GKI: 62 milliárdos a belföldi online szálláspiac
A GKI Digital 2017 áprilisában készített kutatást a belföldi szálláshelyek körében, melyből kiderült, hogy tavaly a belföldi szálláspiac forgalmának 68%-át már az online csatornák adták és a közvetített szállásdíj volumene pedig megközelíti a 30 milliárd forintot. A belföldi utazók tekintetében szálláshelyek legfontosabb hazai közvetítő partnere a Szállás.hu, és a maiUtazás.hu.
A KSH szálláspiaci adatai szerint a belföldi vendégektől származó, összesített szállásdíj bevétel mintegy 92 milliárd Ft volt 2016-ban. A GKI Digital friss piackutatása szerint, ennek a forgalomnak 68%-a – mintegy 62 milliárd forint – realizálódik elektronikus foglalásokon keresztül és alapját három csatorna adja: a szállásadók saját felületei (kb. 33 milliárd forint), az online szállásközvetítők (kb. 21,5 milliárd forint), valamint a kedvezményes csomagokat kínáló, úgynevezett kuponos közvetítők (kb. 8,1 milliárd forint).
A külföldi vendégek (turisták és üzleti utazók) további 146 milliárd forintnyi szállásdíj-bevételt generáltak 2016-ban, ebben a szegmensben azonban a főváros súlya jelentős és a közvetítői fronton is egyeduralkodónak tekinthető a Booking.com.
A GKI Digital szálláspiaci kutatásában részt vett szálláshelyek forgalmi adatai szerint, 2016-ban a belföldi utazások tekintetében az online szállásközvetítők között a Szállás.hu súlya volt a legnagyobb – elérte a 45%-ot – míg a kuponos modellben működő oldalak között a maiUtazás.hu szerepe volt a legjelentősebb, a szegmens közvetített forgalmának mintegy 38%-át adva.
Egyre fontosabb a tudatos online jelenlét, de még így is sok az offline foglalás
A belföldi szálláshelyek egyre nagyobb figyelmet fordítanak a saját kommunikációjukra melynek az utóbbi években a saját weboldal mellett a Facebook lett a legfontosabb pillére. Ami a foglalások forrását illeti, a belföldi vendégek továbbra is előszeretettel intézik „maguk” a részleteket. Ebben a tekintetben a hagyományosan erősnek számító offline foglalási lehetőségek (telefon, személyes jelenlét) mellett a szálláshelyek saját online csatornái (weboldal, e-mail) is komoly, mintegy 33 milliárd forintos becsült forgalmat bonyolítanak.
Erősödő koncentrálódás az online közvetítői piacon
A hazai szálláshelyek, azon belül is elsősorban a szállodák esetében igaz, hogy az adott oldal ismertsége, valamint a korábbi időszakban közvetített vendégéjszakák száma az, ami leginkább meghatározza a preferált partner/partnerek körét. A jutalékszint, mint partnerséget befolyásoló szempont – a piacon fennálló nagyobb eltérések ellenére is – csak a 3. helyen került említésre.
Ezek miatt maga a közvetítőválasztási preferencia is a koncentrálódási folyamat egy természetes gyorsítója, hiszen a legnagyobbak tovább nőnek, miközben a kisebb szereplők partnert és ezáltal látogatót is vesztenek.
A közvetítői piac – dominál a Szállás.hu
A Szállás.hu szerepe évek óta egyre erősebb, ezt támasztja alá az is, hogy a megkérdezett szálláshelyek esetében 2016-ban minden ötödik-hatodik belföldi online foglalás rajtuk keresztül valósult meg. Az online szállásközvetítő piacon zajló versenyt ugyanakkor jól jelzi, hogy a szálláshelyek – különösen a 3-4 csillagos szállodák – jellemzően akár egyszerre 5-7 oldalon is jelen vannak az ajánlataikkal.
Az online szállásközvetítő piac 2016-ban már egyértelműen a 2 legnagyobb szereplő térnyeréséről szólt. Miközben a magyar hátterű Szállás.hu a belföldi utazók tekintetében dominál, addig a Booking.com a külföldi vendégek esetében tekinthető egyeduralkodónak. Utóbbi a belföldi közvetítések tekintetében egyelőre nem veszélyezteti a piacvezető helyzetét, ugyanakkor a kisebb szereplőket már mind maga mögé utasította a közel 33%-os becsült piaci részesedésével.
A kuponos piac – élen a maiUtazás.hu
Miközben a bónusz/kupon-láz összességében már lecsillapodóban van, az üzleti modell szálláspiaci értelemben él és virul. Köszönhetően a megváltozott utazási szokásoknak a belföldi utazók továbbra is előszeretettel válogatnak a különféle akciós csomagajánlatok között. Nem csoda tehát, hogy a piaci szereplők sikerességének egyik legfontosabb feltétele, hogy minél több ajánlatot tudjanak a kínálatukban megjeleníteni – ehhez pedig elengedhetetlen a megfelelő szálláshelyek felkutatása, és szoros partnerségek kiépítése.
Az online közvetítői piachoz hasonlóan itt is a legnagyobb szereplők dominanciája figyelhető meg: a piacot egyértelműen uraló maiUtazás.hu mellett mindössze a Szállásguru tudja tartani a versenyt, miközben a többiek súlya a belföldi szállások vonatkozásában már egy számjegyű százalékos szintre csökken. Mindez kihatással van az akciós szállás-ajánlatokat keresők preferenciájára is, hiszen ők is egyre inkább a legnagyobb szereplők felé terelődnek mind a keresés, mind a választás során.
Az online szállásközvetítők területén tapasztalható koncentrálódás folyamata tehát ebben a szegmensben is megfigyelhető: minél nagyobb egy szereplő, annál nagyobb ismertséget és látogatottságot tud kiépíteni, elérni. Emiatt a közvetített vendégéjszakák, illetve az eladott csomagok száma is a legnagyobb szereplőknél tud igazán bővülni.
A nagy látogatottság, valamint az adott közvetítő oldal ismertsége nemcsak az eladott csomagok mennyiségére, hanem az eladás gyorsaságára is hatással van: a piacvezetők sokkal hatékonyabban és rövidebb idő alatt képesek az akciós utazási csomagok értékesítésére, mint a kisebb szereplők. Utóbbiak ráadásul csak – a szálláshelyek számára kedvezőtlen – árcsökkentés eszközével tudnak versenyben maradni, ez pedig megnehezíti számukra a minőségi szálláshely-kínálat biztosítását.
A koncentrálódást tovább fokozza az is, hogy 2016-os évben a szálláshelyek jellemzően, mindössze 1-2 kuponos céggel álltak rendszeres kapcsolatban. A hagyományos online közvetítői piaccal szemben tehát ezen a területen az oldalak között kiélezettebb verseny folyik a megfelelő és minőségi választékot nyújtó szálláshely-bázis kiépítéséért. Ez a trend pedig a jövőben a piacvezető szereplők súlyának további növekedését vetíti előre.
A kisebb szereplők számára az egyre nehezebb partnerszerzés következtében a specializálódás jelentheti a túlélés kulcsát középtávon, azaz egy-egy jól körülhatárolt jellemzővel bíró csomagkínálat (pl. eldugott romantikus szállások stb.) felépítése segíthet kikerülni a méret és a növekedési potenciál csapdáját.
A növekedés 2017-ben sem áll meg – idén is tovább bővül a hazai szálláspiac
Az online közvetítők idei növekedését a hazai szálláspiac további bővülése is biztosítja: a KSH adatai alapján 2017 első negyedévében 2016 hasonló időszakához képest csaknem 7%-kal több vendégéjszakát töltöttek el az itthon pihenni vágyók. Az első negyedévben a 4,6 millió vendégéjszaka közel 86%-a szállodákban valósult meg, azaz a közvetítők számára kiemelten fontos tényezővé válik, hogy milyen struktúrában épül fel partnerhálózatuk.
A szálláspiac bővülése mellett a szállodák kapacitásának hatékonysága is folyamatosan javul, hiszen az egy szállodára jutó vendégéjszakák számában is szinte folyamatos bővülés figyelhető meg 2013 óta.
A külföldiek szerepe továbbra is domináns
A szállodáknál maradva, 2016 során vendégéjszakák közel 55%-át külföldiek adták, miközben 2017 első 3 hónapjában ez az arány már megközelítette a 60%-ot.
Jobban érzékelteti a külföldi vendégek fontosságát, ha a szállodák bruttó szállásdíjbevételét vizsgáljuk, a külföldi vendégek költései a teljes bevétel 64%-át érték el 2016 során. A külföldi vendégek súlyának növekedése komoly kihívás elé állítja a hazai online közvetítői piacot is, hiszen a kínálat folyamatos bővülése miatt egyre nagyobb konkurenciát fog számukra jelenteni a Booking.com már a belföldi vendégek körében is. A belföldi turizmus azonban erősen szezonális, hiszen jellemzően az iskolai nyári szünethez, valamint a hosszú hétvégéket tartalmazó hónapokhoz kötődően emelkedik meg jelentősen a belföldi vendégéjszakák súlya.
Kapcsolódó cikkek
- Friss PayPal és SuperData kutatás készült az európai eSport piacról
- Vége a klasszikus tévézésnek
- Nemcsak a fiatalok körében népszerű az online bankolás
- Kutatás: az informatika nem, a Facebook és a böngészés viszont lázba hozza a nyugdíjasokat
- Magyar fejlesztésű miniatűr önellátó érzékelők segíthetik a mérést extrém körülmények között
- Lassul az IoT szekere?
- Így gyűjtöget a magyar
- Az önkéntességből a munkáltatók és a munkavállalók is profitálnak
- Az emberek mindössze 3.245 Ft-ért könnyedén megválnak digitális adataiktól
- Nem kell még aggódnia a könyvtárosoknak
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.