A jövő hitelesítési megoldásai
Egyre több okos eszközt és online szolgáltatást használunk, ami egyben növekvő kibertámadási felületet is jelent, ezért nem kérdéses, hogy a korábbiaknál erősebb védelemre van szükségünk. A NetIQ szakértői szerint a hagyományos, jelszavas azonosítást érdemes egyéb modern, ugyanakkor kényelmes hitelesítési megoldásokkal kombinálni, hogy hozzáféréseinkkel ne élhessenek vissza.
Ma már mindennaposnak számít, hogy különféle okos eszközök szolgálják a kényelmünket. Ami azonban az internethez kapcsolódik, azt a hálózaton keresztül fel is lehet törni, és ez – az adott készülék funkciójától függően – számos különféle visszaélésre adhat okot.
Hozzáférések az IoT korában
Léteznek már például olyan okos hűtők, amelyek képesek szenzorjaikkal érzékelni saját tartalmukat, és maguktól összeállítanak egy listát a kifogyóban lévő termékekből, amelyeket a tulajdonos egyszerűen, néhány gombnyomással meg is rendelhet. Ahhoz azonban, hogy például a család ifjabb és tréfásabb kedvű tagjai ne használhassák ki a technológia nyújtotta lehetőségeket olyan hirtelen ötletek megvalósítására, mint mondjuk száz tábla csokoládé megrendelése, célszerű plusz biztonsági lépcsőket beiktatni a folyamatba. Praktikus ilyen esetben, ha a rendelést például telefonon is jóvá kell hagynia annak a személynek, aki a számlát állja a szállításoknál.
De nem csupán a háztartási eszközök kapcsolódnak az információs hálózathoz, hanem többek között az autók is egyre okosabbak lesznek. Néhány éven belül teljesen általános jelenségnek számítanak majd az önvezető járművek, és már most is használhatunk okos, online kapcsolatot igénylő funkciókat a kocsikban. Hallgathatjuk máshol tárolt zenéinket és csatlakoztathatjuk telefonjainkat az alkalmazásokkal együtt, az autógyártók és flottakezelők pedig távolról is elérhetik a járművel kapcsolatos információkat. Ha más is hozzáférhet ezekhez a rendszerekhez, az veszélyekkel járhat, a legrosszabb esetben még az autó felett is átveheti az uralmat, ezért célszerű erős biztonsági megoldásokkal és többlépcsős hitelesítéssel védeni a hozzáféréseket ezekhez a rendszerekhez.
Az egészségügyben is számos területen használnak okos eszközöket és rendszereket. Egyes diagnosztikai készülékek már online továbbítják a mért adatokat, a testünkön hordható „kütyük”, köztük a fitneszkarkötők például rengeteg, az egészségünkhöz kapcsolódó információt rögzítenek, és maguk az egészségügyi intézmények is gyakran kezelik a páciensek adatait online rendszerekben. Ezek rendkívül érzékeny információnak számítanak, amelyeket szintén javasolt erős védelemmel ellátni. Ezért a NetIQ-tól is egyre több egészségügyi szervezet kér professzionális támogatást ahhoz, hogy egyszerűen, de minél biztonságosabban tudják használni a különféle azonosítási módszereket.
Ki vagy, hol vagy és mi van nálad?
A különféle okos, online eszközökkel (és potenciális veszélyforrásokkal) együtt az azonosítási és hitelesítési módszerek száma is folyamatosan nő. Sok helyen alkalmaznak például arcfelismerést, így akár már a telefonunk is képes lehet a módszer használatára. A Bluetooth-os azonosító eszközöket is többen használják a NetIQ ügyfelei körében, különösen az egészségügy területén, illetve a hagyományos, jelszóval vagy PIN-kóddal történő azonosítást is igyekeznek modernizálni. Több bank fontolgatja például, hogy valamilyen biometrikus azonosítóra cseréli a statikus PIN-kódos hitelesítést, hiszen ezeket a számsorokat könnyebb kitalálni vagy egyéb módon ellopni.
Hasznos módszer továbbá a geo-fencing is, ahol csupán egy „virtuális kerítésen” belül engedélyezett a felhasználók belépése a szervezet hálózatára. Ezt a megoldást először egy egyetem vette igénybe a NetIQ keretrendszerén keresztül, amellyel egyszerűen kezelhető több különféle hitelesítési eszköz. Az intézmény számára problémát okozott, hogy többen visszaéltek a hallgatók számára biztosított ingyenes internet-hozzáféréssel. Az egyetem környékén több diákszállás is található, ahol sokan privát szórakozásra használták a sávszélességet, így a nagy adatforgalom miatt nem lehetett az eredeti, oktatási célokra használni a kapcsolatot. A geo-fencing viszont megoldotta a problémát, mivel csak az intézmény falai között engedélyezi, hogy a felhasználók belépjenek és igénybe vegyék a szolgáltatást.
A szervezeteknek azonban nehézkes lehet a különböző hitelesítési megoldások együttes használata hiszen mindegyik eltérő technológiát alkalmaz. Ebben nyújt segítséget, ha egy olyan egységes keretrendszerben kezelik az összes azonosítási rendszert, mint például a NetIQ Advanced Authentication. A megoldást folyamatosan fejleszti a vállalat, hogy mindig együttműködjön a legfrissebb hitelesítő eszközökkel, így a szervezetek nem csupán a meglévő, de a jövőbeni azonosítási technológiák felügyeletét is rábízhatják.
Kapcsolódó cikkek
- A belső elhárítás 8 aranyszabálya
- Az okos készülékeink az új Trójai falovak?
- Az internethez csatlakoztatott eszközök a szakértelmet is közelebb hozzák
- Egy a jelszó: egypontos bejelentkezés!
- Adaptív felügyelettel a személyazonosságok útvesztőjében
- A magyarok több mint fele nem használja párjával közösen az internetre csatlakoztatott eszközöket
- Valaki figyel: amikor az okos kamera nemcsak okos
- Hogyan elemezzük IoT eszközeink biztonságát?
- Bosch-megoldások a kényelmes és energiatakarékos otthonokért
- Elveszett levelek ellenszere
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.