Dolgozzon helyetted a mesterséges intelligencia
Az a vállalat, aki ma mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz, óriási versenyelőnyre tehet szert iparágában.
A helyzetet azonban fokozza az a tendencia, hogy aki a közeljövőben nem használ napi ügyviteléhez AI megoldásokat, behozhatatlanul lemarad, bármilyen szektorban is képviselteti magát. A jövő vezető képességeire felkészítő intézet, a Spark Institute at IBS csapata összegyűjtötte azt az 5 képességet, ami az AI stratégia bevezetéséhez szükséges.
Miért olyan nagy sláger a mesterséges intelligencia (AI)?
Nagyon sok esetben a mesterséges intelligencia új megoldásokat kínál bizonyos üzleti problémákra, hiszen sokkal gyorsabban reagál és hatékonyabb folyamatokon keresztül jó eredményeket ér el, mint ahogy eddig azt bármilyen gépi vagy emberi munkaerő tette. Sokan attól is tartanak, hogy a robotok (humanoid megjelenésű mesterséges intelligencia megoldások) elveszik az emberek munkáját. Azonban a Spark Institute at IBS csapata inkább abból a szempontból közelíti meg a helyzetet, hogy ha az emberi szakértelmet kiterjesztjük a mesterséges intelligenciával, akkor a folyamatainkat olyannyira felturbózhatjuk, amit puszta emberi képességekkel lehetetlen lenne elérni. Jó példa erre egy biztosítótársaság által alkalmazott AI megoldás, ami 3 mp alatt bírál el egy kárigényt, ezalatt 18 csalásszűrő algoritmust futtat le az igényen, és az önrész levonása után a kártérítést el is utalja az ügyfélnek. A hatékonyság mellett az élvezetes munkavégzés is megjelenik az AI melletti érvek között. A mesterséges intelligencia megoldásokkal ugyanis olyan munkaköröket válthatunk ki, valamint automatizálhatunk, amelyek egy ember számára túl monoton, unalmas és olykor kellemetlen feladatot jelentenek. Így lehetőséget kapunk arra, hogy csak ránk, emberekre jellemző képességeinket használjuk: intuícióinkat, kreativitásunkat, személyiségünkre jellemző egyedi tulajdonságainkat.
A mesterséges intelligencia átszabja a piacokat?
A vezetők 65 %-a gondolja azt, hogy a mesterséges intelligencia, gépi tanulás, automatizáció az elkövetkezendő 5 évben jelentős hatással lesz vállalatuk működésére – derült ki a The Boston Consulting Group és az MIT egy 2017-es 3000 főt megkérdező kutatásából. Ráadásul kisebb vagy nagyobb mértékben, de minden szektorban változást idéz elő a felforgató technológia térnyerése. Ezzel szemben csupán 5-ből 1 vállalkozás építette be már most bizonyos üzleti folyamataiba ezeket a gyakorlatokat. A nagy különbség az AI stratégiára való hajlandóság és a tényleges megvalósítás között sokszor abból adódik, hogy nem tudjuk, milyen kompetenciák birtokában kell lennünk az új technológia bevezetéséhez.
Az AI bevezetéséhez szükséges 5 képesség
A Spark Institute at IBS tapasztalatai szerint egy vállalatnak az alábbi 5 meghatározó képességgel szükséges rendelkeznie, hogy készen álljon mesterséges intelligencia megoldás bevezetésére:
1.) Rugalmasság
Az első egy olyan képesség, ami a fejekben dől el: a változtatásra való hajlandóság. A szervezet rugalmassága és a cégkultúra újradefiniálása ugyanis elengedhetetlen a korábban bevett gyakorlatok megújításához. Valljuk be, talán ez jelenti a legnagyobb kihívást egy vállalat számára, de közel sem lehetetlen feladat.
2.) Tudás
Nagyon fontos, hogy fel tudjuk térképezni, cégünkben melyik AI megoldás bevezetése lehet a legcélszerűbb. Ehhez érdemes mély ismereteket szereznünk a mesterséges intelligencia vállalati felhasználásáról, akár külső szakértők bevonásával is. Amennyiben tanulnánk a témáról és intenzív gyakorlatalapú programot keresünk, a Spark Institute AI – Automatizáció és mesterséges Intelligencia stratégia képzést is kínál november 30 – december 1. között.
3.) Friss fejjel újragondolt folyamatok
Meg kell tanulniuk új szemüvegen keresztül látni, valamint az AI perspektíváknak megfelelően gondolkodni, ezáltal képesek leszünk már a stratégiába is beemelni a mesterséges intelligencia megoldásokat, esetleg e köré építeni komplett feladatköröket, új szolgáltatási területeket. Mindenképpen érdemes a "legunalmasabb", ismétlődő, olyan feladatok kiváltásával kezdenünk, amit a szervezeten belül mindenki szívesen bízna inkább gépre.
4.) Tágabb látókör
Sokkal szélesebb körben kell gondolkodnunk arról a piacról, ahol ma jelen van vállalkozásuk. Az AI megoldásokkal ugyanis alacsonyabb költségek mellett nagyobb volument leszünk képesek termelni és kiszolgálni.
5.) Technológia
Utolsó lépésként jöhet a megvalósítás: konkrét technológiai eszközökbe való befektetés, mesterséges intelligencia, gépi tanulás, adattudósok alkalmazása. A költség- és időigényes egyedi fejlesztések helyett támaszkodjunk bátran a már meglévő Cloud szolgáltatók (Amazon, Google stb.) építőeszközeire, illetve komplex iparág-specifikus megoldásaira (pl. Salesforce).
Kapcsolódó cikkek
- A Siemens Gamesa a Fujitsu AI-megoldásával gyorsítja a minőségellenőrzést
- A müncheni Fujitsu Fórum bemutatja miként ösztönzi a „Digital Co-creation” az átalakulást
- A Fujitsu szerint a mesterséges intelligencia határozza meg a jövő munkahelyét
- A Fujitsu PRIMERGY szerverek támogatják a mélytanulást
- Pénzesőt zúdít a mesterséges intelligenciát fejlesztőkre a Microsoft
- A Fujitsu AI-megoldása forradalmasítja a gyártási folyamatokat
- Példátlan növekedést és lehetőségeket hozhat a piacnak a mesterséges intelligencia
- Foglalja le jegyét üzenetben egy chatbotnál, a KLM Messengeren keresztül!
- Bekúszott a mindennapokba a mesterséges intelligencia
- Milyen szerepet játszik a mesterséges intelligencia a kiberbiztonság területén?
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.