos tanárnak segít felkészülni a technológiai változásokra, amelyek gyökeresen és gyors ütemben alakítják át a munkavégzést és az oktatást. 

2024. október 24. 15:03

Egyre több vállalat válik kibertámadások célpontjává

Október az Európai Kiberbiztonsági Hónap (ECSM), amelyet 2012 óta az Európai Unió Hálózatbiztonsági Ügynöksége (ENISA) szervez, és 2016-tól Magyarország is részt vesz benne. A kampány célja, hogy egy hónapon át fokozza a cégek kiberbiztonsági tudatosságát, és felhívja a figyelmet az online térben leselkedő veszélyekre. 

2024. október 16. 10:23

Novák Pétert választották meg az MRSZ elnökének

A Magyar Reklámszövetség tisztújító közgyűlése Novák Pétert szavazta meg az egyesület elnökének az elkövetkezendő hároméves ciklusra. Novák Péter 6 év után váltja az elnöki székben Gulyás Jánost, a Wavemaker Hungary vezérigazgatóját. A Premier Kultcaféban tartott közgyűlésen a Reklámszövetség tagsága megválasztotta a 24 tagú Elnökségének tagjait, valamint a Felügyelő Bizottság 3 tagját is. Az MRSZ három alelnöki*  székét a hirdetők delegáltjaként Mérő Ádám, a média szektor képviseletében Vidus Gabriella és a szolgáltató szektorban Gulyás János foglalhatja el a következő időszakban. A közgyűlés kezdetekor a Reklámszövetségben való tisztségviselői munkáktól közel 20 év után búcsúzó Hivatal Pétert a Reklámszövetség korábbi elnöksége a MRSZ Tiszteletbeli Örökös Tag kitüntetéssel jutalmazta.

2024. október 10. 14:51

Új elnököt választott az Ecommerce Hungary

Az Ecommerce Hungary Egyesület elnökének, Dr. Bőgel Györgynek, elnöki mandátuma 2024. szeptember 30-án lejárt, ezért az egyesület küldöttgyűlésének új elnököt kellett választania.

2024. október 7. 11:37

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59