A stratégiai figyelem hiánya fogja vissza a mesterséges intelligencia terjedését Európában
A mesterséges intelligenciában (AI) rejlő óriási üzleti lehetőségek kiaknázását egyelőre visszafogja a stratégiai figyelem hiánya. Ennek következtében fennáll a kockázata, hogy az európai vállalatok nem fogják tudni kiaknázni az AI-t működésük átalakítására – derül ki egy, a Fujitsu közreműködésével kiadott vizsgálati jelentésből.
A fenti megállapításokat tartalmazó teljes jelentés értékes útmutatást kínál a cégvezetők számára, mivel sorra veszi, milyen előnyökkel jár, ha a mesterséges intelligenciát felhasználják az üzleti alkalmazásokkal támogatott folyamatok megújítására.
A Fujitsu meglepő módon a mesterséges intelligenciára fordított stratégiai figyelem hiányára derített fényt abban a vizsgálatban, amelyet a Pierre Audoin Consultants* (PAC) elemzőcéggel közösen készített 240 európai vállalat vezető üzleti és IT-döntéshozói körében.** A vizsgálatba bevont cégek a gépjárműiparban, a kiskereskedelemben és a gyártószektorban működnek. A stratégiai figyelem annak ellenére hiányzik, hogy az érintettek funkcionális szinten egyértelműen tisztában vannak az AI-előnyeivel, terjed a mesterséges intelligencia alkalmazása, és az igazgatói szintű vezetőket a legtöbb helyen bevonják az AI bevezetésével kapcsolatos tervezésbe. A megkérdezett vállalatok mindössze egynegyede tartja a mesterséges intelligenciát stratégiailag fontos technológiának, és csak 11%-uk rendelkezik AI stratégiával.
A gyártócégek körében a megelőző karbantartást látják az AI alkalmazása szempontjából a legígéretesebb területnek, ahol a válaszadók 75%-a szerint a mesterséges intelligencia „nagy értéket” képvisel. A jelentés ezt annak tulajdonítja, hogy ebben a környezetben a gördülékeny működéshez elengedhetetlen a pontos gyártásütemezés és a megrendelt termékek időre való szállítása, és az előrejelzéseket a gépek futásidő-adataira alkalmazott elemzéssel és algoritmusokkal készítik. A mesterséges intelligencia előnyei között említették azt is, hogy fokozza a gyártási folyamatok adaptálhatóságát az új termékekhez (70%), az AI-val támogatott gyártás automatizálása pedig javítja a termelés hatékonyságát (60%).
A legtöbb megkérdezett egyetértett abban, hogy az AI jól használható az ügyfelek jobb megismerésére az értékesítés és a marketing területén, a visszaélések észlelésére és megelőzésére a pénzügyi és számviteli működésben, az ellátási lánc tervezésének és megvalósításának automatizálására az ellátásilánc-kezelésben, a kiberbiztonság javítására az IT-részlegnél és a megelőző karbantartás továbbfejlesztésére a termelésben.
A jogi és megfelelési problémák mellett az AI terjedését az is hátráltatja, hogy a mesterséges intelligencia nem elérhető megoldások részeként (61% szerint ez komoly akadály). 52% úgy véli, hogy a belső kultúra és folyamatok is jelentősen fékezik az AI terjedését. Az AI-alkalmazások iránti élénk keresletet azonban újfent igazolja, hogy a válaszadók 60%-át frusztrálja, hogy a mesterséges intelligenciát lassan építik be az IT-megoldásokba.
„Úgy tűnik, hogy a mesterséges intelligencia terjedését egyelőre a funkcionális igények hajtják, ugyanakkor a piaci szereplők tisztában vannak az elérhető előnyökkel, és számos kezdeményezés zajlik ezen a területen Európában. A Fujitsu számára meglepő volt a stratégiai figyelem hiánya, ami arra utal, hogy az igazgatói szintű vezetőknek szorosabban részt kell venniük a diszruptív AI technológia lehetőségeinek maradéktalan kiaknázásáról folytatott beszélgetésekben. Úgy gondoljuk, hogy jelenleg túl nagy a hangsúly az optimalizáláson, mivel az érintetteknek be kell bizonyítaniuk, hogy az AI valóban jobb üzleti eredményekhez vezet. Stratégiai szemlélet, a belső kultúra megváltoztatása és a szűk keresztmetszetek megszüntetése nélkül azonban a vállalatok nem tudják bevezetni azokat a játékszabályokat újraíró alkalmazásokat, amelyek radikálisan megváltoztatnák az ügyfeleknek kínált élményt, és az izgalmas lehetőségek új fejezetét nyitnák meg előttük” – mutatott rá Dr. David Snelling, a Fujitsu mesterséges intelligenciáért felelős programigazgatója és EMEIA-régióbeli CTO-irodájának munkatársa.
A vizsgált vállalatok közel felénél már működik AI-megoldás. Két éven belül 70%-uk tervezi kiegészíteni meglévő üzleti alkalmazásait AI-technológiával. A technológia bevezetésére való készség hátterében az AI-beruházások funkcionális értékének világos felismerése áll. A válaszadók közel 80%-a komoly eredményeket vár attól, hogy a munkafolyamatok automatizálásával sikerül csökkenteni az emberi beavatkozások szükségességét, 72%-uk pedig az intézkedési javaslatok (pl. megelőző karbantartás, új termék vagy szolgáltatás bevezetése stb.) számának növekedését és minőségének javulását várja a mesterséges intelligenciától.
A vizsgálat főbb megállapításai:
- Amikor arról kérdezték, milyen kompetenciák szükségesek az üzleti alkalmazásszállítóknál az AI-technológiák integrálásához, a válaszadók azt mondták, hogy olyan szállítót kell választani, amely tisztában van az AI innovációs lehetőségeivel, és érdemi, releváns használati példákat tud felmutatni.
- Olaszországban és Spanyolországban kevesebb cég (a 22%-os európai átlaghoz képest 17%) látja stratégiailag fontosnak a mesterséges intelligenciát, ami arra utal, hogy Dél-Európában szkeptikusabb a hozzáállás.
- A DACH-régióban (Németország, Ausztria és Svájc) más térségekhez képest lassabban terjed a mesterséges intelligencia. A válaszadók mindössze 10%-a használ már jelenleg is AI-eszközöket és technológiákat.
- A skála másik végén helyezkedik el Skandinávia (Dánia, Svédország és Finnország). Ezekben az országokban a leglelkesebbek a mesterséges intelligenciával kapcsolatban: 17% már rendelkezik AI-stratégiával. Az Egyesült Királyságban látják a legtöbben stratégiailag fontos technológiának a mesterséges intelligenciát (33%, szemben a 25%-os európai átlaggal).
- A gyártóvállalatok a következő területeken várják a legtöbb előnyt az AI-tól: emberi hibák előfordulásának csökkentése (60%), az emberi interakció minimalizálása (51%), a manuális folyamatok visszaszorítása (43%).
- A szolgáltatási, kereskedelmi és közlekedési/szállítmányozási szektorban az átlagnál több vállalat rendelkezik AI-stratégiával (15%), és a többi iparághoz képest nagyobb a hajlandóság arra, hogy a szervezeten kívülről vegyék igénybe a szükséges készségeket és szaktudást (25%).
__________________
* Az 1976-ban alapított Pierre Audoin Consultants (PAC) a szoftverekkel, IT-szolgáltatásokkal és digitális átalakulással kapcsolatos kutatásokra szakosodott vezető független európai tanácsadó és kutatócég, a CXP Csoport tagja. A CXP Csoport átfogó szolgáltatásokat nyújt ügyfeleinek a szoftvermegoldások teszteléséhez, kiválasztásához és optimalizálásához, az IT-szolgáltatók értékeléséhez és kiválasztásához, valamint a beszerzési és beruházási stratégiák optimalizálásához.
** A „Mit tehet az AI az üzleti alkalmazásokért?” című vizsgálatban a PAC 240, egyenként több mint 1000 főt foglalkoztató vállalat üzleti és IT-döntéshozóit kérdezte ki a DACH-régióban (Ausztria, Svájc, Németország), Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Olaszországban, Spanyolországban és a skandináv államokban (Finnország, Svédország, Dánia). Vizsgált iparágak: gyártóipar, szolgáltatások, kereskedelem, közlekedés/szállítmányozás.
Kapcsolódó cikkek
- Nincs többé várakoztató zene az ügyfélszolgálatoknál?
- A mesterséges intelligencia már a hétköznapokban van
- A Fujitsu bejelentette 7. generációs ETERNUS CS8000 platformját
- A Fujitsu „pay-as-you-go” szolgáltatása egyszerűsíti a robotizált folyamatautomatizációt
- A Fujitsu VMware- és Microsoft-hitelesítést szerzett PRIMEFLEX rendszereihez
- A Hannoveri vásáron a Fujitsu bemutatja legújabb innovációit
- A Fujitsu mesterséges intelligenciával segíti a terhességi cukorbetegség kezelését
- A Lenovo bemutatta mesterséges intelligencia telepítés és fejlesztés eszközeit
- A Fujitsu fejleszti európai AI-kiválóságközpontját
- A Fujitsu mélytanulási képességekkel ruházza fel munkaállomásait és szervereit
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.