Felhő vagy kolokáció? Ez itt a kérdés!

forrás: Prím Online, 2017. október 19. 09:39

Vitathatatlan tény, hogy a kolokáció* egyre meghatározóbb szerepet tölt be az informatikai szolgáltatások terén. De vajon milyen iparági változások befolyásolják ezt a piacot? Mi kell ma az egyéb megoldásokkal szemben a versenyképesség megőrzéséhez? A tendenciák feltérképezésére a Schneider Electric a 451 Research vállalattal összefogva nemrég felmérést végzett, amely során 450 döntéshozó végfelhasználót kérdezett meg az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Európában és Kínában. 

A kutatás átfogó képet ad arról, hogy mik az aktuális elvárások a kihelyezett szerverüzemeltetéssel szemben, így kézzelfogható iránymutatást ad a kolokációs szolgáltatóknak a jövőbeni üzleti döntéseikhez és szolgáltatásaik bővítéséhez. A válaszadók 50 százaléka szerint például a folyamatos biztonság és felügyelet sokkal többet nyom a latba, mint a szolgáltatás ára.

 

Napjainkban a kolokációs adatközpontok iránti kereslet növekedésével a szolgáltatók szerepe minden eddiginél fontosabbá válik, akik ezzel együtt egyre nagyobb kockázatokkal és kihívásokkal kénytelenek szembenézni. A kihelyezett szerverek üzemeltetőinek a folyamatosan változó ügyféligények mellett több olyan technológiai újdonsággal is számolniuk kell, mint például az IoT, az újgenerációs edge computing vagy a felhőalapú számítástechnika, amelyek egyszerre jelentenek lehetőségeket és veszélyeket a kolokációs piac számára. A Schneider Electric felmérésének eredményeiből kiderül, hogy a kolokációs megoldások igénybevevői miként vélekednek ezek bevezetéséről és jelentőségéről. A megkérdezettek 62 százaléka számolt be például arról, hogy vállalata az elmúlt két évben a kolokációs adatközpontokból a nyilvános felhőbe helyezte át informatikai alkalmazásait. Ez alapján a kolokációs szolgáltatóknak új módszerekkel kell bizonyítaniuk meglévő és potenciális ügyfeleiknek, hogy a kihelyezett szerverüzemeltetés életképes alternatíva lehet számukra. 

 

 

Mire vágynak a megrendelők?

A kutatás számos olyan lehetőségre világított rá, amelyekkel a kolokációs szolgáltatók megkülönböztethetik magukat versenytársaiktól: 

  • A válaszadók 82 százalékának rendkívül vagy legalább valamennyire fontos, hogy a felhőalapú szolgáltatások ugyanabban az adatközpontban üzemeljenek, amelyben a vállalat informatikai infrastruktúrája is. Ez látszólag kockázatot jelent a kolokációs szolgáltatók számára, amelyet azonban lehetősséggé kovácsolhatnak. 
  • A megkérdezettek 65 százaléka inkább választana olyan kolokációs szolgáltatót, amely adatközponti infrastruktúra-menedzsment (DCIM) szoftvert használ. Emellett egyéb technológiák, így például a lítium-ion akkumulátorok, az igény szerint előre gyártott adatközpont-komponensek (PFM) vagy a közvetlen hűtés használata is fontos szempont számukra.
  • 82 százalék szívesen venne igénybe távolról elérhető megoldásokat a munkavégzés online követésére és figyelésére. A szerverüzemeltetők számára ez lehetőséget kínál a szolgáltatások bővítésére vagy újabbak bevezetésére, és ezáltal további bevételi források feltárására.
  • A válaszadók 67 százaléka rendkívül vagy nagyon elégedett az ügyfélszolgálat minőségével, különös tekintettel a rendelkezésre állásra és az ügyfélismeretre. Ez segíthet megmagyarázni, miért okoz gyakran gondot a kolokációs szolgáltatók számára a nehezen elérhető vagy távoli helyszíneken ügyfeleket szerezniük. 

 

Felhő vs kolokáció

De vajon mi motiválja egyáltalán a szervezeteket a kolokációra? A tanulmányban résztvevők közel fele (47 százalék) a leggyakoribb oknak a nyilvános felhő késleltetési idejét és teljesítménybeli problémáit tartja. Az ár meghatározó szempont mind a kolokációs, mind a nyilvános felhőszolgáltatások esetében. A kihelyezett szerverüzemeltetés kiszámíthatóbb havi költségei ugyanakkor előnyösebbek a felhasználók számára, aminek hatására 39 százalékuk hagyta el a nyilvános felhőt az elmúlt két évben. 

 

59 százalék szerint azonban a felhőalapú szoftverek sokoldalú funkciói miatt a felhő felé billen a mérleg. Ez alapján az alkalmazásfejlesztési, biztonsági, analitikai, adatkezelési eszközök és szolgáltatások elérhetősége jelentős mozgatórugó a cloud használatában, ami alátámasztja azt a megállapítást, miszerint az informatikai részlegeknek meg kell találniuk az egyensúlyt az új felhőalapú szoftveres funkciók kiaknázása és egy stabil informatikai rendszer fenntartása között.

 

„Az elemzés segít a kolokációs szolgáltatóknak megérteni célcsoportjuk igényeit, valamint megalapozott döntéseket hozni a legújabb technológiák használatáról, ami hozzájárul az átlátható, redundáns, rugalmas és költséghatékony szolgáltatások kínálatához. A legsikeresebb kolokációs üzemeltetők képesek megfelelni ezeknek az elvárásoknak, és megcélozni az ügyfelek azon 64 százalékát, akik szerint a kihelyezett szerverüzemeltetés fontos szerepet játszik adatközpont-stratégiájukban az elkövetkező két-három évben” – mondta Rhonda Ascierto, a 451 Research kutatási igazgatója.

 

_________________

* A kolokáció a szerverek kihelyezett üzemeltetését jelenti. A kolokációs szolgáltatás keretein belül az ügyfél egy minden szempontból jól felszerelt szerverteremben helyezheti el szerverét, amely folyamatos áramellátást, légkondicionálást, tűzvédelmet, felügyeletet és internet-hozzáférést biztosít. A szolgáltatás azoknak ideális, akik már rendelkeznek saját szerverrel és egy erre a célra épített, megfelelő körülményeket biztosító helyszínen szeretnék üzemeltetni azt.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01