Google: Bagoly-algoritmussal a hamis hírek ellen
A Google hivatalos oldalán jelentette be Bagoly-projektjét, amely a hamis, és erőszakos tartalmakkal veszi fel a harcot. A vállalatot sok támadás érte az utóbbi időszakban, hogy találati listáján előkelő helyen jelennek meg a hamis hírek, vagy akár erőszakra buzdító tartalmak. Különösen az amerikai elnökválasztás időszakában érte sok kritika a keresőóriást.
A Google a tegnapi napon közleményben jelentette be azt a lépéssorozatot, amelynek célja, hogy hosszú távon kiszűrjék ezeket a tartalmakat a találati listáról.
A nyilatkozat szerint a Google indulása óta küzd azokkal, akik igyekeznek kijátszani rendszerét. Ezeket a problémákat a Google korábban sikeresen kezelte, a mostani kihívás ugyan némileg más, de a cél ugyan az: releváns és jó minőségű találatokat adni a felhasználóknak.
A Google ennek érdekében három területen avatkozik be, amit a nemzetközi keresőoptimalizálással foglalkozó portálok a „három csapás”-nak neveztek el. A Google belső berkeiben a Bagoly-projekt elnevezést használja – írja az ite.hu SEO hírportál.
Az első csapás: a keresőalgoritmus módosítása
Az első terület a keresőalgoritmus módosítása, annak érdekében, hogy a megbízható oldalak kerüljenek feljebb a találati listán, és az alacsony-minőségű oldalak hátrébb sorolódjanak. A Google szokása szerint erről részleteket nem árult el, de Gary Illyés a Google magyar nyelvű szóvivője annyit elmondott, hogy ez a módosítás nem hozza hátrányba a kisebb szerkesztőségeket, sem az új oldalakat, a nagy tartalomszolgáltatókkal szemben.
Ennek az akciónak a része az is, hogy módosították azt az iránymutatást, amellyel humán értékelők tízezrei értékelik a weboldalakat. Most már az iránymutatás kitér a hamis tartalmakat közlő oldalak azonosítására is. Az így elkészülő értékeléseket a Google később az algoritmusai módosítására használja fel.
Illusztráció: ite.hu
Felhasználói visszajelzések
Komoly gondot jelent a Google számára az is, hogy a keresés során megjelenő javaslatok között sok sértő, vagy éppen hamis javaslat is megjelenik. Ezt a funkciót nevezik automatikus kiegészítésnek, és rendkívül hasznos, ám mivel a korábbi keresések alapján javasol a Google, ezért olykor bántó, vagy rasszista javaslatok is felkerülnek a listára.
Mostantól a Google-nek egy azonnal megjelenő űrlapon lehet jelenteni a hamis, vagy sértő javaslatokat és meg lehet adni azt is, hogy mi az oka a jelentésnek.
Ehhez hasonlóan a kiemelt részletek funkciónál is lehetőség lesz jelezni a politikailag nem korrekt tartalmakat. Ez a funkció egy-egy keresés esetében ad azonnali választ valamely weboldal tartalmát felhasználva. Azonban ez a funkció is automatikusan gyűjti a tartalmakat, és emiatt olykor hamis tények, vagy éppen rasszista tartalmak jelennek meg az azonnali válaszok között. Most már itt is lehetőség lesz jelezni a nem megfelelő válaszokat.
A Google azt ígéri, hogy ezeket a visszajelzéseket felhasználja az algoritmusai finomítására, így ha nem is azonnal, de idővel ezek a tartalmak eltűnhetnek a találati listáról.
Nagyobb nyitottság
Végül harmadik elemként a Google azt is vállalta, hogy nyílttá teszi mely tartalmakat tart elfogadhatatlannak. A Google korábban sohasem tette egyértelművé, hogy melyek azokat a tartalmak, amelyek nem elfogadhatóak számára, azokat leszámítva, amelyek egyértelműen jogszabályokat sértenek. A mostani bagoly-projekt keretében nagyobb nyitottságot vállalt, és egyértelművé tette azokat az irányelveket is, amelyek alapján egyes kifejezések nem jelenhetnek meg az automatikus kiegészítésekben. Ezek az alábbiak:
- nyíltan szexuális, vagy vulgáris kifejezések
- csoportok vagy egyes személyek ellen irányuló, gyűlöletkeltő kifejezések
- erőszakos kifejezések
- bűncselekményre, vagy veszélyes tevékenységre ösztönző kifejezések
Mi várható?
A Google becslése szerint a kereséseknek csupán 0,25%-ában találkozhatunk a fenti problémákkal, ám ez tekintve a Google forgalmát mégis napi szinten több milliós, vagy tízmilliós nagyságrendet jelez. A Google már tavaly elkezdte módosítani algoritmusait, a mostani bejelentés ennek a lépéssorozatnak a része. Várhatóan a jövőben fokozatosan tűnnek majd el a politikailag nem korrekt tartalmak a találati lista tetejéről.
Kapcsolódó cikkek
- AMP: Gyorsabb a mobilos netezés
- A világ legnagyobb modellvasútján nézhet szét a Street View-val
- A Google kiterjeszti Digital Workshop programját a magyar kis- és középvállalkozásokra
- A Google feltörte a 2012 előtt használt elektronikus aláírásokat védő algoritmust
- A Google támogatásának köszönhetően indul a KódKlub, a Technológiai Oktatásért Alapítvány új projektje
- Három új programot indít a Google a magyar startupok támogatására
- 2016-ban sport eseményekre és filmekre kerestek legtöbben a magyarok
- 1 milliónál is több Google-fiók biztonságát veszélyezteti a Gooligan, az új, Android készülékeket támadó rosszindulatú program
- Egyre többen keresik a Black Friday akciókat Magyarországon
- Még mindig a Google hozza a legtöbb vásárlót a webáruházaknak
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.