A MÁV átállt az új, hárommilliárdos, informatikai háttérrel támogatott közlekedésfejlesztési rendszerére
8 ezer kilométernyi vágányhálózat és 38 ezres ingatlanállomány kezelésének és karbantartásának irányítását modernizálták
Egységes, a műszaki és az azt támogató gazdasági folyamatokat is magában foglaló vállalatirányítási rendszerre állt át a MÁV-csoport a napokban lezáruló, „Infrastruktúra és gördülő állomány karbantartó szoftver, valamint IT alkalmazás konszolidáció” elnevezésű közlekedésfejlesztési projektjével.
A MÁV-on belül INKA néven emlegetett program értékben és komplexitásban Magyarország egyik legnagyobb fejlesztési projektje; hasonló nagyságrendű szervezési feladat megvalósítása tízévente egyszer fordul elő a nagyvállalatok életében. 1,9 milliárd forintos KÖZOP- és 1,4 milliárd forint értékű IKOP-támogatásból finanszírozta a fejlesztést a MÁV és a MÁV-START alkotta konzorcium.
Az INKA projekt tartalma, fókuszterülete a karbantartás-irányítás és kapacitáskorlátozás-tervezés hatékonyságának növelése, mivel ezek a szakterületek, tevékenységek meghatározó módon járulnak hozzá a már 90 százalék fölé emelt menetrendszerűség további javításához. A hatékonyságnövelést ezen üzleti, működési folyamatok esetében informatikai oldalról egy standard, a legjobb nemzetközi iparági gyakorlatok bevezetését lehetővé tevő komplex szoftveralkalmazási rendszer – az INKA – bevezetése alapozta meg. A több mint másfél éves informatikai fejlesztés végrehajtására a vasúttársaság a közbeszerzés keretében kiválasztott Hewlett Packard Enterprise vállalati szolgáltatások üzletágával (HPE ES, 2017. április 3-ától DXC Technology) szerződött, és szoftverszállítóként az SAP Hungary Kft.-t is bevonták feladat végrehajtásába.
Az INKA értékben és komplexitásban Magyarország egyik legnagyobb fejlesztési projektje; hasonló nagyságrendű szervezési feladat megvalósítása nagyvállalatok életében is tízévente egyszer fordul elő. A nemzeti vasúttársaság életében pedig különösen hangsúlyos, mert fontos része a működését racionalizáló és gazdagosabbá tevő, négy éve elkezdett folyamatoknak.
A mintegy ezermilliárd forint értékű vagyont kezelő MÁV-csoport célul tűzte ki, hogy az infrastruktúra, vagyis az általa működtetetett 8000 kilométeres, nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat-karbantartás irányítása és a kapacitáskorlátozás-tervezés, a 17 ezer épületből és 21 ezer földterületből álló ingatlanvagyon üzemeltetése, hasznosítása, valamint a gördülőállomány kapacitásai magasabb szinten álljanak rendelkezésre, ezáltal a menetrendszerűség és a szolgáltatások színvonala javuljon. A projekt megvalósításával a folyamatalapú működés felváltotta az eddigi szervezetalapú működést. Áttekinthetőbbé váltak az üzemeltetési, karbantartási és felújítási folyamatok, hosszabb távon is kiszámíthatóak az anyag- és gépigények, és három évre előre tudják tervezni a pályakarbantartások során szükséges vágányzári időket. A széttagolt kisebb rendszerek helyett bevezetett integrált struktúra hatékonyságnövekedést és jelentős megtakarításokat eredményez.
A projekt a folyamatok 70 százalékát érinti a vállalatcsoportnál. 140 szervezeti csoportból nyolcszázan vettek részt a megvalósításban, ötszázan a hónapokig tartó tesztelésben, és tavaly november óta 250-en oktatták a komplex informatikai alkalmazáscsomagot használó 4400 felhasználót, akiknek új munkakultúrát is el kellett sajátítaniuk. Az új alkalmazásokhoz szükséges szemléletváltás közép távon a munkavállalók számára is tervezhetőbbé, ezáltal könnyebbé, átláthatóbbá, gyorsabbá és hatékonyabbá teszi a munkát.
„A MÁV-csoport értékes tapasztalatokkal gazdagodott a világ egyik legnagyobb IT-vállalatával, a Hewlett Packard Enterprise szolgáltatási üzletágával végzett közös munka során. A HPE ES nemzetközi vasúti és hazai projektekben szerzett szakértelme a hatékonyabb közösségi közlekedés, a korszerűbb gazdasági és műszaki folyamatok, valamint egy kedvezőbb közlekedési rendszer létrejöttét szolgálja” – jelentette ki a projektzáró rendezvényen Bádonfainé Szikszay Erzsébet, a MÁV Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese. Mivel egy komplex, több területet összefogó informatikai rendszerről van szó, a MÁV nem a nulláról kezdte a fejlesztést, hanem olyan megoldást választott, amelyet sok nagyvállalatnál – többek között külföldi vasúttársaságoknál is – sikerrel alkalmaznak, és amely meghatározott, jól bevált, logikus és szigorú szabályok szerint működik.
„Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy a méretét és üzleti, technológiai komplexitását tekintve a magyar és a közép-európai piacon is ritkának számító projektben partnerei lehetünk a Magyar Államvasutaknak” – mondta Czibók Zoltán, a DXC Technology (korábban HPE ES) magyarországi ügyvezető igazgatója. „A projekt elsődleges célja a vasúti kapacitások hatékonyabb kihasználása, a MÁV folyamatorientált működésének és szervezeti átalakításának támogatása, ezért a sikeres megvalósítás a teljes MÁV működésére hatással van. Nem kizárólag az SAP – mint vállalatirányítási rendszer – bevezetése volt a feladat a MÁV konzorciumi tagjainál, hanem a cégcsoport vállalati architektúráját meghatározó alaprendszerek megújítása is. A projekt részét alkotja még a szolgáltatásalapú architektúrára épülő, Tibco integrációs platform kialakítása, egy új, a teljes vállalati működést átfogó jogosultsági rendszer bevezetése, valamint a MÁV alaptevékenységét támogató Infralife rendszer bevezetése, amelyet többek között az osztrák vasút is alkalmaz, vonalas műszaki infrastruktúrájának nyilvántartására, karbantartására, térképi megjelenítésére.”
A projektzáró rendezvényen Ablonczy Balázs, az SAP Hungary Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a hazai közlekedési szektor élen jár a digitális átalakulásban, melynek legutóbbi példája a MÁV-nál lezajlott fejlesztés. Az egységes SAP rendszer több szinten is javítja a MÁV hatékonyságát, és melynek eredményeiből az utasok leginkább a menetrendek pontosabb betartását fogják észrevenni. A gyártói minőségbiztosítás mellett bevezetett ingatlangazdálkodási rendszer, ahogy a vállalatirányítási megoldás összes többi modulja is, a legjobb nemzetközi gyakorlatokat képezi le a Magyar Államvasutak számára. Ennek keretében kisebb erőforrások bevonásával is üzemeltethetővé válnak a központi működést biztosító folyamatok.
„A MÁV-nál már több éve fut SAP technológia. Megtisztelő, hogy a humánrendszer után a komplex működtetést biztosító vállalatirányítási, karbantartási és ingatlangazdálkodási megoldásunk is hozzájárul a nemzeti vasúttársaság modernizálásához, és támogatja a gazdaságosabb működés elérését” –összegezte az SAP hazai vezetője.
Kapcsolódó cikkek
- Már kétszázezernél is többen használják a Vonatinfó applikációt
- Átfogó programot indít a kormány az informatikus utánpótlás biztosítására
- Több száz jelentkezőből kerülnek ki a legjobbak az új képzési modellben
- Óriási informatikai fejlesztés a Waberer’s csoportnál
- Legyél Te is Informatikus! – Informatikai Oktatási Konferencia 2017
- Mesterséges intelligenciával is bővül az SAP vállalatirányítási rendszere
- Számítógépeket adományozott a LeasePlan a programozás iránt érdeklődő gyerekek számára
- Otthoni munkát a női programozóknak!
- Felhőtechnológia, digitális átalakulás: térítésmentes IT tanfolyam indul fiataloknak
- Egyre fontosabbak a partneri minősítések az IT-szektorban
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.