Elbeszélnek egymás mellett a cégek és a fiatalok?
A munkaadók szerint a cég hírneve, a diákok szerint a versenyképes fizetés a legvonzóbb tényező az ideális munkahely kiválasztásakor. Míg a diákok a nyelvtudást képzelik a leghangsúlyosabb elvárásnak a munkaadók részéről, a cégek inkább a lelkes hozzáállást értékelik a jelentkezők kiválasztásakor.
Eltérések mutatkoznak a munkaadók és a hamarosan a munkaerőpiacra lépő fiatalok elvárásai és igényei között a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) legfrissebb felmérése szerint. Az egyetem az intézmény saját állásbörzéje, a Doors karrierfórum után 20 céget és több mint 250 aktív hallgatót vont be kérdőíves kutatásába, melynek során az első munkahellyel kapcsolatos várakozásokat, valamint az igények és elvárások különbségeit vizsgálták a két csoportban.
Mi kell a cégnek?
Míg a vállalatok saját bevallása szerint a lelkes hozzáállás a legfontosabb egy pályakezdő munkatárs felvételekor, a diákok úgy vélik, a kiválasztásnál a nyelvtudás a legmeghatározóbb tényező. A munkaadók mindössze 41%-a jelölte meg a felvételi döntés három legfontosabb tényezője között a konkrét szakterület ismeretét, amely a diákok közel 60%-a szerint viszont a cégek legfontosabb elvárásai között szerepel. A hallgatók a diákszervezeti múltat és az önkéntességet az eredmények alapján fontosabbnak tartják (15 és 25%), mint a munkaadók (6 és 12%). A kutatás szerint a munkaadók és a diákok is egyetértenek abban, hogy az egyetemi évek alatt szerzett szakmai tapasztalat komoly előnyt jelent a pályakezdők számára.
Az első állásinterjú
A hallgatók többsége (73%) szerint egy állásinterjún az első benyomás kialakításakor a legfontosabb a magabiztos fellépés. A diákok sokkal fontosabbnak tartják a megjelenést (60%) mint a munkaadók (30%), míg a cég és az adott iparág ismerete egyik fél szerint sem szerepel a legfontosabb tényezők között. A munkaadók szerint az első benyomás legfőbb szempontja a nyitott hozzáállás (82%), míg ez a diákok szerint kevésbé fontos a cégek számára (42%). A diákok csupán harmada tarja fontosnak a testbeszédet, a válaszadó cégek közel fele viszont komoly következtetéseket von le a gesztikulációból az első állásinterjún. A tájékozottság a cégek számára döntő tényező (70%), míg a diákok csupán 40 százaléka szerint fontosak az általános ismeretek az első állásinterjún.
Mi alapján választ a pályakezdő?
Arra a kérdésre, hogy a hallgatók mi alapján választanának ki egy adott céget, a versenyképes fizetés (80%), a rugalmas időbeosztás (50%), és a kreatív munkavégzés (40%) lett a három leggyakrabban megjelölt válasz. A cégek ezzel szemben úgy vélik, a pályakezdők számára a legfontosabb tényező a cég hírneve és elismertsége (82%), míg a versenyképes fizetés és a rugalmas időbeosztás holtversenyben (45%) a második helyen áll.
„Kutatásunk is bizonyítja, hogy a diákok hatalmas előnyre tehetnek szert azzal, ha már az egyetemi évek alatt a szakterületükhöz kapcsolódó szakmai tapasztalatot szereznek.” – mondta Major Szilvia, a METU KarrierCentrum igazgatója. „A METU évekkel ezelőtt felismerte, hogy a diákoknak lehetőséget kell adni a munkavégzésre már az egyetemi évek alatt. Ezért nagy lehetőséget látunk a duális képzésben, ahol a diákok biztosított szakmai háttérrel tanulhatnak és dolgozhatnak is egyszerre.”
A METU olyan egyedi programokkal is támogatja a hallgatók munkába állását, mint a Doors karriernap, amely az egyetem saját szervezésű állásbörzéje. A kutatás során a fórum kiállítóit és az egyetem hallgatóit arról is megkérdezték, hogy mi befolyásolja a diákokat a standok meglátogatásakor. A válaszadó cégek egyöntetűen úgy vélekednek, hogy elsősorban a stand kialakítása az, ami felkelti a diákok figyelmét egy állásbörzén. A diákok saját bevallásuk szerint azonban leginkább a cég nevének ismertsége miatt látogatnak el egy standhoz, annak kialakítása kevésbé fontos szempont.
Kapcsolódó cikkek
- ESET kutatás: alááshatják a kiberbiztonsági veszélyek a digitális gazdaság menetelését?
- Nem érte el a zsarolóvírus a hazai kkv-k ingerküszöbét
- A Fujitsu felméréséből kiderül, hogy a digitális átalakulás ösztönzi az üzleti növekedést
- A nagyvállalatok csupán 5 százaléka készült fel a digitális gazdaság informatikai követelményeire
- Megérzések és hiteles arcok alapján dönt jövőjéről a magyar Snapchat generáció
- Egy mítosz vége: hat általános tévhit az üzleti tintasugaras nyomtatással kapcsolatban
- Ár-érték arányban a Vodafone az első a Best Buy Award felmérésen
- Távközlés: főként az internet- és tévészolgáltatások ajánlatait hasonlítanák össze az ügyfelek
- Az Acronis felmérése szerint szakadék tátong a biztonsági kockázatok és a válaszadók felkészültsége között
- A digitalizáció útján
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól
A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.
Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson
A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.