Drónkövető technológiát tesztel a Vodafone
A Vodafone bejelentette, hogy elkezdték tesztelni a világ első légi irányítási drónkövető és biztonsági megoldását. A repülőgépek védelmére tervezett korszakalkotó megoldás innovatív 4G és IoT technológián alapszik. Segítségével a véletlenszerű, vagy szándékos berepülések lesznek megelőzhetők olyan kritikus helyszínek közelében, mint a repülőterek, a büntetés-végrehajtási intézetek, vagy a kórházak.
A kereskedelmi forgalomban kapható civil drónokat kis méretük miatt a hagyományos radar nem tudja érzékelni. Ennek ellenére világszerte komoly veszélyt jelentenek a légiközlekedésre, különösen a repülőterek közvetlen közelében. A drónokat bűncselekményekhez is használják – például drogcsempészethez, vagy csempészáruk börtönökbe juttatásához. Ezen felül a biztonsági és hírszerzési hatóságokat egyre inkább aggasztja, hogy a terroristák kisméretű, ugyanakkor halálos robbanószerkezetek szállítására átalakított drónokat is bevethetnek a GPS segítségével bemért célpontok ellen.
A repülőgépek drónok általi veszélyeztetettsége rohamosan növekszik. Az „Egységes európai égbolt” légiforgalmi szolgáltatási kutatási projekt (Single European Sky Air Traffic Management Research - SESAR) elemzése szerint 2050-re az Európai Unió sűrűn lakott területei felett a drónok több mint 250 millió repülési órát teljesíthetnek majd évente, ami a hagyományos, repülőszemélyzettel rendelkező légi járművek összesített éves repülési idejének a hétszerese.*
A Vodafone IoT drónkövető és biztonsági megoldásának tesztjei az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (European Aviation Safety Agency - EASA) céljait támogatják, hiszen az ügynökség jelenleg a drónok üzemeltetésére vonatkozó új páneurópai szabályozás kialakításán dolgozik.**
A Vodafone által kidolgozott új technológia ezen felül növeli az Európai Unió esélyét, hogy a dróntechnológia területén a globális innováció központjává válhasson, az Európai Bizottság ’U-space’ elnevezésű, innovatív és biztonságos drón-üzemeltetésére vonatkozó elképzelésével összhangban.
Úttörő technológia
A Vodafone fejlesztette ki a világ első rádiós helymeghatározó rendszerét (Radio Positioning System - RPS) drónokhoz. Ez követi a minden drónba beépített 4G modemet és SIM-kártyát, amelyek az alábbi funkciókat teszik lehetővé:
- az üzemeltetők és az arra jogosult hatóságok – pl. a légi irányítás – minden drónt valós időben tudnak követni (maximum 50 méteres hibahatáron belül);
- a drón üzemeltetője a látóhatáron kívülre eső gépet is vezérelni tudja, nagymértékben csökkentve a véletlenszerű területsértés esélyét;
- védelmet nyújtó virtuális fal (geofencing), amelynek lényege, hogy a drónokat be lehet programozni, hogy amint egy előre meghatározott tiltott zóna (pl. repülőtér vagy büntetés-végrehajtási intézet) közelébe kerülnek, automatikusan szálljanak le, vagy térjenek vissza a kezelőhöz;
- sürgősségi távbeavatkozás, amely lehetővé teszi, hogy a hatóságok felül tudják írni a drónt működtető személy utasításait, a drón repülési útvonalának módosításával vagy leszállásának kikényszerítésével;
- SIM-alapú e-azonosítás és a tulajdonos regisztrálása.
A 4G-s mobilhálózatok régóta bizonyítottan működő biztonsági rendszerekkel üzemelnek, amelyek része például a teljes folyamatot lefedő, hatékony titkosítás repülés közben, a SIM és a bázisállomás között. Az RPS helymeghatározási adatok sokkal nehezebben törhetők fel és kevésbé manipulálhatók, mint a GPS lokációs adatok, a drón irányításához használt adatkapcsolat pedig jelentős előnyöket – úgymint nagyobb ellenálló-képesség, valamint valós idejű visszajelzés a látóhatáron túl – kínál az üzemeltetőnek a jelenlegi rádiós drónirányítási protokollokhoz képest.
A Vodafone RPS funkcióit az ugyancsak Vodafone fejlesztésű mesterséges intelligencia algoritmusokkal ötvözik, ami igen nagyszámú drón követését és irányítását teszi lehetővé. Annak érdekében, hogy világszerte felgyorsítsa a drónreptetés biztonságosabbá tételét és a földrajzi helymeghatározást segítő újítások elterjedését, a Vodafone RPS kutatását és az ahhoz kapcsolódó szellemi tulajdonjogokat publikussá tette, így annak felhasználása esetén nem szükséges licencdíjat fizetni.
Egy 2017 végén elvégzett kísérlet során – amely ebben a kategóriában a legelsők egyike volt a világon – a Vodafone 4G hálózata segítségével volt képes irányítani egy 1,3 m szárnyfesztávú, 2 kilogramm súlyú X-UAV drónt. A kísérlet során – amelyre egy 32 kilométeres pályán, a spanyolországi Sevilla közelében elhelyezkedő Isla Mayor városában került sor – a drón valós idejű HD videó adást közvetített, valamint repülési adatokat, többek között a sebességet, az RPS pozíciót és a GPS koordinátákat is továbbított.
A 2018-as évre további kísérleteket tervez a szolgáltató Spanyolországban és Németországban az illetékes hatóságok koordinálása mellett. A kísérletek célja, hogy a Vodafone drónkövető és biztonsági technológiája már 2019-től kereskedelmi forgalomba kerülhessen.
Az RPS technológiai megoldásait egyéb IoT eszközök jövőbeli funkcióinak a kibővítéséhez is fel fogja használni a Vodafone, a csomagcímkéktől egészen a kerékpárokig. Bizonyos IoT eszközökben az RPS kiegészítheti vagy kiválthatja a GPS-t, ezzel lehetővé téve – különösen beltérben – a pontosabb helymeghatározást, az eszközök méretének csökkentését, valamint a biztonság fokozását.
Johan Wibergh, a Vodafone Group Műszaki vezérigazgatója így fogalmazott: „A Vodafone úttörő innovációja segít minket az égbolt biztonságának megőrzésében, miközben a drónok mindenhol egyre elterjedtebbé válhatnak.”
Matthew Baldwin, az Európai Bizottság vezérigazgató-helyettese elmondta: „A Bizottság minden olyan kísérletet támogat, amely az Európai Unión belüli biztonságos drón-üzemeltetetésért létrehozott, U-space elnevezésű programunk megvalósítását segíti. Az Európai Unióban egyre több projektnek lehetünk tanúi e témában. Örömmel várjuk a Vodafone munkája eredményeiről szóló beszámolókat.”
Yves Morier, az EASA repülési szabványok igazgatójának főtanácsadója így nyilatkozott: „Örömmel fogadjuk, hogy a Vodafone a biztonságos és felelős drónhasználat irányába mutató új megoldások kialakításán dolgozik.”
_____________________
*A SESAR 2106. évi, ’Értékteremtés Európa számára’ című kitekintése az európai drónhelyzetre az alábbi linken érhető el: https://tinyurl.com/j579ljn
**Az EASA a drónok üzemeltetésére vonatkozóan három kockázatalapú kategóriát határozott meg:
– ‘nyitott’ (alacsony kockázatú) üzemeltetés (ide tartoznak az ügyfelek drónjai is), amelyekhez nem szükséges előzetes repülési engedély;
– ‘specifikus’ (közepes kockázatú) üzemeltetés, amely a kereskedelmi célú drónhasználatot foglalja magába, és a legtöbb esetben előzetes engedélyhez kötött; valamint a
– ‘hitelesített’ (magas kockázatú) üzemeltetés, amelyhez a drónt az illetékes hatóságnak hitelesíttetnie szükséges, valamint engedéllyel rendelkező távpilótát és az üzemeltetőt is jóvá kell hagynia. A ’hitelesített’ kategóriába tartoznak a nagysúlyú áruk vagy utasok szállítására használt drónok.
Kapcsolódó cikkek
- A digitális próbafülkék valósággá válnak
- Hálózatot fejleszt a Vodafone
- A Nokia és a Vodafone segítség katasztrófahelyzetben
- Egyre növekszik a mobilinternet népszerűsége
- 4G+ mobil bázisállomás Zalaegerszeg belvárosában
- Az egész fővárosban elérhetővé tette NB-IoT hálózatát a Telekom
- Tovább bővíti 4G+ hálózatát a Vodafone
- 4G labort létesített a Vodafone az Óbudai Egyetemen
- Szingapúrban is Vodafone IoT bringákat lehet használni
- Vodafone: a világon elsőként több mint 50 millió IoT kapcsolat
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.