Hiány van nyomdászokból
A Magyarországot egyre inkább fenyegető munkaerőhiány immár olyan iparágakat is elért, mint a nyomdászoké. Vészesen fogynak a szakemberek részben a nyugdíjazások, a külföldi munkavállalások miatt, de leginkább az utánpótlás nevelés jelenti a legfőbb gondot ezen a területen.
Lassan eljuthatunk odáig, hogy nem lesz kit a nyomdagépek mellé állítani, dacára annak, hogy milliárdos nagyságrendű fejlesztéseket hajtanak végre az ágazaton belül. Annak érdekében, hogy ez semmiképpen se következzen be a Nyomda- és Papíripari Szövetség akciótervet dolgozott ki, és meghirdette a kifejezetten a fiatalokat megcélzó Print: a TE jövőd kampányt, amely mögé olyan, nyomdagép gyártók is felsorakoztak, mint a Xerox Magyarország Kft.
A hazai GDP 3-5 százalékát megtermelő nyomdai ágazat tartósan 9-10.000 embernek ad munkát Magyarországon, és mellettük még körülbelül 3-4.000 főnek lenne itt lehetősége az elhelyezkedésre. A bérviszonyok rendezésével a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat idei kimutatása szerint már a fizetések is egyre versenyképesebbek ebben a szektorban. Az átlagkereset a számításaik alapján meghaladja a bruttó 242.000 forintot, aminek köszönhetően a nyomdászok a hazai szakmákat összesítő jövedelmi rangsor középmezőnyében találhatóak meg. Ennek ellenére évről – évre kevesebben ülnek be az iskolapadba, hogy ezt a nagy múltra visszatekintő szakmát kitanulják. Oka, hogy az elmúlt bő tíz évben a felnövő generációk elvesztették a kapcsolatukat és az érdeklődésüket a nyomtatott kommunikáció iránt. Ma már annyira a digitalizáció és a mobilizáció határozza meg az életet, hogy a print megoldások egyre kevesebb figyelmet kapnak a köreikben.
A fennálló helyzetet enyhítendő a Nyomda- és Papíripari Szövetség, Print: a TE jövőd elnevezéssel nyomdák, és az olyan gyártók, mint a Xerox Magyarország Kft. támogatásával hosszú távú marketingkampány megvalósításába kezdett, aminek célja, hogy a mai fiatalok valódi képet kapjanak arról, mit jelent napjainkban nyomdásznak lenni. Ennek megfelelően kidolgoztak egy két lépcsős iskolai programot, aminek részeként először a programhoz csatlakozó nyomdák direktben felvették a kapcsolatot a közelünkbe lévő oktatási intézményekkel, majd iskolalátogatás keretében bemutatták a nyomdájukat és az ott folyó sokszínű munkát a tanuló ifjúságnak. Második lépcsőben pedig ezek a vállalkozások élményt adó, helyi szintű nyomdai programok szervezésébe fogtak, ahol arra helyezték a hangsúlyt, hogy a kisebb és nagyobb gyerekek maguk is belelássanak egy nyomda napi folyamataiba, és testközelből kísérhessék figyelemmel a nyomdászok munkáját. A Xerox Magyarország is bekapcsolódott a programsorozatba. Idén nyáron egy csoport 10-15 év közötti gyermekeket láttak vendégül a csepeli digitális nyomdájukban, ahol osztatlan sikert aratva be is vonták őket a munkafolyamatokba.
„Arra törekedtünk az üzemlátogatás során, hogy fiatalok tiszta képet kapjanak arról, mit is jelent ma nyomdásznak lenni. Azt reméljük, hogy a modern, jó felszereltségű nyomdánk bemutatásával több fiatalnak kedvet csináltunk ahhoz, hogy a nyomdai szakmát is komolyan számításba vegyék a jövőbeni pályaválasztásuk során.” – jelentette ki Major András, a Xerox Magyarország nyomdaipari üzletágvezetője. Hozzátette, hogy az ilyen programok ahhoz is hozzájárulnak, hogy az iskolai oktatás kereteit kibővítve friss, naprakész és gyakorlati ismeretekkel bővíthessék tudásukat a gyerekek, illetve a tanárok is.
Az elmúlt időszakban a Print: a TE jövőd kampány mellett a Nyomda- és Papíripari Szövetség saját, 10 hetes tanfolyamokat is szervezett a nyomdagépek kezelőinek képzésére, valamint folyamatosan díjazza a magyar nyomtatott kommunikáció legkiválóbb termékeit, köztük a fiatal tanulók első próbálkozásait is a BEST PRINT HUNGARY verseny elismeréseinek odaítélésével.
A Print: a TE jövőd kampány következő állomásaként a Szövetséggel jövő héten a Budapest Főváros Kormányhivatala által szervezett, a pályaválasztást segítő SzakMÁzz! 2017 kiállításon találkozhatnak a fiatalok és más érdeklődők, ahonnan a Xerox jóvoltából frissen készült, személyre szabott nyomdatermékeket is hazavihetnek. A rendezvény 2017. október 10-11 között a Hungexpo területén található meg, és mindkét napon 9-16 óra között látogatható, a belépés ingyenes.
Kapcsolódó cikkek
- Innovatív tinta bevezetésével bővíti az inkjet nyomtatás üzleti lehetőségeit a Xerox
- Magyarországon is debütál a Xerox új, fehér száraz tintája
- Neves írók közreműködésével készül a Xerox idei nagy könyvmeglepetése
- Magyarországra is elhozta a jövő irodai megoldásait a Xerox
- Minden eszközzel küzd a Xerox a hamisítványok ellen
- Üzletileg is jövedelmezővé vált a kutatás-fejlesztés a Xerox-nál
- Egyre több vállalat használ MPS-t az adatai védelmében
- Négyszeres díjazott a Xerox
- A Bell & Bain nyomdaipari vállalat a minőségre és a rugalmasságra összpontosít a Ricoh Pro VC60000 technológiával
- Az okos nyomtatók átalakítják az irodai munkát
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.