Vegyes környezet, egységes védelem
„Régi bort az újjal összekeverni balgaság, de régi tudást az újjal vegyíteni érett dolog.” - Amit Kalantri, indiai származású író
Egységben az erő – a mondás rengeteg területre igaz, ez alól nem kivétel a hibrid informatikai rendszerek biztonsága sem. A NetIQ szakértői szerint csak úgy biztosítható a legmagasabb szintű védelem a vegyes környezetekben, ha biztonsági szempontból is egységesen és átfogóan kezelik a felhőben és a helyszínen működő, hagyományos rendszereket.
A hibrid IT napjainkra már világszerte elterjedt. A megközelítés lehetővé teszi, hogy a cégek házon belül kezeljék az informatikai erőforrásokat, de emellett felhőalapú szolgáltatásokat is használjanak. A vállalatok nagy része ugyanis nem tudja egyszerűen, jelentős kockázatok és költségek nélkül maga mögött hagyni az öröklött (legacy) rendszereit, amelyekbe komoly összegeket fektetett az idők folyamán. A felhő és a hagyományos technológiák tehát együtt léteznek, és a közös működtetésből egyre többször adódnak kockázatok. Számos vállalatnál különböző csapatok foglalkoznak a két rendszer menedzselésével, amelyhez különféle eszközöket vesznek igénybe, ez pedig megnehezíti az egységes IT-biztonság fenntartását. Ezek a nehézségek végül biztonsági kockázatokhoz vezethetnek, amelyek felett könnyen átsiklik a figyelem, hiszen ami az egyik platformon megfelelő védelmet nyújt, az kevésnek bizonyulhat más megoldások esetében. A NetIQ szakértői bemutatják, hogyan lehet négy kulcsfontosságú területen megszüntetni ezeket a biztonsági réseket.
Fenyegetések azonosítása és elemzése
A vállalati rendszereket támadó kiberbűnözők szempontjából nézve mindegy, hogy az adatokat a helyszínen, a felhőben vagy mindkét helyen tároljuk. Mindenhol keresik a gyenge pontokat, ahol csak lehet. Még ha elégedettek vagyunk is a felhőben, illetve a házon belül futó rendszerek biztonsági szintjével, akkor is szükség van arra, hogy a különböző IT-környezetekben egységesen láthassuk és elemezhessünk a fenyegetéseket. A teljes kép felállításához a biztonsági analitikai eszközöknek a lehető legtöbb adatra van szükségük, továbbá a munkát manuálisan végző elemző szakemberek számára is hasznos, ha egységesen látják a támadási mintákat minden környezetben, hiszen így gyorsabban fedezhetik fel és háríthatják el a veszélyeket.
Sebezhetőségek kezelése
Egyre több vállalatnál alkalmaznak vegyes környezeteket a fejlesztési folyamatokhoz is, mivel a DevOps következtében felgyorsult fejlesztésekhez rendszerint kevés a házon belül elérhető erőforrás. A cégek ezért gyakran infrastruktúra-szolgáltatásokat vesznek igénybe, amelyeknél általában nem a szolgáltató, hanem az ügyfél feladata az operációs rendszer és az alkalmazások karbantartása, illetve frissítése. Ezekre is célszerű külön figyelmet fordítani, ahogyan azt is érdemes megvizsgálni, hogy ugyanolyan szigorúak-e a sebezhetőségeket kutató tesztelési folyamatok a nyilvános felhőben, mint a saját adatközpontokban fejlesztett, illetve futtatott alkalmazások esetében. Ha a válasz erre a kérdésre „nem", az olyan gyenge pontot jelent, amit a támadók könnyen kihasználhatnak. Teszteléskor könnyebb átsiklani a felhőben futó kódok felett akár a hivatalos üzembe helyezés előtt, akár a rendszeres sebezhetőség-kezelő program esetében. A DevOps folyamatoknál nem zárják ki a tesztelést a korai fázisokban, de érthető módon igyekeznek visszaszorítani az olyan tevékenységek számát, amelyek lassíthatják a kiadást. Ilyen esetekre kínál megoldást a tesztelés automatizálása.
Kiemelt felhasználók felügyelete
A nagyobb felhőszolgáltatók az esetek többségében meggyőzik ügyfeleiket, hogy az általuk is használt biztonsági gyakorlatokat alkalmazzák a legérzékenyebb adatok védelméhez. Ügyféladatokat, egészségügyi információkat, pénzügyi tranzakciók adatait és kormányzati információkat is rutinszerűen tárolnak már a felhőben, gyakran nagyobb biztonság mellett, mint amit a hagyományos megoldások képesek nyújtani. A privilegizált felhasználók felügyelete azonban a vállalat felelőssége marad, függetlenül attól, hol tárolják az adatokat. A felhő esetében a rendszergazdák jogosultságai kisebb aggodalomra adnak okot, ugyanakkor más felhasználók, például fejlesztők, egészségügyi dolgozók, pénzügyi ellenőrök és felsővezetők magasabb szintű hozzáférésekkel rendelkeznek. Érdemes tehát a felhőben is alkalmazni egy, a kiemelt fiókok ellenőrzésére szolgáló eszközt, ahogyan a hagyományos rendszereknél gyakran szokás.
Hozzáférések kezelése és felülvizsgálata
Szoftverszolgáltatások esetén a legtöbbször egypontos bejelentkezést használnak, ami biztonságos a vállalat számára és kényelmes a munkatársaknak. A hagyományos rendszereknél alkalmazott hozzáférés-felügyeletet azonban sokszor nem integrálják a felhőben használt erőforrásoknál, ami kockázatokhoz vezet. Csak a teljes környezetre kiterjesztett, integrált személyazonosság- és hozzáférésfelügyeleti megoldás biztosít naprakész védelmet a vegyes rendszerekben, amellyel időről időre ellenőrizhetők a jogosultságok, és szükség esetén mindenhol módosíthatók a hozzáférések a változásoknak megfelelően, beleértve az alkalmazottak távozását vagy a vállalaton belüli szerepek változását.
Kapcsolódó cikkek
- A belső elhárítás 8 aranyszabálya
- Jobb felkészülni, mint megijedni
- Védelem nélkül a felhő alapú szolgáltatások komoly kockázatot jelenthetnek a vállalkozásoknak
- Kiberbiztonság: ha nincs képesítés, jöhet a gépesítés
- Cisco: 6 technológiai trend 2018-ra és a rákövetkező évekre
- Reszkessetek, (online) betörők!
- SUSE-felmérés az átalakuló informatikáról
- Hackertámadás: felkészül vagy kikészül?
- A hibrid IT kulcsa az összehangolt üzleti és informatikai stratégia
- Oszd meg (a fájlokat), és uralkodj!
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.