Kutatás: az informatika nem, a Facebook és a böngészés viszont lázba hozza a nyugdíjasokat
Az 50 felettiek harmadának van csak okostelefonja
A magyar nyugdíjasok több mint fele egyáltalán nem rendelkezik számítástechnikai eszközökkel, hat nyugdíjas korúból pedig mindössze egy tudja használni a legalapvetőbb számítógépes irodai alkalmazásokat – derült ki a 4Life Direct biztosításközvetítő az Internet Világnapja (május 18.) alkalmából készített felméréséből.
Az 50 felettiek körében végzett országos reprezentatív kutatás szerint e korosztály 84 százaléka akkor sem venne részt számítástechnikai képzésen, ha az ingyenes lenne. A közösségi média, az online hírolvasás, az e-mailezés és az internetes böngészés viszont nemcsak a még aktív 50 felettiek, hanem a nyugdíjasok körében is hasít: a valamilyen kütyüvel rendelkezők kétharmada fent van a Facebookon, háromnegyedük pedig rendszeresen olvas híreket az interneten. Okostelefonja viszont csupán az 50 év felettiek harmadának van, és azt többségében csak telefonálásra és sms-ezésre használják.
A 4Life Direct az Internet Világnapja alkalmából készített felmérésében arra kereste a választ, hogy milyen számítástechnikai eszközökkel rendelkeznek az 50 év felettiek (a még aktívak és a már nyugdíjasok), azokat jellemzően mire használják, valamint hogy hajlandóak lennének-e bővíteni informatikai ismereteiket.
Minden ötödik nyugdíjasnak van okostelefonja
A megkérdezett 50 év felettiek 60 százaléka rendelkezik valamilyen számítástechnikai eszközzel (asztali számítógép, notebook, táblagép, okostelefon), ugyanakkor jelentős különbség mutatkozik a még aktív ötven felettiek és a nyugdíjasok eszközellátottságában. Míg előbbiek 85 százalékának van valamilyen IT eszköze, addig a nyugdíjasok több mint felének (52%) semmilyen számítástechnikai készüléke nincs. Az ötven felettiek körében összességében az asztali számítógépek és a laptopok a legnépszerűbbek (35, illetve 34 százaléknak van), okostelefonnal azonban már csak a megkérdezettek 30 százaléka rendelkezik. Minden ötödik nyugdíjas használ okostelefont, 53 százalékuk pedig vagy laptopot, vagy asztali számítógépet. A még aktív ötven felettiek körében ez az arány lényegesen magasabb, e korcsoport több mint felének van asztali gépe és/vagy laptopja, 51 százaléknak pedig okostelefonja is.
A kutatás alapján a számítógépes eszközellátottságot érdemben befolyásolják a jövedelmi viszonyok, valamint kisebb mértékben a lakóhely: minél alacsonyabb valakinek a jövedelme, annál kevésbé valószínű, hogy rendelkezik IT eszközökkel; a fővárosban élő 50 felettiek pedig lényegesen magasabb arányban rendelkeznek okostelefonnal (41%), mint a vidéki városokban (30%), és főként a kistelepüléseken élők (25%).
A böngészés és az e-mailezés a leggyakoribb
A számítástechnikai eszközzel rendelkező 50 év felettiek legnagyobb arányban internetes böngészésre és tájékozódásra (78%), levelezésre (74%), hírek olvasására (73%), a Facebook vagy egyéb közösségi oldalak látogatására (64%), online társalgásra (49%), valamint hivatalos ügyek intézésére (47%) használják azokat. Ezen a téren az elektronikus levelezésben és az online ügyintézésében van szignifikáns eltérés a még aktív 50 év felettiek és a nyugdíjasok között. Az előbbiek 84 százaléka használja levelezésre eszközeit és 57 százalékuk online is intéz hivatalos ügyeket, míg az utóbbiak csupán 66 százaléka küld e-maileket és sokkal kevésbé népszerű körükben az internetes ügyintézés is (37%).
Az 50 felettiek mindössze 36 százaléka tudja jól, vagy valamennyire használni a legismertebb irodai számítógépes alkalmazásokat, a levelezőprogramokat és az internetes böngészőket viszont lényegesen nagyobb arányban tudják kezelni (55, illetve 57 százalék). Ebben is jelentős az eltérés a még aktívak és a már nyugdíjasok között, utóbbiaknak csak a negyede képes az Office-programok kezelésére, míg előbbieknek a kétharmada elboldogul velük.
Okostelefont telefonálásra
A felmérésben részt vevő 50 év felettiek közel harmadának van saját okostelefonja, amelyet elsősorban telefonálásra és sms-küldésre használnak. A megkérdezettek 44 százaléka használja az okostelefonját internetes böngészésre, 37 százalékuk email küldésre, harmaduk pedig hírek olvasására is. A közösségi oldalakat azonban túlnyomórészt nem ezen az eszközön használják, mindössze a válaszadók 30 százaléka nyitja meg a Facebook-ot az okostelefonjáról. Minden hatodik 50 év feletti viszont szokott csetelni és játszani is a mobilján.
Nem divat a számítógépes tanfolyam
A megkérdezett 50 év felettiek döntő többsége (84 %) – kortól, nemtől és aktivitástól függetlenül – egyáltalán nem érez hajlandóságot arra, hogy egy számítástechnikai képzés keretében bővítse informatikai ismereteit. Számítógépes tanfolyamért mindössze két százalékuk fizetne, további 14 százalékuk pedig legfeljebb akkor venne részt ilyenen, ha az ingyenes lenne. A válaszadók közel 70 százaléka ugyanakkor nem tud arról, hogy lakóhelye közelében lenne lehetőség kifejezetten az idősebb korosztályt célzó számítástechnikai tanfolyamra járni.
Az Internet Világnapját először 2002-ben ünnepelték – a Távközlés Világnapja keretén belül. Az esemény célja, hogy bemutassa az új technológiák kínálta lehetőségeket, és olyan helyekre is eljuttassa az Internetet, ahol még kevésbé ismert.
Kapcsolódó cikkek
- Friss PayPal és SuperData kutatás készült az európai eSport piacról
- Nemcsak a fiatalok körében népszerű az online bankolás
- Magyar fejlesztésű miniatűr önellátó érzékelők segíthetik a mérést extrém körülmények között
- Lassul az IoT szekere?
- Így gyűjtöget a magyar
- Az önkéntességből a munkáltatók és a munkavállalók is profitálnak
- Az emberek mindössze 3.245 Ft-ért könnyedén megválnak digitális adataiktól
- Nem kell még aggódnia a könyvtárosoknak
- A gyártószektor optimista a digitális átalakulást illetően
- A pénzügyi vállalkozások akár 300 milliós veszteséggel is szembesülhetnek egy kibertámadás során
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.