Közeledik a türelmi időszak vége az online számlaadat-szolgáltatás kapcsán
Bár július 1-jén életbe lépett az oline számlaadat-szolgáltatási kötelezettség, az adóhatóság július 31-ig haladékot adott azoknak, akiknek még nem sikerült megteremteniük a teljesítéshez szükséges feltételeket. A bírság alóli mentesülés azonban a hónap végéig is feltételekhez kötött, amely szerint regisztrálni kell a NAV online számla rendszerében, illetve a jelentési kötelezettség alá tartozó számlaadatoknak utólag, legkésőbb július végéig be kell érkezniük a hatósághoz.
A valós idejű online számlaadat-szolgáltatási kötelezettség július 1-jei hatályba lépésekor az adóhatóság 2018. július 31-ig tartó türelmi időszakot vezetett be annak érdekében, hogy azok, akik nem készültek el határidőre a kötelezettség teljesítéséhez szükséges fejlesztésekkel, mentesüljenek a bírság alól. Túl azon, hogy ebből az időszakból már alig több mint két hét van hátra, figyelembe kell venni azt is, hogy a bírság alóli mentesülés a hónap végéig is feltételekhez kötött. A mentességhez regisztrálni kell a NAV Online Számla rendszerében, illetve a jelentési kötelezettség alá tartozó számlaadatoknak utólag, legkésőbb július végéig be kell érkezniük a hatósághoz.
A kötelezettség teljesítése bizonyos gazdálkodók esetében jelentősebb fejlesztést igényelhet, így reális várakozás az, hogy az adóalanyok egy része a július 31-ig tartó türelmi időszak végéig sem készül majd el a megoldásával. Amennyiben a szükséges fejlesztések befejezése már belátható közelségbe kerül erre az időpontra, indokolt lehet egyeztetéseket kezdeni a területileg illetékes adóhatósággal. A NAV a bírságolási kérdésekben minden releváns körülményt figyelembe véve dönt, és az adózók proaktív magatartása, együttműködése, transzparens kommunikációja fontos értékelési szempont lehet később, amikor az adóhatóság esetlegesen szankciók alkalmazását mérlegeli.
Abban az esetben, ha az automatikus adatszolgáltatást előreláthatólag hosszabb ideig nem sikerül valamely adózónak teljesítenie a jelenlegi eszközeivel, mérlegelni kell, hogy milyen más megoldások, lehetőségek állhatnak rendelkezésre a türelmi időszak végével. Ennek első lépése a jelenleg alkalmazott számlázási folyamatok átgondolásalehet, vagyis annak meghatározása, hogy a feltételeket nem teljesítő számlázóprogram helyett tud-e az adóalany – akár csak átmenetileg – valamilyen más megoldást használni. Ha például több számlázó szoftvert is használ egy társaság, melyek között van olyan, amit felkészítettek az adatszolgáltatásra, kézenfekvő, hogy valamennyi, a jelentési kötelezettség alá tartozó számlát innen állítsanak ki addig, amíg a többi rendszerbe is bekerül az adott funkcionalitás. Cégcsoporton belül szintén átszervezhetők lehetnek a számlázási folyamatok, ha van olyan tagja a csoportnak, amelynél már működik az adatszolgáltatás. Ez a gyakorlatban meghatalmazottkénti számlázást jelenthet, amely során a számlakibocsátásra kötelezett társaság egy másik csoportcéget bíz meg a számlák tényleges kiállításával, aki az adatszolgáltatást is teljesíti. Meghatalmazotti számlázást természetesen külső szolgáltató is tud teljesíteni, így adott esetben a számlázási folyamat időszakos kiszervezése is megoldás lehet.
További alternatívaként a NAV saját online számlázó programja is használható, amely jelenleg az Online Számla tesztfelületen keresztül érhető el. Ezzel kapcsolatban fontos kiemelni, hogy a szoftver használatához kötelezően elfogadandó ÁSZF alapján a megoldás belföldi áfa adóalany részére kiállított, 100.000 Ft összeget el nem érő áthárított áfa tartalmú számlákról is adatot szolgáltat, illetve annak használata az adózók részéről választást jelent arra irányulóan, hogy az összesítő jelentéstételi kötelezettséget a törvényi értékhatár figyelembe vétele nélkül (vagyis a 100.000 forint ÁFA-tartalmat el nem érő számlákra is kiterjedően) teljesítik.
„Amennyiben tehát valamely adózó azzal a helyzettel szembesül, hogy előreláthatólag a türelmi időszak végéig sem tud eleget tenni az adatszolgáltatási kötelezettségének, érdemes minél előbb megfontolnia, hogy van-e olyan alternatív megoldás, eljárás, amit követni tud, annak érdekében, hogy ne kerüljön problémás helyzetbe, ne merüljön fel mulasztás az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésében” – mondta el Tancsa Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.
Kapcsolódó cikkek
- Innováció nélkül nincs növekedés
- A multik kerülhetnek először célkeresztbe a GDPR miatt
- Új vezető a Deloitte Magyarország German Desk üzletágánál
- Még nincs terved a NAV online számlázásra? Velük biztosra mehetsz!
- Ideje felkészülni a vállalkozásoknak az Ipar 4.0-ra
- NAV Online Számla Adatközpont (NOSZA)
- Indul a Deloitte Technology Fast 50
- GDPR: büntetni a NAIH fog, de a kis- és középvállalatokat egyelőre csak figyelmezteti
- Magyarországról nevezik ki a Deloitte közép-európai pénzügyi tanácsadási üzletágának új vezetőjét
- Kedvező piaci dinamika a hazai vállalatértékesítési és felvásárlási piacon
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.