Öt éven belül meg kell háromszorozni a mérnökhallgatók számát
Mind több állami, oktatási és piaci szereplő ismerte fel az elmúlt években azt, hogy a mérnöki életpálya népszerűsítése a fiatalabb generációk körében kiemelten kezelendő feladat. Már napjainkban is komoly nehézségeket okoz a szakemberhiány, aminek a hosszú távú megoldása vitathatatlanul a magyar gazdaság érdeke.
Az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség elnöke, Ábrahám László épp ezért az elkövetkező időszak legfontosabb teendőjének azt látja, hogy az általános- és középiskolákban országosan megvalósulhasson egy olyan program, amely gyakorlatiasan, közvetlen módon, érdekesen és figyelemfelkeltően nyújt betekintést a diákok számára a mérnökszakma világába. Hozzátette, ehhez szoros együttműködésre van szükség a vállalkozói, illetve a közszféra között, hogy valóban célt érjenek az erőfeszítések.
Ábrahám László szerint sokan, sokféle programot hirdettek, illetve valósítanak meg a természet- és műszaki tudományok népszerűsítése, a mérnöki pálya megismertetése érdekében. Azonban ezek a kezdeményezések gyakran nem érnek el szélesebb kört, a hatások nem erősítik egymást, és az eredmények, tapasztalatok a többség számára „rejtve maradnak”. Ezen muszáj változtatni, és akár állami, kormányzati támogatás bevonásával egységesíteni, országos szintre emelni a mérnök szakma iránti érdeklődés növelését.
„Azt gondolom, hogy a problémát, a szakemberhiányt mindent érintett fél felismerte, és tényként kezeli. A folyamat pozitív irányú megfordítására is indultak kisebb-nagyobb sikert hozó programok. Eljött az idő, hogy ezt még magasabb szintre emeljük, szélesebb körű összefogással hatékonyabbá, eredményesebbé váljunk ezen a téren. Nem kérdés, hogy 3-5 éven belül meg kell triplázni a mérnökhallgatók számát a hazai felsőoktatásban, hogy Magyarország továbbra is vonzó célpontja legyen a tudásalapú gazdasági befektetéseknek. Márpedig ezek megfelelő számú és képzettségű műszaki szakembergárda nélkül elképzelhetetlenek.” – hangsúlyozta Ábrahám László.
Az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség elnöke hozzátette, hogy az állami, kormányzati szerepvállalás azért is lenne hasznos a mérnöki pálya népszerűsítésében, mert annak köszönhetően az iskolák is jobban bevonhatóak lennének a szakmai programokba. Jelenleg ugyanis komoly kihívást jelent a piaci szereplők számára a tanintézményekkel való kapcsolatfelvétel, együttműködés. Ennek oka részben az iskolák, a tanárok túlterheltségéből fakad, illetve abból, hogy számos megkeresést kapnak, és nehezen igazodnak el a különböző programlehetőségek közt, sokszor kényszerként tekintenek rájuk. Egy egységesebb, minden résztvevő által támogatott együttműködés és a felek érdekeit figyelembe vevő ösztönző rendszer kidolgozása lehetne a megoldás. Olyan, ami mérhető módon, a szakma közös céljait támogatva segíti a szemléletformálást, a tudásmegosztást és ezzel párhuzamosan a következő mérnöknemzedék kinevelését.
Kapcsolódó cikkek
- Itt az online oktatás ünnepe
- Flow-élményből pénzügyi tudatosság
- Lego robotokat programoznak a Funside School tanulói
- A Schneider Electric ősztől saját programjának keretében képzi a jövő szakembereit
- Új HR-vezetőt nevezett ki a Budapesti Metropolitan Egyetem
- A régió első adatfókuszú MBA programja indul az IBS-en
- Cipőfűző bekötése helyett kódolás?
- A rugalmas duális képzés lehetne a diplomás szakember utánpótlás biztosítéka
- Sikerrel zárult a III. Digitális Témahét
- Tanul a gyerek, ha játszik
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.