Mit tegyünk, ha időben szeretnénk megkapni az online rendelt karácsonyi ajándékot?
Hamarosan indul az ünnepi szezon, az online boltok egy része már a hivatalos fekete péntek előtt meghirdette nagy karácsonyi akcióit. Azt gondolnánk, aki ilyenkor rendeli meg az ajándékot, nemcsak jól jár, de még az ünnepek előtt biztosan meg is kapja a csomagját. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján azonban erre nincs garancia, főleg ha rendeléskor a hagyományos kiszállítási megoldásokat választjuk.
Bengyel Ádám, az országos csomagautomata hálózatot üzemeltető Foxpost vezérigazgatója elmondja, mire érdemes figyelni, ha időben és plusz körök nélkül szeretnénk hozzájutni a karácsonyra rendelt ajándékokhoz.
1. Még ma adjuk le a rendelést, ha külföldi webshopból vásárolunk
Tavaly rengeteg ajándék több hetes, sőt hónapos késéssel érkezett meg a népszerű külföldi webshopokból. A késés egyik oka, hogy az EU-n kívülről behozott termékek vám-és áfakötelesek lehetnek, és az adminisztráción akkor is át kell esniük, ha vám- és áfamentesnek számítanak. További gond az EU-n kívülről rendelt csomagokkal, hogy gyakran hiányos dokumentációval, valótlan értéket feltüntető számlával érkeznek, így az ellenőrzésen fennakadva megcsúszhat a kiszállításuk. Erre a legnagyobb esély a kínai online boltokból rendelt áruk esetében van, ahol a webshopok amúgy is leterheltek a helyi Black Friday-nek megfelelő, november 11-én tartott Single’s Day miatt. Kínából tehát november végén már nem igazán érdemes rendelni karácsonyra. Ha amerikai vagy európai boltból szeretnénk vásárolni, még ma tegyük meg, és ha van opció expressz kiszállításra, ne sajnáljuk rá a felárat.
2. Számítsunk az áfára és az éber vámosokra
Az EU-n kívülről érkező, webshopból vásárolt áruk 22 euró értékig vám- és adómentesek, 150 euróig vámot nem, de a 27 % áfát meg kell fizetni, 150 euró fölött pedig az áfa mellett vámköteles a behozatal. Ha az adóhatóság gyanúsan alacsonynak találja a feltüntetett vételárat, a valós áruérték megállapítása érdekében számla, átutalási megbízás, megrendelés benyújtását is kérheti. Bár csábító lehet a márkásnak tűnő, ám valójában nem eredeti termékek megrendelése, fontos tudni, hogy tilos a hamis termékek behozatala.
3. Okosan válasszuk meg az átvétel módját
A GKI szerint a hazai csomagszállítási szektor hatalmas kapacitáshiánnyal küzd, miközben az éves csomagforgalom 30-40 százaléka éppen ilyenkor bonyolódik. Ha tehát a webshopban rendelt karácsonyi ajándékot a postára vagy egy futárcégre bízzuk, számoljunk vele, hogy a kiszállítás az ünnepi szezonban elhúzódhat. További kockázat, hogy ha a kézbesítés idején nem tartózkodunk otthon, a csomag visszatér a postára vagy a szállítócég telephelyére – rosszabb esetben a webáruházhoz. Ha a leterhelt futárszolgálattal nem jutunk dűlőre az újabb kiszállítást illetően, az ünnepek előtti napokban kellemetlen helyzetben találhatjuk magunkat. Ha a posta vagy a futárcég helyett egy közeli bevásárlóközpontban elhelyezett Foxpost csomagautomatába kérjük a kiszállítást, a csomagot három napig biztosan őrzi a szekrény.
4. Legyen idő a cserére is
Jó, ha tudjuk, hogy a webáruházból rendelt terméket az átvételtől számított 14 napon belül visszaküldhetjük vagy kicserélhetjük. A szabály nemcsak a hibás cikkekre vonatkozik, de akár egy rossz méretben rendelt pólóra is vagy bármilyen termékre, amellyel kapcsolatban időközben meggondoltuk magunkat. Ha a várva várt karácsonyi ajándékról van szó, nagy kérdés, hogy a cserét milyen gyorsan tudjuk lebonyolítani. Akár postai úton, akár futárral küldjük vissza a terméket, kalkuláljunk előrelátóan, és számítsunk rá, hogy decemberben az újrarendelt áru jelentős késéssel fog befutni. Ha csomagküldő automatába kértük a rendelést, érdemes az átvételkor, ott helyben leellenőrizni a terméket, mert ha nem vagyunk vele elégedettek, az automatával díjmentesen azonnal vissza is küldhetjük.
Kapcsolódó cikkek
- Black Friday az Extreme Digitalnál
- Ne hagyjuk, hogy meghekkeljék a karácsonyt!
- Black Friday: az éves forgalom negyede?
- Idén 35 ezer forintot szánnak az internetezők karácsonyi ajándékokra
- 3 millió eurót költött az üllői raktárának bővítésére és fejlesztésére idén az eMAG
- Az Ecommerce Hungary kiáll a magyar e-kereskedőkért
- Fogyasztóvédelmi tanácsok online vásárláshoz
- Látványos eredményt hoztak az e-kereskedelemben végzett fogyasztóvédelmi ellenőrzések
- Magyarországon a Picodi.com
- Drágulnak a csomagautomaták, de nem a Vaterafutáron
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.